آرشیف

2018-7-27

احمد سعیدی

عمران خان یا به گفته مخالفین اش طالبان خان

نخست باید گفت عمران خان کیست در پاکستان مخالفان عمران خان او را "طالبان خان" میگویند زیرا او با گروه های تندرو اسلامگرا روابط تنگاتنگی دارد آقای عمران خان از روزکه دست به سیاست زده است از سوی اردوی و استخبارات پاکستان حمایت می شود .
عمران خان احمد خان نیازی در ۲۵ نوامبر ۱۹۵۲ در یک خانواده ثروتمند در میانوالی پاکستان به دنیا آمد. پدرش اکرام الله خان نیازی به قوم پشتون نام مادر وی شوکت خانم است. زاد گاه پدری عمران خان منطقه کرک پشاور است پدرش پشتون و به زبان پشتو صحبت میکرد اما عمران خان گرچه پشتون است متاسفانه هرگز به زبان پشتو صحبت کرده نمیتواند.
عمران خان مکاتب ابتدایی و متوسطه را در لاهور و تحصیلات عالی خود در رشته اقتصاد در دانشگاه آکسفور بریتانیا به پایان رسانده است. او در سال ۱۹۷۴ در همان دانشگاه کپتان تیم کریکت نیز بود. او در سال ۱۹۹۲ تیم کریکت کشور خود را به مقام قهرمانی جهانی رساند.
پس از آنکه عمران خان از ورزش دست کشید، چند سال به عنوان "پلی بای" از جمله در کاباره ها (کلب های شبانه) در لندن کار می‌کرد، تا آنکه در سال ۱۹۹۵ با خانم جمیما گولدسمیت، دختر جیمی گولدسمیت سرمایه دار بزرگ فرانسوی ازدواج کرد. جمیما گولدسمیت دین اسلام را پذیرفته بود، دو فرزند به دنیا آورد‌، پس از آن در سال ۲۰۰۴ این زوج از هم جدا شدند.
عمران خان دو بار دیگر ازدواج کرده و هر دو بار طلاق صورت گرفته، از سوی دیگر وی در سال ۱۹۹۷ در شهر لاهور پاکستان شفاخانه خاصی را برای معالجه بیماری سرطان تأسیس کرد و آنرا به نام مادر خود "شوکت خانم" مسما ساخت. چون مادرش به مریضی سرطان وفات کرده بود بعد از ایجاد شفاخانه عمران خان یک جنبش اجتماعی سیاسی را به نام "تحریک انصاف" بنیان گذاشت همچنان خانم دیگر عمران بنام ریهام نام داشت و قبلاً نطاق بی بی سی بود این خانم از شوهر قبلی خود دو دختر دارد  گفته می شود که این خانم در لندن میخواست تغییراتی را در خانه دوست داشتنی عمران خان که در لندن است وارد کند و همچنان تلاش نموده تا سگ های محبوب عمران خان را نیز از اتاق خواب بیرون نماید تا بتواند فضای بیشتری به دو دخترش که از همسر سابقش هستند، اختصاص دهد.
عمران خان بخاطر دفاع از سگ های خود این خانم را نیز طلاق داد همچنان اتهامات "رفتار غیر اخلاقی بر عمران خان وارد شده است چنانچه چند قبل یک عضو مجلس پاکستان بنام عایشه گلالی اتهام وارد کرد که عمران خان با وی روابط نا مشروع داشت به هر صورت عمران خان نخست وزیر خواهد شد و احزاب قدرتمند پاکستان نتایج این انتخابات را به آسانی نخواهند پذیرفت از سوی دیگر چون عمران خان در پارلمان مرکزی پاکستان اکثریت مطلق را ندارد مجموع چوکی های حامیان عمران خان 119 است کسی میتواند نخست وزیر پاکستان شود که 132 کرسی در پارلمان داشته باشد اتحاد عمران خان با حزب مسلم  لیگ نواز شریف امکان ندارد بخاطر ساختن حکومت امکان دارد وی با نماینده گان آزاد یا حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول بوتو پسر بی نظیر بوتو ائتلاف نماید.
به عقیده من حکومت جدید پاکستان به رهبری عمران خان بر وضعیت در افغانستان تاثیری نخواهد داشت چون نسبت به دیگر رهبران سیاسی حکومت جدید پاکستان مشوره ها و عملکرد های  اردوی آن کشور را در قبال افغانستان زیادتر مد نظر خواهند داشت گرچه روز گذشته عمران خان در نخستین صحبت خود سخنان امیدوار کننده ای در مورد افغانستان گفته است اما  شناخت که من از عمران خان دارم وی زیادتر طرفدار حلقات تندرو در پاکستان است، به هر صورت باید مدتی انتظار کشید با در نظرداشت شرایط عینی و ذهنی منطقه که عمران خان چه میکند .