آرشیف

2015-1-16

انجینر هارون انیس

راز موفقیت و پول دار شـــــدن کشف شد

 
شاید از دیدن عنوان متعجب شده باشید، اما جای تعجب نیست چون آنچه را که هم اکنون خواهید خواند فنون وطرق نسبتآ جدیدی اند که در شرایط کنونی ونا هنجاری مانند افغانستان میتوان از آنها برای پول دار شدن استفاده کرد، البته هر کسی هم نمیتواند از روشها زیر استفاده کند، چون این فنون به یک مهارت واستعداد خاصی واز همه مهم تر به یک سلسله تجهیزات، باند وزد وبند های سیاسی ضرورت دارد. اما این موفقیت ها وپول دار شدن ها نظر به قانون دوم نیوتن عکس العمل های هم دارند که همانا منفور پنداشته شدن استعمال گران این طرق در نزد افراد جامعه میباشد، اما این عکس العمل ها اصلآ در نزد این فاعلین مهم نیست، چون پول دار شدن وکسب عواید از این طرق مهم تر است.
 
یکی از این فنون فن آدم ربائی است که در این اواخر بازار آن بسیار داغ وموءثر واقع شده است، آدم ربایان این جنایت کاران ظالم با اختطاف سرمایه داران، اطفال، تجاران، خارجیان و… منبع خوب عایداتی را برای خود تشکیل داده اند که همانا مطالبه مبالغی انگفتی از باز مانده گان افراد اختطاف شده در مقابل رهائی عزیزان شان میباشد، این مسئله نه تنها سبب رکود در اقتصاد ملی کشور شده بلکه شرایط نا امن تری را برای سائر استفاده جویان وتاریک اندیشان مهیا کرده که در نتیجه سبب مهاجرت تجاران، سرمایه داران… از شهر دیار شان به کشورهای همسایه شده که این مسئله ضربه ئ بزرگی را بر پیکر اقتصاد کشور ما وارد کرده وزخمی بر زخم های دیرینه آن علاوه میکند.
به جرءات میتوان گفت که شهر های کابل وهرات در این اواخر از این ناحیه بسیار آسیب پذیر شده که نه تنها تجاران بلکه کراچی وان ها هم نمیتوانند به آسانی وخاطر راحت در شهر خود از ترس این دزدان انسانی به کسب لقمه ائ نانی بپردازند، چون به نقل قول یک آدم ربا دستگیر شده از رئیس اش که چنین میگفت:
" رئیس ما میگوید که اگر شما موفق به اختطاف تجاران یا هدف تان نشدید، میتوانید مردم عادی حتی در صورت مساعد بودن شرایط یک کراچی وان را هم اختطاف کنید، چون مردم عادی هر چند که غریب هم باشند، قادر به پرداخت یک لک افغانی در مقابل رهائی خود خواهند بود".
احمد شهرام یک تن از دوکان داران ولایت فراه از حادثه ئ اختطاف اش چنین میگوید:
"در دوکانم نشته بودم که ناگهان یک موتر سراچه شیشه دودی به سرعت در مقابل دوکانم برک کرد ومردان مسلح با عجله خود را در دوکانم انداخته ومرا بزور داخل موتر انداخته وبا خود بردند، آنها در مسیر راه چشم هایم را محکم بستند، وقتی به محل مقصود شان رسیدیم آنها مرا مورد یک لت وکوب ابتدائی قرار داده وبعدآ از من مطالبه ده لک افغانی را در مقابل رهائی ام نمودند واظهار داشتند که اگر من این مبلغ را به آنها نپردازم آنها مرا خواهند کشت، بالآخره بعد از عذر وزاری که برای شان از سبب نداشتن این مبلغ کردم، ایشان برایم یک تخفیف قایل شده وآن مبلغ را از ده لک به هشت لک افغانی پائین آوردند. فامیلم این مبلغ را نظر به دستور العمل شان به آنها پرداخت نموده وآنها مرا در یک موقیعت نا معلوم شهر در حالیکه موتر شان در رفتار بود پائین انداختند، تا چشمانم را باز کردم دوباره مورد اختطاف گروپ دیگری از آدم ربایان که انتظارم را در این منطقه میکشیدند، قرار گرفتم. در این وقت من از ایشان خواهش کردم که مرا در همین جا بکشند، چون سرمایه دیگری نداشتم تا برای شان بپردازم، وایشان هم بعد از یک مشوره کوتاه بین خود مرا خوب مورد لت وکوب قرار داده  واز موتر شان پائین انداختد".
این خدا ناترس ها انسان هارا به مانند حیوانات مورد ولت وکوب وقتل در صورت نپرداختن بیع شان قرار  داده ودر نتیجه معیوب ویا از بین میبرند، چون اگر این کار را نکنند شاید یک بحران اقتصادی در تجارت انسانی شان رونما گردد.
یکی دیگر از روشهای پول دار شدن روش رشوت ستانی در ادارات دولتی میباشد. این روش در طی چند سال اخیر خوب رونق پیدا کرده است که به گفته محترم نصیر مهرین ديريست که در افغانستان دردمند، سايهً شوم دشواری های اجتماعی و اقتصادی و نابکاری نهاد های اداری، حقوقی و فرهنگی مرتبط با آن، گسترده تر و رنج آور تر مردم را می آزارد. ازميان درد هايی که مردم ديده اند و اکنون حضور آن را بيشتر لمس ميکنند، رشوت است .رشوت و رشوت ستانی يا رخساره يی از ناهنجاری ها و مردم آزاری های ديرينه، درد شناخته شدهً مزمن و علاج نديده يی است که در پيکر افغانستان به گونه رنج آور و طاقت سوزی لانه کرده است. با اطمينان خاطر ميتوان ادعا کرد که رشوت ستانی امروزينه و موجود نيز مانند پيشينه ها در شهر ها و همه گوشه ها و اطراف افغانستان برای مردم شناخته شده است. رشوت ستانان در حالیکه حدیث پیامبر اکرم (ص) که میفرمایند "رشوت دهنده و رشوت گیرنده لعین اند" بالای میز کار شان ودیگر گوشه های دفتر شان نصب است از مردم در بدل انجام کار رسمی شان مطالبه شیرینی که به اصطلاح عام همان  رشوت است را مینمایند، رشوت ورشوت ستانی هم مانند سایر اوامر رسمی وقانونی، قانون منحصر به فرد خود را دارد، ومقدار رشوت بستگی مستقیم به مهمی وبا ارزش بودن کار وانجام آن را دارد، رشوت ستانان بدون هیچ ترس ویا بیمی برای اجرا کار من ویا تو که وظیفه ایمانی اش میباشد طلب شیرینی میکنند، بسیاری ها از این طریقه صاحب آپارتمان، موتر، دالر وغیره شدند که اگر مکثی بر معاش دولتی شان کنیم از تصور بدور خواهد بود که حتی بعد از یک عمر هم صاحب این همه شوند.
طریقه ئ دیگر پول دار شدن تولید وقاچاق مواد مخدر میباشد، وطوریکه اطلاع دارید افغانستان به عنوان بزرگترین منبع تولید مواد مخدر که تاءمین کننده 90 فیصد مواد مخدر تولید شده جهان میباشد، است. مواد مخدر افغانی از نگاه کیفیت ومرغوبیت هم حایز مقام اول در بازار های جهانی شناخته شده است، قاجاق چیان با بذر این تخم حرام نه تنها به خود بلکه به فرزندان خود وکشور خود هم رحم نکرده وسالانه سبب معتاد شدن هزاران جوان کاکه به این بوته بد بو میشوند، جوانان که چشم وچراغ ونیروی اعظمی یک جامعه را تشکیل میدهند بعد از گرفتار شدن به این عمل زشت به عوض مکاتب ودانشگاه ها راهی خانه های شکسته وقبرستان ها میشوند وعده ائ هم دست به گدائی، دزدی واختطاف زده وبه جای آبادی کشور ویرانه خود به اندیشه گدائی وآدم ربائی با استفاده از ترفندهای مختلف میشوند، که نمونه این افراد را میتوانید در کنار زیارت ها بالخصوص زیارت شاه دو شمشیره (ع) کابل مشاهده کنید. این اعمال قاجاق چیان نه تنها سبب برهم خوردن ثبات کشور ومنطقه شده بلکه از عایدات شان برای تمویل وحمایت گروپ های تروریستی ومصلح برای ادامه فعالیت شان نیز استفاده میکنند، اما سوال در اینجا است که با این همه محدودیت های امنیتی در میدان های هوائی، شاهراه ها وبنادر افغانستان وجهان چطور وچگونه مواد مخدر از افغانستان خارج ووارد بازارهای جهانی شده وسبب بدنامی افغانستان که سالیانی را در افتخار وغرور سپری کرده است، میشود؟؟؟ جواب این سوال را میدانم، اما بیان کرده نمی توان، چون میترسم!!!
اما من تو ای هم میهن خوبم که نه زوری داریم ونه صلاحیتی تا بتوانیم این پدیده های شوم را از وطن عزیز خود ریشه کن کنیم به جزء دعا به درگاه ایزد حق چی بیشتر میتوانیم کرد؟؟؟
در اخیر امیدوارم هیچ کس ویا گروهی را خداوند لایزال توفیق ندهد تا با استفاده از روش های بالا صاحب آپارتمان، موتر، دالر و… شده وسبب نا امنی در کشور خود شود. بیائید همه دست بر دعا بلند کرده واز خداوند منان آرامش، صلح، امنیت وبرکت را برای میهن عزیز خود استدعا نمائیم. آمین