X

آرشیف

« دیورند لاین» جعل تاریخي!

 

چیزې به نام «دیورند لاین» از لحاظ واقعیت «دیفکتو » و از لحاظ حقوقی «دی یوره » وجود ندارد!

حد اکثر توافق شفاهی یک جانبه ای بادار و نوکر است!

استقلال نیمی از افغانستان در سال ۱۹۱۹ م اعلام شد و تلاش تحمیل خط به نام «دیورند لاین » در سال ۱۸۹۳م. بود!

در ضمیمهٔ شماره یک توافقات راولپندي بین جانب أمیر امان الله خان غازی و جانب انګلیس به درخواست جانب افغانی در نامهٔ رسمی جانب وزارت خارجهٔ انګلیس نوشته شده که: با توافق راولپندي تمام توافقات قبلی به شمول «خط دیورند لاین» ملغی و بی اعتبار اند. این سند در آرشیف ملی انګلستان همین حالا ثبت و راجستر وجود دارد.

در هیچ جای تفاهمنامهٔ به نام دیورند لاین امضاء شده وجود ندارد!

ساحهٔ دربین افغانستان و هند برتانوی به نام ساحه فاصل اعلان ( بفر زون ) شد و تا سال ۱۹۴۷م که هند برتاوی تقسیم شد، سه بر چار حصهٔ پاکستان امروز در هند برتانوی شامل نبود. در نقشهٔ که در روی کاغذ مانند ضمیمهٔ توافق به نام «دیورند لاین»کشیده شده بود، أمیر عبدالرحمن خانه در سه مورد اعتراض داشت که این آن نقشهٔ نیست که آنرا برایش سر مارتیمور دیورند، وزیر خارجهٔ هند برتانوی نشان داده بود. جانب انکلیسی در آن زمان توافق کرد که آن نقشه را اصلاح میکنند، اما نه کردند. تلاش نشانی کردن در روی زمین به اثر الحاح جانب انګلیس توسط کمیتهٔ مشترک، از سال ۱۸۹۳-۱۸۹۷ م. در روی زمین، عملی شده نه توانست و قرار مستندات امیر و مردم افغانستان عملی نه شد. توافق ایکه در مسایل بنیادي چنان مجهول و متنازع فیها باشد که اصلاً طرفین محتوی مشخص را ندانند، از لحاظ حقوقی دلیل و سند فسخ توافق در کل است.

در مورد «دیورند لاین» اسناد است که سند باطل بودن از صفری ( وید) و یا به صورت بعدی ( ویید ابل) را نشان میدهد.

دهها مطلب و سند دیګر ثابت میسازد و نشان میدهد، که چیزې از لحاظ حقوقی و در زمین به نام «دیورند لاین» نبود و نیست!

در سال ۱۹۴۹م بعد از بمبارد قریهٔ مغلکی افغانستان توسط پاکستان، لویه جرګهٔ افغانستان تمام این به اصطلاح توافقات را نام ګرفته، ملغی اعلان کرد و در سال ۱۹۵۱م حکومت انګلستان به حقوق دان و وکیل مدافع خود در مورد تحلیل این موضوع وظیفه تعین کرد. حقوقدان حکومت انګلستان در یک تحلیل حقوقی جامع به حکومت خود نوشت که: … وجود پاکستان در ملک غیر است، از لحاظ حقوقی خلل دارد و در صورت طرح موضوع در هر مجمع و محکمهٔ جهانی، جانب پاکستان بازنده خواهد بود. قایم بالاعمال ساختن پاکستان خلل قانونی دارد….

این سند مهم ۵۰ سال مطابق قوانین انګلستان – کامن لا ، مخفی و سری بود و حال علنی و در آرشیف ملی انګلستان وجود دارد!

اګر در هر محکمهٔ جهانی این موضوع مطرح شود ما ثابت میسازیم که از آمو تا أباسین، مارګله و أټک یک افغانستان طبعي، تاریخی و مشروع بوده و «دیورند لاین» وجود ندارد! دوستم به محکمهٔ لاحه این پیشنهاد را چند سال قبل داده بود که محکمه در قرار قضایی برای شان طی قرار قضایی نګاشته بود که این پیشنهاد به محکمه کار حکومت جانب افغانی است، نه افراد.

و ها

این استابلشمنت پاکستان است که این همه را میداند و به همین علت هم که هست، استابلشمنت پاکستان در عمل خواسته و در عمل توانسته افغانستان را بی ثبات سازد و نوکران خود و یا بی سوادان و جاهلان ازین حقایق را بر زمام أمور در افغانستان مسلط سازند.

ایشان اسناد و مطالب دروغ در ین مورد نشر میکنند و یا هم مستندات تأریخی و از جملع تارج التواریخ را جعلی نشر و چاپ کند.

 

شهزاده عبدالرحمن خان که پسر افضل خان بردارد زادهٔ امیر شیر علیخان بود، بعد از ۱۱ سال تبعید در آسیای میانه بعد از توافق به روسها و انکلیسها با عساکر ازبک و ترکمن به افغانستان کشانده میشود و میرسد. در شمالی با ګریفن نمایندهٔ انګلیس ملاقات داشت و بعد پادشاه افغانستان اعلان شد. شهزاده أیوب خان فاتح جنګ میوند که در میوند به ضد انګلیس مقابلهٔ مسلحانه داشت، در اثر اعلان پادساهی، به ایران فرار میکند و ایرانی ها وی را به انګلیسها تسلیم کردند و انګلیسها ایشان با مناطق پشتون و بلوچ امروز ، بردند و در همانجا دفن است. شهزاده یعقوب پسر شاه متوفی که بعد از هشت سال زندان مخوف پدر، به تهمت تبلیغات ضد انګلیس از زندان رها کردند و از بالا حصار کابل در حالیکه حواس باخته بود به چوڼي و قرارګاه انګلیس در ګندمک میرود و برای شان میګوید هر چه دارید امضاء میکند، خزانه خالی است. توافق ننګین ګندمک ( ۱۸۷۹م.) بین شهزاده یعقوب و جانب انګلیس امضاء میشود و سرزمین های از قبل تصرف شده توسط پنجاب ( مانند پیشاور و … ) به جانب انګلیس قبول میشود. وضع ملت چنان متشنج و در حال عدم قبول از خیانت یعقوب خان است که یعقوب خان از مرکز نظامی بیرون نه شده و حتی خواهان این است که به حیث باغبان در آنجا استخدام شود. مجبوراً با عساکر انګلیسها به قصد هند عازم است وقومندان نیرو های انکلیس در راه در قندهار به مرکز خود تلګرام میدهد که با این خاین ( کلمهٔ خاین در تلګرام آمده) چه کند؟ خلص به هند برده شده و در همانجا ګمنام ممیرد!

و…..

« دیورند لاین » از لحاظ قانونی و عملی وجود نداشت و ندارد. چیزیکه حال پاکستان درین افغانستان و پاکستان امروز حصار کشی و سیم خار دارد وخندق و دروازه ساخته، نتیجهٔ جهاد؟! جنرال ضیارالحق قاتل ۶۰ هزار فلسطینی و سوء استفاده استابلشمنت پاکستان از جنګ سرد و نتیجهٔ عمل کرد حکام بی کفایت، جاهل و دست نشاندهٔ افغان بوده و میباشد.

بر حاکمیت افغان است تا به سرزمینها خود حد اقل مانند چین در هانګ کانګ بر ګردد.

داکتر صلاح الدین سعیدی

۱۲/۱۰/۲۰۲۴

۰۰۴۴۷۸۸۶۴۷۴۶۳۸

X

به اشتراک بگذارید

Share

نظر تانرا بنویسد

کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.