X

آرشیف

دین فارغ از دولت٬ آزادی اعتقادی نیست!

 

آزادی اعتقادی و تکلیفی چون رعایت حقوق اقلیت ها٬ بالا دولت همیشگی می باشد٬ که دین فارغ از بررسی و نظارت دولت مردمی٬ به مثابه برهم زدن جامعه در نهادینه نشدن دولت مدرن٬ فاجعه انسانی است.

دین عبارت از سلوک و روش٬ که معنويات مسبب تکمیل فرد٬ و فردگرایی تا ایجاد دولت مردمی و دولت و سازمان های فرهنگی از ریشه ارزش های حاکمه جامعه٬ نظارت دوام به خصوص در جوامع مسلمین باید٬ زیرا افراطیت و جهاد اسلامی با نظریه های: ‌ابن تیمه٬ سید قطب و محمد بن وهاب الدین نجدی ماهیت تروریسم بین المللی در برابر جوامع انسانی امروز پنداشته می شوند.

افغانستان و دین پسا ۷ و ۸ ثور تا اکنون از افراطیت٬ همانا جهاد اسلامی بی نهایت متاثر گردیده٬ که بنیادهای شکل گیری جامعه مدرن را٬ در هر دهه از بین برده و ایجاد دولت مردمی چون آرمان و آرزوی چندین نسل گردیده است.

در نتیجه:

نظارت مخاطبین یا سامعین در برابر مدیریت افکار واعظین و به خصوص خطبه های جمعه و تولید فکر تا منطق و استدلالات دینی اسلامی٬ برای راه حل های اجتماعی سیاسی و به اهداف شکل گیری جامعه مدرن٬ بنیاد و اساس و ضرورت جامعه دین زده افغانستان است. تا نظارت توسط مردم٬ خطر جدی تروریسم را مهار کرده٬ و مسیر را  بسوی ایجاد دولت مردمی٬ از افکار عمومی ثبات سیاسی حقوقی شود. و نظارت مردمی زمانی پدیدار می شود٬ که فعالیت روزانه جوانان مطالعه و تحقیق و تولید شان فکر٬ منطق و استدلال باشد.

 

محمدآصف فقیری

 

X

به اشتراک بگذارید

Share

نظر تانرا بنویسد

کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.