X

آرشیف

دولت از اسلام یا در اسلام؟

 

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های اسلامی مندرج حکومتداری شده و فرد و یا اسطوره سازی را٬ منتفی می کند. و تفکر انتقادی در بستر آزادی بیان کیفیت توسعه می گردد. ماهیت حکومت قانون از سطح آگاهی بلند مردم در خانه ملت یا مجلس نمایندگان ثبات سیاسی یا قدرت بازدارندگی بوده٬ که سرکشی های فسادآور قدرت را٬ مهار کرده و منافع عمومی را٬ که نفع تک تک اعضاء جامعه می باشد٬ واقعیتی از آرمان می بخشد.

 

اما دولت در اسلام: نفع خصوصی عده ای یا گروه که این روحیه را٬ به جمع توده ها بخشیده استکه چون صاحبان دین با تکیه نمودن به ظواهر دینی٬ حکومت دینی را شکل داده و فرد محوری یا اسطوره سازی جریان عملکرد شان تا سیاست مدرن می باشد – در حقیقت٬ بنیاد جهل دینی نهیلیست یا پوچ گرایی بوده که تعصب قومی و پیش داوری دینی٬ ابزارهای سرکوب شان می گردد٬ که افغانستان و جامعه دین زده افغانستان مثال از دولت در اسلام فاقد خدا و انسان یا انسانیت بوده و این حالت مصادق محض جهل می باشد.

 

پس در نتیجه:‌ ارزش های دینی مبنای ثابت و بیدون تغییر٬ و اصول حاکم قوانین استکه٬ قوانین نظر به زمان در تغییر و پویاست – پویایی قوانین و مفسر بودن متون قرآنی وحدتی با عقل محض انسانی دارد٬ که عقلانیت ضرورت دین و دنیا داری افغانستان می باشد. فقدان عقلانیت جهل و دین زدگی بحران کنونی شده است.

 

محمدآصف فقیری

X

به اشتراک بگذارید

Share

نظر تانرا بنویسد

کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.