X

آرشیف

خدا محمد مسواک فروش و مسواک های چغچران !

بسم الله الرحمان الرحیم

در جریان ماه اسد 1393 هـ.ش. مدت 20 روز را به کابل مسافر بودم. بعد از گشت و گذارها و فراغت از مصروفیت ها نوبت رسید که گردشی به مسجد جامعه ی پل خشتی، آن مسجد زمان تیمور شاه درانی، قاری برکت الله سلیم و امیر عبدالرحمان خان خلاصه اینکه به قدیمی ترین مسجد کشور سری بزنم. به چهار طرف مسجد جامع پل خشتی طبق معمول، دست فروشان وسایل سنتی و عبادتی را به فروش میرسانند، مانند لنگی، پتو، مسواک، کلاه و مسیح و همچنین بهترین کتب دینی و قدیمی درین محل و اطراف و اکناف آن به فروش میرسند، ازینکه مسواک و عمل مسواک زدن از منظر دین مبین اسلام از جمله سنت های تاکید شده میباشد، میل کردم که بخاطر پاکی و نظافت دندان ها و جلوگیری از امراض جوف دهان و لثه های دندان، مسواک خوب و اصیلی را بخرم.

خدا محمد مسواک فروش و مسواک های چغچران !

به این جوان که اسمش خدا محمد است، سلام دادم و گفتم که اجازه است که مسواک هایت را ببینم؟ گفت بلی، مشکل نداره. بعد از یکی و دوتا را دیدم، برایش گفتم که برادر خودت بگو که مسواک خوب و بهتر کدام است. یکی ازین مسواک ها را به دستم داد و گفت که این بهترین و خالص ترین مسواک است. به وی گفتم که عجب نام داری بچه خاله، هم خدا و هم محمد. . . گفت که بلی خوب نام است. گفتم، این مسواک که خوب گفته برایم دادی از کجا است یعنی که از کجا میاری؟؟؟ گفت که از چغچران و در تکرار دوم گفت که از غور است از ولایت چغچران. . . این مسواک را به 50 افغانی خریدم و به فکر فرورفتم که چغچران دارای چنین مسواک های طبیعی و خالص است، چرا به شهر چغچران این ابتکار را نمیکنند.

خدا محمد مسواک فروش و مسواک های چغچران !

مسواک را خریدم و با خدا محمد خدا حافظی کردم. بعدش تصمیم گرفتم که باید درین مورد کم و بیش چیزهای بنویسم تا باشد که این فرهنگ در غور نیز عادی گردد و هرکس به نحو از انجا بتواند که اعاشه و اباته ی خانواده ی خویش را فراهم

 

باحرمت
غلام رسول مبین
غور، چغچران
اول سنبله 1393 هـ.ش.
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.