آرشیف

2015-6-17

نصرالله نصرتیار

حلول مـــــــــــاه مبارک رمضان مبارک

پیشاپیش حلول وفرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ذکر وعبادت ، ماه صلح وآشتی ،ماه رحمت و برکت و غفران و  نیایش‌های عارفانه و بندگی خالصانه را  محضردست اندرکاران سایت محبوب جام غور، دوستان وهم وطنان تقدیم میدارم.
 
امید است به برکت این ماه مبارک صیام ، صلح ، ثبات سیاسی ، پیشرفت وترقی نصیب ملت رنجدیده ما افغانستان گردد .
ماه رمضان، ماه آگاهی بیشتر از حقایق هستی است و این هدف در سایه تلاوت قرآن و تدبر در آن به دست می‌آید. ماه رمضان ماه تقویت اراده و آزادی از زنجیرهای درونی است و این آرمان مقدس در پرتو «روزه» دست یافتنی است.
ماه رمضان، فرصتی برای دعا و نیایش و شب زنده‌داری است که عشق ملکوتی و اُنس با محبوب جاودانه را پدید می‌آورد و شهد مناجات و نیایش را در کام انسان می‌ریزد.
در پرتو خورشید درخشان ماه رمضان، سلطه عادت‌ها و غریزه‌ها بر زندگی انسان کاهش می‌یابد، غفلت‌ها زدوده می‌شود. به دلیل هماهنگی با جمع، موانع خودسازی کاهش می‌یابد و اخوت دینی و روح برادری و همدردی با نیازمندان تقویت می‌گردد، تلاوت قرآن و رعایت تقوا، زمینه تعالی و بازگشت به فطرت الهی و زندگی عالی انسان را فراهم می‌سازد.
خودسازی شامل کنترل تمام رفتارها و گفتارهای انسان در چارچوب دستورات خداست. کنترل اعضاء و جوارح و نفس براساس بایدها و نبایدهای قرآن و سنت، مصداق خودسازی اسلامی و الهی است و روایات مکرری یادآوری کرده است که روزه‌داری، فقط به دستگاه گوارش و خوردن و آشامیدن مربوط نیست، بلکه مهم کنترل انسان بر نفس اماره و مراقبت از روح انسان است.
 
رمضان با شعارهای روشن و گویای خود از راه می‫رسد.!
 
«من صام رمضان إيمانا ً واحتساباً غفر له ما تقدم من ذنبه» ( متفق علیه )
 
«هر کس رمضان را بر  مبنای ا یمان وطلب ثواب روزه گرفت گناهان پیشین او بخشوده خواهند شد».
 
«من قام رمضان إيماناً و  احتساباً غُفر له ما تقدم من ذنبه». (متفق علیه)
 
«هر کس رمضان را با ایمانی راسخ واز روی طلب ثواب به نماز و عبادت ایستاد گناهان او بخشوده می‫شوند».
 
«مَن قام ليلة القدر إيمانًا واحتسابًا، غُفر له ما تقدَّم من ذنبه». (متفق علیه)
 
«هر کس شب قدر را با ایمانی راستین و از روی طلب ثواب به عبادت زنده نگه داشت گناهانی که از او سرزده آمرزیده می‫گردند».
 
شرط پذیرفته شدن تمام عبادتها و نیایشها و روزه‫ها در وهله اول ایمان است. ایمانی که مراقبت الهی را در بر دارد.
 
ایمانی که قلب تپنده مؤمن را توان زندان کردن آن نیست، تنها پژواک تقوای آن در قلب می‫ماند و حرکت وجودیش در حرکات و واکنشهای مؤمن تجلی می‫کند.
 
در حدیثی از پیامبرص روایت شده است که ایشان ماه رمضان را ماهی مبارک نامیده‌اند، پیامبرص می‌فرمایند:
 
«ماه رمضان نزد شما آمده است که ماهی مبارک است، خداوند روزه گرفتن در آنرا بر شما واجب کرده است، در این ماه درهای بهشت گشوده می‌شود، و درهای جهنم بسته می‌شود، و شیاطین سرکش به زنجیر کشیده می‌شوند»
 
و باید دانست که روزه داران در نزد خداوند تبارک و تعالی دارای پاداش و ثواب بزرگ و بیشمار هستند، و در حدیث قدسی آمده است که الله عز و جل می‌گوید: «الصِّيَامُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ»   یعنی: «روزه برای من است و من پاداش آن را میدهم».
 
برای شما گرامیان قبولی طاعات و عبادات را ازبارگاه ایزد متعال آرزومندم.
 
بااحترام
نصرالله نصرتیار