X

آرشیف

حضور٬ روح دین!

 

مباد هستی و فرجام یا سلب اراده آزاد ما و آن سفری بسوی خودش٬ و این هستی امروزی در علوم تجربی نهایتاً نیرو و انرژی دانسته شده٬ و فلسفه قدم داناتر بسوی شناسایی حضور می نهد٬ که جوهر می گوید. و در دین اسلام وجود لایزالی خودرا نور گفته٬ و جواب تمامی چون و چرا ها که در قلوب مجذوب خود می کند جاذب٬ و نه اینکه قلب بتواند یا قادر است به دریافت حضور٬ بلکه کُل جز خودرا٬ که روح ما است در قلب ما٬ جذب خود می کند. و این سیر مجذوب شدن در مقصد٬ در عمر ابدی یا زندگی پسا مرگ هم پایانی ندارد. حالا پدیداری حضور اینکه: ‌هر آن عمل که غایتش یا نتیجه عمل به نفع بشریت در دنیا قابل محسوس و ملموس نشود. هرگز آن عمل نفع به آخرت محسوب نمی شود. زیرا حسنه دنیا و آخرت ربط منطقی دارد٬ که اینجا پدیدار شود. زمانی اهداف بدست می آید که از عمق و ژرف عقل یا تحقیق تز یا نهاده شود٬ و نتیجه معقول خود اهداف٬ چندین تز یا نهاده های دیگر می کند٬ و نسل در نسل از فیض آن مستفید می شود و از اینجاست که حسنه آخرت را استنتاج می کنیم.

غزل:

الحاق عقل و عشق!

تلفیق عقل و عشق را کجاست؟

مصلحت این دو، یک وجود ماست

کشف ممکنات، چو کاوش مطلق

که آغازِ بی انجام٬ در شوق لقاست

نور عقل و نار عشقش، کز دمِ دمهای او

کز فنای وحدت، کثرتش کی جداست

رونق یکسانی، یک تن و یک جوی او

قطره ام زدریا، او درون گوهرهاست

در وجودِ موجود، وز فنای محبوب

صد سجود و رجوع، در خمی ابروست

نه فقر بتو فقیری، از غنایش مستوری

در هیچ گر مپیچی، این فنا بقاء دوست

 

مطلب فوق گرفته شده از اثر فلسفی عرفانی  ( أراده قدرت ایمانی)

از:‌ محمدآصف فقیری

امروز ۲۸ نوامبر که سالروز تولدم هم است و ۳۱ ساله شدم امیدم بر آنست که حق بر باطل که پیروز می شود را٬ در عمر دنیایی خود در کشورم أفغانستان بیبینم ‌و آن پیروزی عقلانیت بر تحجر …

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.