X

آرشیف

حجاب در بین آزادی های قرآن و محدودیت های مجتهد

حجاب در بین آزادی های قرآن و محدودیت های مجتهد

 مقدمه: پوشش زنان یا حجاب، از مواردی است که امروز زیاد تر مورد اختلاف نظر قرار گرفته است.اینکه چه فرض است؟  اندازه وحکم را خدا بیان کرده یا مجتهد. اگر فرض است مجازات تارک چیست در حال که در قرآن مجازات آن تعیین نشده  اگر فرض است  حد پوشش چیست ورنگ حجاب چگونه است وواژه حجاب از کجا  پیدا شد >  واژۀ حجاب در قرآن کریم هشت مرتبه  به کار رفته است که در معانی مختلف استعمال شده است.و درهیچ  یکی  ازین ایات به لباس وپوشش اشاره نشده.آنچه بنام حجاب بر زنان تحمیل شده جدل بین قرآن وفقیه است یعنی زنان در بین آزادی ‌قران و محدودیت فقها گیر مانده اند.قرآن توصیه اخلاقی وتر بیتی کرده  متخلف را مجرم وقابل مجازات نشناخته اما فقیه ومجتهد دیوار کشیدن وپرده حجاب را سدی بین مرد وزن قرار دادند ومعانی آیات را حجاب گفتند ومتخلف را ساده کافر معرفی کردند که مجازات کافر در اسلام مشخص است.

کلیمه حجاب در هیچ جای قرآن به معنی پوشش ولباس  نیامده است.بلکه علماء ومفسرین مطابق أوضاع وشرائط   مفاهیم ایات را حجاب تفسیر کردند ولباس مورد نظر شانرا با اختلاف نظر بنام حجاب وشش زنان معرفیکرده  اند  ورنگ چادر را هم خود شان سیاه انتخاب کرده اند که دلیل نگون بختی وسیاه بختی زنان است.آنچه در قرآنکریم بنام حجاب ذکر شده در هفت آیه ذیل مطالعه میکنید که هیچ ربطی به لباس وپوشش ندارد.

واژه حجاب در قرآن:

در قرآنکریم هفت بار کلیمه حجاب بکار رفته فقها ومجتهدین  در مفهوم ومعنی حجاب نظریات متفاوت ارائه کرده اند .خلاصه در برخی موارد معنی حجاب پرده است.اما آیات زیر که بنام آیات حجاب معرفی شده تعریف وتفسیر مجتهد است نه قرآن.


(فقال إنّى أحببت حبّ الخیر عن ذکر ربى حتّى توارت بالحجاب)(ص/32) 1 که ابن اثیر گوید: مقصود از حجاب, افق است.2 و بعض مفسران گویند: مقصود پنهان شدن آفتاب است.

  • فاتّخذت من دونهم حجاباً فأرسلنا إلیها روحنا فتمثّل لها بشراً سویّاً) (مریم/17)3 که گفته اند مقصود از حجاب, دیوار است.
  • (و إذا سألتموهنّ متاعاً فاسئلوهنّ من وراء حجاب( یعنی پرده)
  • (و بینهما حجاب و على الأعراف رجال).باز هم مثل دیوار
  • و ماکان لبشر أن یکلّمه الله إلاّ وحیاً أو من وراء حجاب) (شورى/ پرده
  • (و من بیننا و بینک حجاب فاعمل إنّنا عاملون)(فصلت/5)
  • (و إذا قرأت القرآن جعلنا بینک و بین الذین لایؤمنون بالآخرة حجاباً مستوراً)(اسراء/.

هیچ نص صریح بنام حجاب که پوشش زنان را مشخص کند در قرآن وجود ندارد. جلباب ذکر شده اما در تعریفش تا هنوز اتفاق نظر وجود ندارد .این اختلاف نظر باعث میشود تا هر کس درک وبرداشت خودرا از جلباب وپوشش داشته باشد طوری که امروز در جهان می بنید همه ذوق وسلیقه وبر داشت شخصی علاقمندان پوشش است که فرضیت را افاده نمیکند

علماء ومجتهدین در قرنهای بعد از پیامبر اسلام  به تفسیر حجاب وجلباب پرداختند تا هنوز به مفهوم ومعنی واحد دست نیافته اند .ازینکه حجاب در قرآن معانی دیگر دارد وقرآن کریم اندازه، حد  ورنگ پوشش را صریحا برای انسانها تعیین نکرده است به همین  دلیل نوع پوشش، اندازه ورنگ پوشش درچادر زنان وعمامه مردان همواره مورد اختلاف باقیمانده ، این بدان معنی است که مسئله  حد پوشش نه رکن اسلام است ونه از فرائض محتوم وقطعی. اختلاف فقها  در مورد رنگ  واندازه پوشش زنان وجود این واقعیت را به اثبات میرساند که مسئله پوشش از لحاظ شر یعیت  آنقدر جدی نیست که ملا ها ومجتهدین آنرا تفسیر وتوجیه کرده اند. واگر میبود قرآن من حیث کتاب هدایت اندازه ورنگ پوشش زنان  را تعیین میکرد ویا پیامبر اسلام که اسوه امت بودند نمونه پوشش را بطور دقیق به نمایش میگذاشتند.اما هیچ نمونه لباس بنام فرض از پیامبر اسلام نشان داده نشده.

 آیات که بنام ایات حجاب معرفی شده: در حال ذکر کلیمه حجاب در آنها وجود ندارد

  1. آیه ۵۹ سوره احزاب

يا أيها النبى قل لأزوجك و بناتك و نساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادنى ان يعرفن فلا يوذين و كان الله غفورا رحيما.

هان اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنين، بگو تا جلباب خود پيش بكشند، بدين وسيله بهتر معلوم مى شود كه زن مسلمانند، در نتيجه اذيت نمى بينند و خدا همواره آمرزنده رحيم است.

خداوند برای پیامبر اسلام گفته زنان ودختران خود وزنان مؤمنین را توصیه کن یعنی توصیه اخلاقی  که جلباب بپوشند. مجتهدین مذاهب مختلف تا هنوز معنی واحد به جلباب پیدا نکرده اند هرکس اندازه مورد نظر خودرا جلباب گفته .وقتی  اختلاف پیدا میشود مسئله بدامن بندگان خدا بنام مجتهدین  می افتد وفرموده انسانها فرض را ثابت نمیسازد واینکه در هیچ آیه وحدیث رنگ پوشش مشخص نشده اما مجتهدین که غالبا مردان اند با روحیه زن ستیزی چادر سیاه این نماد غم ومصیبت وذلت را بر دوش زنان می اندازند ومیگویند خدا وپیامبر چنین حکم کرده در حال که نه خدا حکم کرده ونه هم پیامبرش .

  1. قل لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ(30) سوره نور ۚ

ترجمه: به مردان مؤمن بگو ديدگان خويش را از نگاه به زنان اجنبى باز گيرند و فرج هاى خويش را نگه‌ دارند، اين براى ايشان پاكيزه ‌تر است كه خدا از كارهايى كه مى‌كنيد آگاه است.

این آیه یک توصیه اخلاقی است که باید در اجتماع رعایت شود وهمچنین آیه زیر که زنان را مورد خطاب قرار داده.

فقیه میگوید لازمه ایمان، حفظ نگاه از نامحرم است.شما ازین  جمله  چه نتیجه میگیرید ؟ فقیه ومجتهد میگوید زدست دیده ودل هردو فریاد .هر آنچه دیده بیند دل کند یاد. خلاصه شعر خودرا صاف کرده است. وگفته چشم پاک، مهم ترین عامل در پاکدامنی می باشد و در مقابل، چشم چرانی مانع رشد انسان به درجات عالی می گردد .این یک عبارت ادبی است  که مانع رشد میگردد کدام رشد ؟

  1. نور (و قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهنّ و لا يبدين زينتهنّ الا ما ظهر منها و ليضربن بخمرهنّ على جيوبهنّ…31 نور

ترجمه: و به زنان با ايمان بگو، چشم از نگاه به مردان اجنبى فرو بندند و فرج هاى خويش را حفظ كنند و زينت خويش را جز آنچه آشكار است آشكار نسازند و بايد كه روپوش‌هايشان را به گريبان‌ها كنند و زينت خويش را نمايان نكنند مگر براى شوهر های شان. تا هنوز در مورد زینت که کدام عضو زن است اتفاق نظر وجود ندارد واین اختلاف نظر خود بیانگر این است که هرکس میتواند مطابق درک وفهم خود از آیه أصول اخلاقی پوشش را رعایت کند.

آنچه از این آیه فهمیده میشود. زنان نیز همچون مردان باید نگاه خود را به گناه آلوده نکنند و در لزوم رعایت عفت و پاکدامنی، تفاوتی میان زن و مرد نیست. اینجا صحی است اما وحکم فرض در کجاست.؟

  • زنان و دختران مسلمان، نباید زینت خود را در برابر نامحرمان آشکار کنند. در حال که تا هنوز به توافق نرسیده اند که زینت چیست (روی است، چشم است، سینه، عورت است ، دستهاست ؟ کدام عضو است هر فقیه نظر خودرا داده  این اختلاف به انسان اجازه میدهد تا  مطابق عقل، منطق وضرورتهای اجتماعی  زینت را انتخاب کند که چیست.
  • حد پوشش لازم برای زنان مشخص است و دیده شدن قسمت هایی از بدن مانند دست و صورت مانعی ندارد. در این مسئله هم اتفاق نظر وجود ندارد چون عدۀ حتی به پوشش چشم را حکم میکنند.عملا در جاده ها وبازار ها دیده میشود . آنعده از خانم ها ئیکه تمام روی وچشم را می پوشند بهتر است به اساس حکم آیه وقرن فی بیوتکن از خانه بیرون نشوند.
  • زنان نباید با جلوه گری راه بروند.
  • حضور زن با حفظ حجاب و پوشش، در جامعه مانعی ندارد. یک تفسیر است اما عدۀ قبول ندارند. چون ملا های افغانستان  به ایه وقرن فی بیوتکن تا کید دارند.

یکی جلباب را اینگونه فهمیده در این آیه از انواع حجاب، اشاره به مقنعه شده است که دلالت بر پوشاندن سر، سینه و گردن دارد این اندازه هم مورد قبول همه نیست

 آیه ۳۲ سوره احزاب

يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا

ای زنان پيامبر! شما مثل احدی از ساير زنان نيستيد، البته اگر تقوی پيشه سازيد، پس در سخن دلربايی مكنيد، كه بيمار دل به طمع بيفتد، و سخن نيكو گوييد} این آیه صریحا خطاب به زنان پیامبر است اما مجتهدین با تفسیر های کجدار ومن در آوردی معانی قرآنرا تغییر میدهند ومیگویند وقتیکه زن پیامبر به صحبت  شدید مکلف شده زنان دیگر بطریق اولی .اما جالب این است که پیروان این تفسیر زنان خودرا اجازه نمیدهند با کسی صحبت کند نه نرم ونه هم درشت..فقط تفسیر وت.وجیه بی دلیل که این آیه حجاب است حقیقتا هیچ ربطی به حجاب ندارد. فقط یک توصیه اخلاقی است..

  • گفتار و رفتار زنان، نباید تحریک کننده باشد و با کرشمه سخن گفتن آن ها بی تقوایی محسوب می شود. خوب حفظ تقوی واحتیاط یک توصیه اخلاقی وفر هنگی است هیچ ربطی به فرضیت حکم ندارد وبه حجاب وواژه حجاب  قطعا ربط ندارد.منها مجتهدین گفته اند این حجاب است وتبصره کردند که حجاب پردۀ در بین دو چیز است ومصروف جدا ساختن مردان از زنان اند بطریق که خود شان میخواهند.

 آیه ۳۳ سوره احزاب

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا

و در خانه های خود بنشينيد، و چون زنان جاهليت نخست خودنمايی نكنيد و نماز به پا داريد، و زكات دهيد، و خدا و رسولش را اطاعت كنيد، خدا جز اين منظور ندارد كه پليدی را از شما اهل بيت ببرد و آن طور كه خود می داند پاكتان كند.

نکات آیه ۳۳ سوره أحزاب یا تفسیر مجتهد.

  • جایگاه زن بیرون از خانه باید به دور از خودنمایی باشد. خوب درست این توصیه چه ربطی به فرضیت حجاب وپوشش دارد؟  در حال که عدۀ جایگاه زن را فقط در خانه میدانند نه بیرون .به این تفسیر ودرک مجتهد بسیاری ها باور ندارند .از طرف دیگر این آیه هیچ ربطی به حجاب ندارد.
  • خودنمایی نشانه جاهلیت است، نه تمدن..تبرج در قدیم مانند استادن زنهای های اجاره کار فعلی در بازار های اروپای است که بنام چراغ های سرخ یاد میشود وقرآتن توصیه کرده به پنجره ها استاد نشوید وتن خودرا مانند برج نشان ندهید. این حالت را ببین وپوشیدن چادر برقع .لذا طرز پوشش با رعایت اخلاق اجتماعی وحفظ عفت یک مسئله اخلاقی است نه فرض وواجب وحکم قطعی .
  • آیات دیگر که مفاهم شانرا حجاب شرعی گفته اند..
  • آیه ۵۸ سوره نور

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ۚ مِنْ قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَمِنْ بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاءِ ۚ ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَكُمْ ۚ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ ۚ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

شما اى كسانى كه ايمان داريد، بايد به كسانى كه شما مالك آنان شده ايد و كسانى كه هنوز به عقل نرسيده اند دستور دهيد در شبانه روز سه وقت از شما اجازه ورود بگيرند يكى پيش از نماز صبح و دوم هنگام نيم روز كه جامه‌هاى خويش از تن در مى آوريد و سوم بعد از نماز شبانگاه كه اين سه هنگام، هنگام خلوت شما است و پس از آن مى توانند بدون اجازه وارد شوند و گناهى بر شما و ايشان نيست كه هنگام تحرك و برخورد با يكديگر است، خدا اين چنين آيه ها را براى شما بيان مى كند كه خدا دانا و فرزانه است.

  • آیه ۵۹ سوره نور

وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنْكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

و چون كودكانتان به عقل رسند بايد اجازه دخول بگيرند، چنان كه نام بردگان، قبل از ايشان (و يا آنان كه زودتر از ایشان به حد رشد رسيدند) اجازه مى‌گرفتند، خدا اين چنين آيه ‌هاى خويش را براى شما بيان مى كند كه خدا دانا و فرزانه است.

  • آیه ۶۰ سوره نور

وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ ۖ وَأَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

و زنان وامانده كه ديگر اميد شوهر كردن ندارند به شرطى كه زينت خود نشان ندهند گناهى ندارند اگر جامه خويش بگذارند و در عين حال خوددارى كردن برايشان بهتر است و خدا شنوا و دانا است. فقها همه این آیات را بنام حجاب فرض میدانند در حال که همه اصول تر بیتی وامور اخلاقی اند.

  • حرف آخر : بهترین لباس( تقوی است: ‏)
    «
    یا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمْ لِباساً یُوارِی سَوْآتِکُمْ وَ رِیشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِکَ خَیْرٌ ذلِکَ.
  • اى فرزند آدم، براى شما لباسى فرو فرستادیم که اندام شما را مى‏پوشاند و مایه زینت شما است و لباس تقوا بهترین  است. یعنی اگر تقوی واخلاق وتر بیت نباشد پوشش هر گونه لباس سود ندارد.

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.