X

آرشیف

جمهوریت یا امارت

ما در کتاب ها خوانده بوديم و از زبان برخی از علما و شخصيت های طرفدار "امارت" شنيده بوديم که امارت يعنی حکمروائی اسلامی با تطبيق نظام عدل اسلامی و برپائی عدالت و ريشه کن کردن فساد در جامعه.
اما اگر "امارت" در عمل همين قتل و کشتار، انفجار و انتحار و حکمرانی مطلقه و سلب آزادی های انسانی و خفه ساختن صدای عدالت خواهی، تشديد خشونت و جنگ و تبديل کشور به يک زندان باشد؛ دراينصورت هرگز خواهان همچو امارتی نمی باشيم و بران نفرين ميگوئيم.
همچنان ما در کتاب ها خوانده بوديم و از زبان حقوق دانان و سياستمداران با درنظرداشت تجارب ساير کشورها شنيده بوديم که "جمهوريت" يعنی  نظام سياسی است که متکی بر بنیاد عدالت اجتماعی، قايل بر ارزش ها و مدافع حقوق انسانی، تأمين کنندۀ صلح و دموکراسی و تطبيق کنندۀ قانون اساسی کشور ميباشد. 
اما اگر "جمهوريت" همچو نظام کنونی در کشور؛ به بی عدالتی، دیکتاتوری، نقض قانون اساسی ترويج فساد و فحشا، و حيف و ميل نمودن دارائی عامه و دامن زدن به آتش نفاق و شقاق، فريبکاری و سنگ اندازی در برابر صلح عمل کند؛ دراينصورت ما هر گز خواهان چنين جمهوريتی نبوده بلکه نابودی آنرا ميخواهيم.

 

 
X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.