آرشیف

2015-2-4

محمداکرام اندیشمند

جانشینانِ قصرسفید و ارگ کابل

9اکتوبر2008
سرنوشت شخصی که در سال آینده ی میلادی به عنوان رئیس جمهورافغانستان پا به ارگ کابل میگذارد به تمایل وتوافق جانشین قصر سفیدپیوند میابد. بحث درمورد رئیس جمهور آینده ی افغانستان مستلزم بحث درموردشخصی است که انتخابات ریاست جمهورامریکا رادرماه آینده می بردو در آغازسال نومسیحی راهی کاخ سفید واشنگتن می شود. کدام یکی از دونامزد های جمهوری خواهان ودمکرات هادروازه ی قصر سفید را می گشایند؟ جان مک کین یا بارک اوباما؟
هرچند بارک اوباما نامزدحزب دمکرات دربسیاری ازنظرسنجی های منابع مختلف امریکایی ازرقیب خود جان مک کین پیشی دارد، اما آمار ونتایج این نظر سنجی ها تعیین کننده ی نتایج انتخابات نیست. رنگ پوست اوباما علی رغم همه برتری هایش محدودیت وسد ی است که دروازه های قصر سفید را بروی او می بندد. اشاره ی جان مک کین در آخرین مناظره با اوباما(7اکتوبر2008)که اوباما را به جای نامش بگونه ی تحقیرآمیزی "آن یکی" خواند به این محدودیت اوباما برمیگردد. جان مک کین با گفتن"آن یکی"خواست تا به موقعیت درجه دوم اوباما درکشور ایالات متحده امریکا اشاره کند و به جامعه ی سفید پوست امریکایی بفهماند که آن مرد نه اوبامای امریکایی بلکه آن سیاه پوست افریقایی است که می خواهد زعامت کشور امریکایی ها را بدست بگیرد. آیا آن سفید پوست امریکایی که درنظر سنجی ها از دادن رأی به اوباما سخن می گوید در عقب صندوق رأی به این نظر پابند خواهد ماند؟     
صرف نظر ازاینکه رأی دهندگان امریکایی درعقب صندوق ها به کدام یکی از دونامزد ریاست جمهوری رأی خواهند داد و این آراء اوباما را به قصر سفید خواهد برد یا مک کین را، نکته ی مهم، بررسی دیدگاه وسیاست هردو نامزد در مورد رهبری آینده ی دولت افغانستان است.   بسیاری ازآگاهان وتحلیلگران امور افغانستان به این نظرهستند که نامزدهای دوحزب جمهوری خواه ودمکرات دیدگاه وسیاست متفاوت درمورد رهبری آینده ی افغانستان دارند. درحالیکه جان مک کین نامزد جمهوری خواهان متمایل به ابقای حامدکرزی در ریاست جمهوری ازطریق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان درتابستان سال آینده است، بارک اوباما نامزد حزب دمکرات در صدد آن است تا فرد دیگری به جانشینی کرزی راهی ارگ کابل شود. به نظر برخی از تحلیلگران فردمورد نظر اوباما و حزب دمکرات امریکا علی احمدجلالی است که از او به عنوان یکی ازنامزدهای انتخابات آینده ی ریاست جمهوری افغانستان نام برده می شود. هرچند جلالی تا کنون بصورت رسمی و علنی  نامزدی خود درانتخابات ریاست جمهوری سخن نگفته است.
نکته ی مهم وقابل تذکر در مورد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان این است که هیچ یک از نامزد های اصلی به شمول رئیس جمهورکرزی و علی احمد جلالی تا کنون رسماً خود را به عنوان نامزد ثبت نکرده اند. این درحالیست که پروسه ی ثبت نام رأی دهندگان این انتخابات رسماً در هفته ی جاری آغاز گردید. به نظرمی رسدکه نامزدهای اصلی ریاست جمهوری به خصوص کرزی و جلالی چشم خودرابسوی نتایج انتخابات ایالات متحده امریکا دوخته باشند. این درحالیست که هنوز افراد وگروه های مطرح دیگر درسیاست افغانستان موقف رسمی و مشخص درمورد نامزدهای ریاست جمهوری نگرفته اند. بدون تردید آنها نیز درانتظار انتخابات ریاست جمهوری امریکا هستند. یکی از طرف  های مهم در عرصه ی سیاست امروز جبهه ملی افغانستان است. هرچندسخنگوی جبهه ی مذکور از معرفی نامزد جبهه در روزهای آینده خبر داد اما دشواریها وضعف های متعدد جبهه ی مذکور چه در ساختار درونی و چه در روابط بیرونی به ویژه در مناسبات با امریکا معرفی نامزد و دسترسی آن را به ارگ کابل نامحتمل می نمایاند.