آرشیف

2015-2-6

رحیل ....

تــــــاریـــــخ غــــــــــور

سرزمین غور جایگاه بس مهم و ارزشمندی در تاریخ کشور ما داشته است. البته تاریخ را مردم می سازند نه سنگ و چوب. پس افتخار به مردم غور که وارث این تاریخ و عظمت تاریخی اند. تا جایی که من می دانم تاریخ فیروز کوه چنانی که باید مورد بررسی تاریخی و باستانشناسی یی که بر مبنای موازین امروزین علم تاریخ باشد قرار داده نشده است. عواملی که این بیدردی و بیتوجهی را سبب شده است در کنار دور افتادگی و دشوار گذار بودن منطقه انگیزه های سیاسی هم بوده می تواند….

امروز که به لطف الهی و به برکت علم و تکنولوژی و آزادی بیان و اندیشه امکان پژوهش های غیر دولتی فراهم شده و مردم خود سرنوشت فرهنگ و جامعۀ شان را بدست دارند، امید آن می رود که غوریان عزیز و فرهیخته در جهت روشن شدن هرچه بیشتر تاریخ سرزمین و مردم غور گام بردارند. چرا که دولت ها در گذشته اهداف خاصی را دنبال می کردند و ازینرو آنچه به نام تاریخ و دید تاریخی یی که ارائه می کردند غیر واقعی بوده و پیوندی دقیقی با حقایق تاریخی کشور ندارد.

بنا بران ایجاب می کند تا تاریخ منطقه و به ویژه تاریخ غور و فیروز کوه باید با در نظرداشت حوزۀ تاریخی یی که غور بخشی ازان است در نظر گرفته شود تا تمامیت و جوانب موثر بر تاریخ غور از نظر دور نماند. بنا به حقایقی که تا کنون در منابع تاریخی آمده است، غور و حوزۀ مرغاب منشاء پارت ها بوده است. یعنی حکومت پارتی اشکانی از همین غور سرچشمه می گیرد. سردار معروف پارت که کراکوس را در جنگ هیرکانی شکست داد و یکی از پیروزی های تاریخی بشر را به نام خود ثبت کرد، "سرینا" نام داشت.

به گفته برخی ها این سپهبد اسطوره یی پارسی زبان بوده و سردار سپاه پارت بوده است. هرچند هیچ کسی در پارسی زبان (پارسیوان- تاجیک) بودن او هیچکس شک ندارد اما درین اواخر کتابی از پیتر تامسن خواندم که او را پدر پشتونها قلمداد کرده است. پیتر تامسن هم او را پارسی زبان می داند اما نمیدانم بر مبنای کدام حقیقت و سندی، او را پدر پشتونها می خواند. به هر حال، حضور سایتی به نام غور و برای غور مایۀ سرور و امید است. برای غوریان پیروزی جاودانه در هر عرصه یی خواهانم.

رحیل
امریکا