آرشیف

2015-1-24

صدیق الله سلطانی غوری

بــــــراي زندگي تــــان استراتيژي قــــوي داشته باشيد

 

وقت طلاست. این جمله را بارها و بارها شنیده اید. اما تا به حال چقدر به مفهوم آن توجه داشته اید؟ آیا تلاش کرده اید که همانند طلا برای وقت تان هم ارزش قائل شوید؟ چقدر اراده مبارزه کردن با وقت گذرانی را دارید؟ 

اگر عوامل و فاکتورهایی را که زمینه ساز تلف کردن وقت هستند بشناسید، می توانید وقت تلف شده زندگی تان را کاهش دهید.
در این جا از روش هایی خواهم گفت که با استفاده از آنها دست کم وقت کمتری را هدر می دهید.

اول : برای برنامه های خود زمانی کوتاه در نظر بگیرید
اگر از جمله دوستداران داشتن استراتيژي قوي در کار و زندگی خود هستید، توجه داشته باشید که زمانی واقعی و کوتاه مدتی برای هر کاری در نظر بگیرید.
در صورتی که زمانی برای کاری تعیین می کنید، بیش از زمان واقعی مورد نیاز برای آن کار باشد، خود شما شرایطی را فراهم کرده اید که وقت گذارانی کنید.
ضمن اینکه هرچه زمانی که در برنامه ریزی های خود به کاری اختصاص می دهید واقعی تر باشد، احتمال اینکه کار را به دقیقه نود بکشانید کمتر می شود.

دوم : ضرب الاجل تعیین کنید
به جای اینکه مثلا روزی 3ساعت را به درس خواندن اختصاص دهید، زمان پایان آن را مشخص کنید و با خود عهد ببندید که در همان زمان درس خود را به اتمام می رسانید.
مطمئن باشید که استاد به شما نمی گوید روزی چند ساعت روی درس هاي خود کار کنید، بلکه از شما می خواهد نمره خوب را به او تحويل دهید.
اگر ضرب الاجلی را که تعیین کرده اید، در تقسيم اوقات خود ثبت کنید،به وقت خود بیش از پیش احترام گذاشته اید و از هدررفت آن جلوگیری کرده اید.

سوم : کارهای چالش برانگیز برای خود دست و پا کنید
اگر کاری که می خواهید انجام دهید،بیش ازحد ساده و پیش پا افتاده باشد، انگیزه کار کردن را هم از دست می دهید و این یعنی کار امروز را به فردا انداختن.
وقتی کار امروز را به فردا واگذاشتید، وقت امروز را هم از دست داده اید وفرصت سوزی از این بدتر نخواهد شد.
در مقابل، اگر به دنبال کار چالشی باشید، دیگر وقت سرخاراندن هم نخواهید داشت و به این ترتیب وقت و زمانتان به بطالت نمی گذرد. 
به یاد داشته باشید که میزان چالش و درگیری که با کارتان پیدا می کنید، نباید آنقدر زیاد باشد که غیرمنطقی شود و نتوانید از پس آن بربیابید، چراکه نتیجه این چالش غیرمنطقی هم ازبین رفتن انگیزه و در نتیجه فرصت سوزی است.

چهارم : محیط اطرافتان را تغییر دهید
اگر محیط کار برای شما کسل کننده و خواب آور است، سعی کنید تا تغییراتی در آن ایجاد کنید. تا آنجا که مربوط به حریم خصوصی شماست، تلاش کنید تا با نوآوری هایی تغییراتی درآن ایجاد کنیدوبه این ترتیب به جای ورود به مکانی دلسردکننده و خواب آور، به جایی قدم می گذارید که سرشار از انگیزه برای کار کردن است و تمام تلاش خود را برای مبارزه با وقت گذرانی به کار می گیرد.

پنجم : همنشین خوب داشته باشید
پسرنوح بابدان بنشست/ خاندان نبوتش گم شد سگ اصحاب كهف روزي چند / پي نيكان گرفت مردم شد 
سعی کنید همنشین کسانی باشید که با وقت گذرانی و فرصت سوزی بیگانه باشند. به عبارتی دیگر همراه و همصحبت با کسانی باشید که از وقت خود به بهترین نحو استفاده می کنند.
از مصاحبت با کسانی که تجسم رویای آینده شما هستند نیز، غافل نشوید.
به این ترتیب با یک تیر دو نشان می زنید؛ هم از وقت خود استفاده می کنید و هم چیزهای زیادی از این افراد یاد می گیرید.

ششم :از اهداف خود سخن بگویید
درباره اهداف و برنامه های خود با دوستانتان صحبت کنید و از آنها بخواهید تا مثل یک یادآور در فواصل زمانی منظمی شما را به یاد اهدافتان بیاندازند.
با این کار هم راه رسیدن به اهداف برایتان هموار می شود و هم فرصت های کمتری را از دست می دهيد .

هفتم: به عوامل حواس پرتی نه! بگویید
از ابزار و وسائلی که مربوط به کارتان نیست و صرفا جهت سرگرمی استفاده می کنید، تا حدی بهره گیرید که به کارتان ضربه نزند.
به عنوان مثال اینترنت،اسكايپ و فیس بوک معمولا زمان زیادی را از شما می گیرد. با تعیین زمان مشخص، در عین استفاده از این ابزار و رفع خستگی، وقت کمتری را هم هدر می دهید. يعني مشخص كنيد كه يك ساعت پشت انترنت كار مي كنم وقتي يك ساعت تان تمام شد كار را توقف دهيد و به تقسيم اوقات خود نگاه كنيد كه پلان بعدي تان چيست .

هشتم : ثابت قدم باشید
هنگامی که احساس کردید، انگیزه تان کمرنگ شده و دیگر حوصله ادامه کار را ندارید، با یادآوری اهداف و برنامه ها به خود روحیه دهید و قدم هایتان را محکم تر کنید.
با این کار بی انگیزگی به شما غلبه نمی کند تا وقت خود را بیهوده تلف کنید.

نهم: خودتان را تشویق کنید
در مورد کارهایی که نیاز به زمان، انگیزه و اراده بیشتری دارند، اگر خیلی وقت صرفشان کنید، ممکن است، کم کم خشم بر شما غلبه کند و برای رهایی از آن به کارهای بیهوده پناه ببرید.
برای اینکه دچار چنین مشکلاتی نشوید، برای خود جایزه و تشویق در نظر بگیرید.

دهم: توقع بیجا نداشته باشید
برخی افراد همیشه دوست دارند، هدفی را برگزینند که خارج از توان و ظرفیتشان است. این انتخاب ها که معمولا ناشی از هیجان های زودگذر یا احساساتی شدن بیجاست، نه تنها تحسین برانگیز نیست، بلکه مضر نیز هست.
با انتخاب اهدافی که با قابلیت هایتان همخوانی ندارند، در واقع تلاشی بیهوده را کلید می زنید که نتیجه ای جز تلف کردن وقت و زمان ارزشمندتان نخواهد داشت.
يازدهم : براي اين كه مشكل امروزشما هرقدر باشد برطرف شود مشكل ديروز واضطراب فردارا قطع كنيد مشكل امروز شما هر قدر باشد قابل حل است خطاهاي گذشته را خيلي به ياد خود نياوريد .