X

آرشیف

برنامه قومی زیر نام برنامه ملی !

بسم الله الرحمان الرحیم

مطلب را که مینویسم برایم تعصبی نیست، بلکه تعجبی است !
از اواسط سال 1392 الی اواسط سال 1393 هـ.ش. – یکی از عجایب دنیا توسط متفکرین افغانستانی کشف شد که انتخابات ریاست جمهوری نام دارد و ملقب به حکومت وحدت ملی میباشد. خارجی ها گاهی این انتخابات را بوجود آورنده ی وحدت ملی و گاهی هم حکومت ایتلافی مینامند و افغانستانی ها نیز منتظر این هستند که باشد همه ی ملت به زیر یک چتر وحدت و همدلی به نام حکومت وحدت ملی روان و سهیم باشند. 
اما، من کاملا وارونه مینگرم، به این منظور که این انتخابات نه ملی است و نه هم ایتلافی بلکه قومی است و اقلیت کشی. تمام اتباع کشور چه از اقلیت های قوی و چه از اقلیت ها ضعیف باید بدانند که نه داکتر عبدالله عبدالله و نه داکتر اشرف غنی احمدزی دستگیر و یاور ایشان اند و نه هم آنقدر ساده و بیکار هستند که بخاطر اقلیت های قومی سریر قدرت و مسند حکومت را به اینها بدهند. درین شرایط نیاز به همچون سخره شکنان و مردان بزرگی چون شهید امیر حبیب الله کلکانی متخلص به خادم الله و مشهور به بچه ی سقاو، شهید عبدالخالق مشهور به خالق هزاره، شهید پروفیسور استاد برهان الدین ربانی ملقب به شهید صلح، شهید احمد شاه مسعود مشهور به شیر پنجشیر و ملقب به قهرمان ملی و شهید عبدالعلی مزاری مشهور به بابه مزاری احساس میشود که قد علم کرده و هویت خویش را از نشانی و وجود خود برای ملت و جهان نشان دهند. 
با ایجاد حکومت مستقلی به نام افغانستان و تغییر خراسان به این نام قبیله ی توسط احمد شاه ابدالی مشهور به احمد شاه بابا، دیگر آن امپراطوری های جهان گشاه و جهان تسخیر چون سامانیان، یفتالی ها، غزنوی ها، غوری ها، تیموری ها و … از بین رفت و همه ی باقیماندگان این مردان بزرگ تحت عنوان اقلیت ها محدود شدند و تا اینکه عقاب های هندوکش بار دیگر بخاطر نابسامانی ها و نسل کشی ها سربلند کردند و تا جایی که امکان داشت از محیط، خانه و کاشانه ی خویش مردانه وار دفاع نمودند و مجددا نام نیاکان و اسلاف خویش را روشن ساختند و قهرمانانه رزمیدند. 
بعد از سقوط ژریم طالبان به یادی "من" این سومین دور انتخابات است که تجربه میکنیم، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری بعد از به اتمام رسیدن دوره ی انتقالی بوی مردان بزرگ در دلها و سینه ها جاری بود و از هر عشیره و قبلیه ی کشور توانستند که به پست نفر اول مملکت خود را کاندید نمایند و هویت خویش را به معرفی بگذارند. در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز بوی آزادی و آزاد منشی محسوس بود ولی درین دور انتخابات ریاست جمهوری (طولانی ترین انتخابات کشف شده) دیگر آن شیمه و نیروی آزادگی و آزاد فکری از بین رفته و تنها یک قوم نفر اول است و دیگر قوم ها مثل اینکه درجه های دوم و سوم را از ازل به دلهای خویش مهر و لاک کرده باشند، خاموشند، مسکوتند و صامت. 
در انتخابات ریاست جمهوری سال 1393 – مبارزه بر سر اورنگ پادشاهی و افرنگ قدرت نشینی بین قبیله ی غلجایی و بارکزایی جریان دارد. دیگر اقلیت های بزرگ و کوچک قومی از تاجیک، هزاره، ازبک، ایماق، ترکمن، بلوچ و … دو پسر عمو را به میدان نبرد و قدرت طلبی کشانیده و خود را تماشاگر کردند که این خود نشان دهنده ی عدم آزادگی، عدم مردانگی، عدم ایستادگی و امیدواری است. 
داکتر اشرف غنی احمدزی رییس جمهور آینده ی کشور است و طبق تعاملات و زدوبند های سیاسی داکتر عبدالله عبدالله نیز رییس اجراییه یا همان موقف که در بین نخست وزیر و وزیر مشاور ارشد دست و پنجه نرم میکند نصب خواهد شد. یعنی کسانیکه قشر دوم ملت و حکومت خود را حساب داشتند و دارند دیگر به ردیف هفتم و هشتم جاه دارند که نهایت تاسف آور و نامید کننده است. 
نفس انتخابات به معنی امتحان است، امتحان نیز دارای دو نتایج میباشد – مثبت و منفی یا ساده تر نگاشته شود کامیاب (برنده) و ناکام (بازنده). حداقل در هر نوع امتحان و رقابتی دو نفر ضروری و لازم است و این همه پرواضح است که تنها یک نفر انتخاب میشود. حالا اینکه شخص بعدی ناکام میشود، به این معنی نیست که از قافله ی انسانیت و بشریت بیرون شود و به یاس و نامیدی ابد مبدل گردد. داکتر عبدالطیف پدرام، محمد یونس قانونی، داکتر رمضان بشردوست، مولانا عبدالقادر امامی غوری و … از زُمره ی کسانی بودند که دوره ی انتخاب بودن خویش را گذراندند که باید برای شان بخاطر این شجاعت و نیت قدرت طلبی و آزاد انگاری تمجید کرد. اما، افسوس و حسرتا که درین انتخابات همه لال و ملال شدند و کسی نبود که در بین 12 – 8 بهترین کاندیدای ریاست جمهوری به جز یک ایل و طایفه به چشم دیده شود. 
میدانم که خواننده ی گرامی از هر تیره و تباری که باشد با مطالعه ی این مقاله نظر منفی و مثبت خویش را مینویسد. پیشنهاد میکنم که نظریات و دیدگاه های خویش را وسیع تر از آنچه که درین متن میبینید داشته باشید و برای همه ی انسان های روی زمین حق احترام و مشاغل قایل شوید. من که به انترنت دسترسی دارم، کم و بیش به کامپیوتر بلدیت دارم و میتوانم که دیدگاه های شخصی ام را به نشر برسانم، برای همه ی ملت و مردم نیز این حق را باید بدهم که میتوانند از من و من های دیگر بلند همت تر، مستعد تر و مثبت تر بیندیشند. 

باحرمت
غلام رسول مبین
25 سنبله 1393 هـ.ش.
شهر چغچران، غور
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.