X

آرشیف

با پشتون نمی‌توان سیاست کرد. (طاهر‌بدخشی.)

تعداد از سیاست‌مداران پشتون‌یکه میخواهند حاکمیت قومی باشد و میخواهند آدرس‌قوم‌پشتون را به‌گروگان بگیرند و پشتون را مصادره‌قومی بنام خود بکنند؛ نمی‌توان سیاست کرد. چرا نمی‌توان سیاست کرد؟

برای‌اینکه‌این‌ها دیگران را نمی‌خواهند و حاکیمت‌ملی را قبول ندارند. اینکه‌بعد ‌از ‌بیست‌و‌چند‌سال اشرف‌غنی می‌گوید: یا به‌زور خارجی‌ها و یا هم به‌زور قوم‌پشتون، شما را از افغانستان بیرون خواهیم نمود. و این لحاظ باعث شد که افغانستان دچار بن‌سط‌سیاسی شود و اشرف‌غنی در آن زمان ترجیح داد که حکومت را به طالبان زیرا که‌مطلق به قوم‌پشتون هست، انتقال بدهد و جلو حاکمیت‌ملی را بگیرد که‌در نتیجه‌باعث ایجاد ستم‌ملی میشود. اگر حاکمیت‌ملی بر اساس همه‌ی‌اقوام شکل نگیرد، ما دچار ستم‌میلی خواهیم شد. ستم‌ملی یعنی‌اینکه‌هزاره‌ها از حقوق‌سیاسی خود محروم شوند و به‌این ترتیب تاجیک‌ها، ازبیک‌ها، و همین طور اقوام دیگر و قوم‌پشتون نیز محروم خواهند شد. امروز شما ببینید که زنان‌افغانستان دچار ستم‌ملی شده اند، چه‌این زنان پشتون باشند، چه‌تاجیک، چه‌هزاره و چه ازبیک و چه‌هم سایر‌اقوام که از ابتدا‌ترین حقوق‌سیاسی و اجتماعی‌و‌فرهنگی‌شان که‌آموزش باشد و حضور در حکومت و چوکی‌های دولت، حضور در پارلمان و حضور در سایر‌عرصه‌های‌اجتماعی، محروم شده‌اند. گروهی‌به‌اسم طالب میآید و بر جغرافیای‌هزاره تعرض‌و‌تجاوز میکند و همینطور بر جغرافیای‌تاجیک و ازبیک، که‌در واقع خودشان را حامی‌اسلام و مذهب‌حنفی نشان داده ولی هدف قومی‌داشته و روپوش اسلامی به خود زده‌اند. مگر بر پنجشیر تجاوز نکردند و مردم را بی‌خانمان و به کوچ‌های اجباری وادارشان ننمودند؟ و به همین‌طور دایکندی را. زن‌های‌پشتون که از ابتدا در ستم‌ملی قرار داشتند‌وهستند و به‌این‌ ترتیب مردم شان. چون ازین‌ها برای‌((تروریست)) شستشوی‌مغزی‌شده و خدمات‌بشری برایشان فراهم نمیشود.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.