X

آرشیف

باز نگری حال و گذشته افغانستان

 

مردم افغانستان در شرایط کنونی نیاز به بازنگری جدی و ذوجوانبه بر وضعیت جاری و ماضی کشور خویش دارند . نخبگان افغان باید تمامی مشکلات را بصورت شفاف و روشن با مردم و افکار عامه در میان بگذارند ، سیاست مجامله و معامله به شیوۀ ۲۱سال گذشته مشکلی را حل کرده نتوانست ونمی تواند .

در افغانستان کنونی از یکطرف سخن بر سر این است که سیستم و نظامی را بوجود بیاوریم تا از منافع گوناگون اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مردم نمایندگی کند تا بدینوسیله صلح و ثبات تأمین شود، از طرف دیگر این نظام به اندازۀ کافی کارآمد باشد تا روند اعادۀ حاکمیت ملی را در سراسر قلمرو  کشور تأمین و تعمیم بخشد.

دولت به حیث وسیله‌ای برای نمایندگی از منافع گوناگون اجتماعی و رفاه اجتماعی و اقتصادی ، باید از انحصار اشخاص و گروه‌های محدود ( مونارشی ) کنونی رهایی یابد تا از حمایت اکثریت شهروندان برخوردار گردد. به نمایندگی‌های اجباری و کاذب ، نمایندگی‌های بدوی و قومی نقطۀ پایان گذاشته شود.

متأسفانه عدم همآهنگی و همسویی میان نیروها و شخصیت‌های سالم و لایق ملی، طی ۲۱ سال گذشته باعث شده تا ارادۀ عده‌ای تحت لواح جمهوریت بر ارادۀ جمعی چیره گردد .

دولت به حیث یک سازمان بزرگ ملی باید از انحصار حلقات و اشخاص وابسته و نصب شده بیرون آورده شود . 

مردم افغانستان با اضطراب نسبت به آینده کشورشان می‌اندیشند آینده که باید صلح و امن را به مفهومی وسیعتری تأمین و تضمین کند به هیچ گروه اجتماعی و سیاسی بشمول طالبان نباید این امتیاز داده شود که دولت و حکومت مورد نظر خود را بر مردم افغانستان تحمیل کند، قانون اساسی موجوده افغانستان تا تعدیل و یا تنظیم قانون دیگری باید از جانب همه گروه‌های اجتماعی و سیاسی پذیرفته شود طالبان باید قناعت داده شوند تا با حفظ داعیه تعدیل و یا تغیر قانون اساسی البته به بوسیله یک مجلس ملی (لویه جرگه مدنی) تحت نظارت سازمان ملل متحد وسایر ساختار های نظاراتی بین المللی ۔

وقبول این اصل که هیچ گروه اجتماعی و سیاسی حق سر باز زدن ازقانون اساسی جدید را ندارد ، حال شاید این سوٰال مطرح گردد که زمینه و قدرت تحقق این خواست و داعیه در کجا است ‌و داور کیست؟ که به پاسخ باید بگویم که داعیه دار این حرکت (مدافعان منافع ملی افعانستان) است این حرکت بزرگ ملی امکان و قدرت تحقق این امر را میسر می سازد ، همچنان با جامعه بین‌الملی نیز از همین ادرس میشود به نتیجه رسید، پس بیاید این قدرت ملی را ایجاد کنیم .

 

سیددنظام الدین وحدت 

7 دیسمبر ۲۰۲۲  امستردام

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.