X

آرشیف

انگ اجتماعی به آوارگان افغانستانی در ایران باید فوراً متوقف شود.

 

ابوالفضل فاتح، رئیس بخش سل و تحقیقات ریوی انجمن انستیتو پاستور ایران: «بیشترین موارد مثبت ابتلا به سل» مربوط افغان‌ها است»!

این اظهارات عمیقا نژادپرستانه، غیر علمی با واکنش اعتراضی جمع قابل توجهی از پژوهشگران روبرو شد. ۷۲ تن از دانشگاهیان و پژوهشگران در حوزه سلامت، جامعه‌شناسی و روانشناسی از داخل و خارج ایران، با امضا نامه سرگشاده‌ای اظهارات او را گسترش نفرت پراکنی قومی و نژادپرستی خوانده‌اند. تأکید کرده‌اند که عامل بیماری‌ها، میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند نه قومیت‌ها، نه نسبت دادن بیماری به یک گروه ملیتی.

نامه اعتراضی پژوهشگران در میانه کثیف‌ترین رفتارهای ضد انسانی و نژاد‌پرستانه حکومت اسلامی ایران علیه آوارگان و مهاجرین افغانستانی، بسیار مهم و ارزشمند است. این اقدام به موقع، جهت‌گیری و روحیه جامعه نسبت به توطئه‌های ضد انسانی حکومت اسلامی را نمایندگی‌ می‌کند. راه نشان می‌دهد،‌ دسیسه‌های ظاهراً علمی حکومتی را خنثی‌می‌کند و خطر تحقیر و نفرت‌پراکنی علیه مهاجرین بی‌پناه افغانستانی را به درستی گوشزد می‌‌کند.

انسانیت‌زدایی  جمهوری اسلامی ایران انتها ندارد. هر چقدر بر دامنه شکست، بن‌بست و بحران حکومت اسلامی ایران افزوده می‌شود، هر چقدر دامنه نارضایتی و اعتراضات عمومی گسترده‌تر و  بر پیگری مطالبات و خواسته‌ها افروده می‌شود و اتحاد و همبستگی عمومی جامعه علیه حکومت بعنوان مسبب و عامل بقا فقر و فلاکت بر جامعه عمیق‌تر می‌شود، در مقابل بر میزان گسترش نفرت‌پراکنی حکومت علیه آوارگان و مهاجرین افغانستانی در ایران افزوده می‌شود.

حکومت در باتلاق جنگ افروزی و ماجراجویی‌های منطقه‌ای گیر افتاده است. جامعه به روشنی دارد شکست و فروپاشی عمق استراتژی جمهوری اسلامی را می‌بیند. در اوج استیصال تقلا می‌‌کند صورت مسئله شکست‌های مفتضحانه خود و اعتراضات برحق جامعه را عوض کند. حواس جامعه به سمت دیگری بکشاند. دشمن تراشی کند. ناسیونالیسم عظمت طلب و فاشیست ایرانی را با خود همراه سازد و به جان آوارگان و مهاجرین افغانستانی این آسیب‌پذیرترین بخش جامعه ایران بیندازد. در صفوف متحد جامعه تفرقه و جدایی ایجاد کند. بار تقصیرات خود را بر گردن گروهی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه ایران بیندازد. این سیاست کثیف فاشیستی را باید با قدرت و دقت خنثی کنیم.

 بدون تردید تشکل‌ها و فعالین کارگری، معلمان، نویسندگان، وکلای دادگستری، هنرمندان و همه مردم انساندوست ایران در این راه بیشترین تلاش را خواهند کرد. آوارگان افغانستانی را تنها نخواهند گذاشت و باشکوه‌ترین همبستگی‌ انسانی را خلق‌خواهند کرد.

X

به اشتراک بگذارید

Share

نظر تانرا بنویسد

کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.