آرشیف

2015-1-22

استاد زمان رفعت

امـــــراض روانی قابل وقـــایه و تداوی انــــد

به همگان معلوم است که کشور عزیز ما بعد از گذشتاندن چهاردهه جنگ وآشوب های داخلی تمام منابع خویش را در تمام عرصه ها بخصوص عرصه صحت و بویژه صحت روانی که حتی از دوران قبل ازجنگ منابع کمتر دراختیار داشت وحتی در سیستم عرضه خدمات صحی کشور شامل نبود ازدست داده بود وبعدازبمیان آمدن جمهوری اسلامی افغانستان وتحولات جدید سکتور صحت روانی کشور نیز مطابق به پالیسی حکومت ملی افغانستان شروع به اعمار ساختار زیر بنای صحت نمود .
مشکل روانی اجتماعی ومریضی روانی در جامعه افغانی بسیار شایع است . بیش از 50 فیصد مردم ممکن است از یک مشکل روانی رنج ببرند . مشکلات روانی منجر به سطوح بالای ناتوانی میشوند وبار بزرگی را برجامعه افغانی تحمیل می کنند .
بسیاری از افرادیکه بیماری روانی دارند به دنبال کمک حرفه ای نمی گیردند . مردمی که از اختلالات روانی کمتر شایع مثل سکیزوفرینیا واختلال دوقطبی رنج میبرند به طور کلی کمک حرفه ای دریافت خواهند کرد ولی گاهی اوقات یک مدتی را در برمی گیرد با این مشکلات تشخیص وتداوی درست شوند . دو شکل عمده برای مریضان روانی وجود داشت قبلا که ازروی همین دوشکل مریضان را زیر بستر می گرفتند .

1 – تداوی دوایی : 
شایعترین نوع تداوی در افغانستان بوده که داکتران ومریضان به خاطر نبود اطلاعات کافی درمورد مداخلات غیر دوایی این روش را بیشتر ترجیح میدهند . به هر حال در حد اقل 50 فیصد مریضی های روانی دوا کمک نمیباشد ، دوا میتواند اعراض مریضی روانی را کاهش دهدولی مشکل روانی اجتماعی که در پس زمینه وجود دارد دست نخورده باقی می ماند که میتواند باعث عود اعراض یا دوام آن شود . دواها باید با احتیاط مصرف شوند زیرا تمام دوا ها عوارض جانبی دارند و باعث میشود تا افراد احساس کنند که به جای بهتر شدن ، وضیعت شان بدتر شده است . ازطرف دیگر بعضی دواها معتاد کننده هستند و بایدتمام دواهای مریضی روانی برای خانم های حامله تجویزنشوند. 2 – تداوی های سنتی 
تداوی های سنتی در افغانستان به طور وسیعی قرار میگیرند . حکیمان ، ملاها ،زیازتگاهاودیگرطبیبان سنتی که اکثر آنها مردهستند این تداوی ها را انجام میدهند . تعدادزیادی ازمردم به شمول افراد تحصیل کرده ازاین تداوی ها استفاده میکنند اما زنان بیشتر از این تداوی ها استفاده میکنند وبرای یک کارکن صحی بسیار مهم است که با چنین تداوی ها آشنابوده وآگاهی داشته باشته باشد. 
اما تحقیقات نشان داده که بهترین وارزشمندترین تداوی برای مریضان روانی تداوی های روانی اجتماعی است . 
بسیاری از افرادیکه از اختلالات اضطرابی وافسردگی رنج می برند توسط تداوی های روانشناختی بهبودیافته وانواع مختلفی از تداوی های روانی اجتماعی برای اشخاصیکه مریضی روانی دارند کمک می کند تا با بیماری روانی خود بطور موثر و کامیاب مقابله کنند .روانشناسان ومشاوران آموزش دیده اند تابه افراد یا بیماری روانی کمک کنند تادرک بهتری از خود شان داشته باشند وبتوانند برمشکلات زندگی خود فایق آید . تداوی های روانشناختی به سرعت اثر نمیکنند اما درطی یک دوره زمانی به مریض کمک میکنند تا روش های جدید تفکر ، رفتارکردن ، اندیشیدند وحتی احساس کردن را یاد بگیرند که مشاوره یکی از مداخلات مفید است که مودل های مختلفی دارد ومیتواند برای بسیاری ازمریضی های روانی به کاربرده شود حتی برای انواع شدید آن به شرط که اعراض با دواها کنترول نشده باشند وخوش بختانه که این خدمات بطور رایگان درشفاخانه ها وکلینک های ولایات والسولی ها به سهولت دردست راس هموطنان عزیز قرار داشته که باگرفتن پنج جلسه دارای صحت کامل شده و میتوانند درفضای سرور وخوشبختی در کنار فامیل ،دوستان وخویشاوندن خویش زندگی نموده وازدسترخوان صمیمیت لذایذ رابچشند وخوشبختی ها را آزمایش نمایند .

استاد زمان " رفعت " رستمی مشاور صحت روانی کابل