آرشیف

2018-7-17

احمد سعیدی

امریکا آماده مذاکرات مستقیم با طالبان است

به نقل از رسانه های بین المللی دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا به دیپلومات های ارشد خود دستور داده است که در پی مذاکرات مستقیم با طالبان شوند و راه حلی را از طریق مذاکرات مستقیم با طالبان جستجو نمایند.
قبل از اینکه در این مورد تبصره ای داشته باشم میخواهم ویژه گی های یک کشور مستقل و آزاد را با در نظرداشت قوانین و کنوانسیون های بین المللی تعریف کنم.
بر اساس قوانین بین الملل، کشور های مستقل  باید تعریف روشنی از قلمرو و حدود اربعه که در آن تسلط دارند را ارائه دهند، از طرف دیگر باید دارای یک جمعیت دائمی باشند و از سوی دیگر باید دولت داشته باشند و مستقلانه در برقرار روابط با کشور های دیگر از صلاحیت عام وتام برخوردار باشد و در مذاکرات ملی و بین المللی چه داخلی و چه خارجی خود تصمیم بگیرند نه دیگران از سوی دیگر کشور مستقل به سرزمینی گفته می شود که از سوی دولتهای که عضویت ملل متحد را دارند در جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شده باشد. الحمد الله افغانستان دارای چنین معرفتی از سالیان درازی بدینسو است معنی استقلال تنها آزادی ظاهری نیست بلکه آزادی در تصمیم گیری ها در ابعاد مختلف اما بعضی از کشور ها مانند تایوان، کوزوو و فلسطین از این امر مستثنی اند چون شمار محدودی از کشور ها آنها را منحیث دولت مستقل به رسمیت شناخته اند. اما افغانستان شامل آنها نیست.
حالا که دولت امریکا میخواهد مستقیم با طالبان مذاکره نماید با در نظرداشت حقوق بین الدول خلاف ارزش ها و معیار های استقلال و آزادی افغانستان است اگر امریکا رهبری و مدیریت مذاکرات را به دولت افغانستان واگذار شود و خود در این پروسه همکاری کند از نگاه حقوق بین الدول هیچ مشکلی به وجود نمی آید اما اگر مستقیم با مخالفین دولت افغانستان  مذاکره میکند آنها را امتیاز میدهد دیگر این تعریف که دولت افغانستان مستقل است و رئیس جمهور سر قومندان اعلی است حرف تمسخر آمیزی بیش نیست . 
به عقیده من پس از آنکه معاون وزارت خارجه امریکا در آستانه نشست ها کابل و تاشکند پاکستان از باز بودن درب گفتگو و مذاکره برای طالبان سخن گفت، همزمان گروه طالبان در اعلامیه ای اعلام کردند که برای حل صلح آمیز وضعیت در افغانستان باید امریکا با دفتر سیاسی این گروه مستقیماً وارد مذاکره شوند.

روزنامه نیویارک تایمز با تائید این خبر از قول چند مقام ارشد کشورمان و امریکا در گزارش خود این اقدام را یک تغیر عمده در مشی امریکا در قبال افغانستان عنوان کرده میگوید که مقام های دو کشور افغانستان و امریکا درک کرده اند که استراتیژی جدید ترامپ برای افغانستان کدام تفاوت اساسی را برای برگشت دادن پیروزی های طالبان ایجاد نخواهد کرد و روند مذاکرات صلح به رهبری افغان ها در حالیکه نشست های زیادی از علما در کابل، اندونیزیا و سعودی برگزار گردیده متاسفانه همه این نشست ها بدون نتیجه و ناکام بوده است.
به نوشته ای روزنامه نیویارک تایمز با وجودیکه هنوز کدام تاریخی برای این مذاکرات تعین نشده است و هر آن ممکن است این موضوع از مسیرش خارج شود اما تمایل ایالات متحده برای پی گیری مذاکرات، نشانه ای از عجله اداره دونالد ترمپ برای شکستن بن بست در افغانستان است که به ناکامی منجر شده.
نیویارک تایمز در گزارش خود به سفر مقام های ارشد امریکایی در چند هفته اخیر به افغانستان و پاکستان اشاره کرده میگوید هدف از این سفر ها، زمینه سازی برای مذاکرات مستقیم بین امریکایی ها و طالبان بوده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده هفته قبل توقفی کوتاه در کابل داشت با رئیس جمهور غنی و مقامات دیگری افغانی مذاکراتی نیز داشته است از سوی دیگر والیس ویلز، دیپلومات ارشد وزارت خارجه امریکا در امور منطقه نیز چند روز را در کابل و اسلام آباد سپری کرده با مقام های ارشد دو کشور ملاقات های داشته است.

از سوی دیگر روزنامه نیویارک تایمز میگوید مقام های امریکایی بیشتر توجه نمودند که به رهبران افغانستان تفهیم کنند که هدف شان جاگزین ساختن حکومت وحدت ملی افغانستان در این مذاکرات نیست بلکه میخواهند بن بست ایجاد شده را شکسته و زمینه را برای مذاکرات وسیعتر، آماده سازند مذاکرات مستقیم با طالبان از قدرت، صلاحیت و تصمیم گیری های حکومت وحدت ملی منحیث یک دولت مستقل میکاهد ارزش های استقلال و آزادی دیگر زیر سوال میرود .