آرشیف

2015-2-4

محمداکرام اندیشمند

افغانستان در بحث انتخاباتی آلمان

 
رونامه  de Volkskrant مردم چاپ هالند- 7سپتمبر2009
 
بعد از حمله ی هوایی بحث بر انگیز قندز که تحت رهبری یک فرمانده ی آلما نی صورت گرفته بود، سوالا تی را در مورد نقش نیرو های آلمانی در میان احزاب مختلف این کشور بمیان آورده است. Merlijn Schoonenboom  "مرلاین سخوننبوم" ژورنالیست هالندی در روزنامه ی de Volkskrant  روز دوشنبه 7 سپتامبر مینویسد.
 
آیا آلمان درگیر یک جنگ است ؟ این سوالیست که بیشتر در میان نظریات  سیاسی آلمان درین هفته ی اخیر سر زبانها آمده است،  بعد از اینکه یک فرمانده ی ارتش آلمانی روز جمعه دستور اولین حمله ی هوایی   را صادر نمود. آلمان ها با این عملکرد خودشان  برای  اولین بار مستقیماً مسؤل تعداد زیادی تلفات جانی در افغانستان شدند.
این حمله توسط یک هواپیمای امریکایی بالای دو کامیون پر از بنزین که توسط طالبان ربوده شده بود صورت گرفت. به نظر ناتو  این حمله ی هوایی 125 تلفات برجای گذاشت که در میان کشته شدگان در حدود بیست نفر غیر نظامی اند.  
وزیر دفاع آلمان Franz Josef Jung " فرانس  جوسف یونگ از حزب CDU"  تلفات غیر نظامی را مکرراٌ  انکار نمود.  روز یکشنبه یک سخنگوی وزارت مذکور مجد داٌ تأ کید کرد که درین حمله فقط جنگنده های طالبان کشته شده اند.
این حمله ی خونین  یک دید کاملاٌ جدیدی را در مناظره ی  حضور و نقش نیرو های آلمانی در افغانستان افزوده است. تلاش فعالانه ی نظامی آلمان با در نظر داشت تاریخ این کشور، یک  موضوع حساسیست در بین مردم و در عین حال در میان رای دهندگا نیکه به تاریخ 27 سپتامبر سال روان پارلمان نوی را بر می گز ینند.
 حضور نیروهای آلمانی در افغانستان فقط مورد پشتیبانی  Buntestag (پارلمان) و مردم آن بخاطر کمک به بازسازی به افغانستان است. هرگاه موضوع افغانستان در مناظره ی انتخاباتی یک رولی را بازی کرده است، پس احزاب  درگیر مکرراٌ صحبت از نقش دولت آلمان داشته اند. اما وقوع یک حمله با تلفات جانی ناگهانی آلمان را به یک جنگ "نا خواسته" در افغانستان نزدیک میکند.
به همین خاطر رهبر حزب Die Linke " ، Oskar Lafontaine  " اوسکار لافونتینِ" بلا فاصله درین مورد سخن گفت. دی لینکِ یگانه حزبیست که حضور نیرو های آلمانی را در افغانستان نمی پذیرد.  این حزب خواستار یک نشست اختصاصی در پارلمان شده است.  احزاب دیگر همیشه پشتیبانی خود را  از حضور ارتش آلمان در افغانستان،  بخاطر کمک کردن در پروسه ی باز سازی  اعلام داشته اند.  عساکر آلمانی با حضور خود در قندز اعتماد مردم ولایت مذکور را به خود جلب کرده اند.
وزیر خارجه ی آلمان Frank-Walter Steinmeier " فرانک-والتر ستاینمایِر" ، همچنان کاندید صدر اعظمی  سوسیال دموکرات SPD  در مورد سخن از جنگ در افغانستان اجتناب میورزد.  او همچنان در مورد برگشت نیروهای آلمانی از افغانستان از  یک تاریخ مشخصی نام نمیبرد.  در واکنش به حمله ی هوایی ناتو ستاینمایِر آخر این هفته گفت که " در مقابل تروریست ها باید مصممانه عملیات صورت بگیرد"، اما  ازتلفات غیر نظامی همیشه باید جلوگیری شود.
حالا که یونگ (وزیر دفاع آلمان) انتقاد در مورد این حمله را نمی پذیرد،  تشدید فضای پارلمان در این مورد آشکار تر میشود.  سبزها (Die Grüne  حزب سیاسی) از صدر اعظم آلمان Angela Markel  " انگِلا مرکل  حزب CDU" خواستار توضیح در مورد نقش  نیروهای آلمانی در افغانستان پیش از انتخابات 27 سپتامبر شده اند. Jürgen Trittin  "یورگن تریتین" از حزب سبز ها گفت که مارکل و یونگ بروی حقایق پرده می پوشانند.
حزب لیبرال FDP میگوید که در مورد حضور و نقش نیرو های آلمانی در افغانستان باید صادقانه حرف زده شود: شاید هم حضور نیرو های آلمانی در افغانستان در واقع بخاطر مشارکت در نبرد باشد.
با این حال مو ضوع افغانستان در مبارزات انتخاباتی آلمان میتواند یک رول مهمی را بازی کند. یک موضوع مور د بحث میتواند این باشد که  آیا آلمان در دوره ی تصدی پیش آمده نیروهای بیشتری برای بازسازی به افغانستان بفرستد؟