آرشیف

2017-12-10

احمد سعیدی

اعلامیه بازی با خون و آتش

تصمیم دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا در مورد انتقال سفارت آن کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس، وجدان های آگاه جهان اسلام را به خشم آورده نه تنها جهان اسلام حتی کشور های اروپایی یکجا با متحدان واشنگتن در منطقه و فرامنطقه به شمول رسانه‌های اسرائیل همه را خیلی   مشوش و نگران ساخته است،
 به باور من  دونالد ترامپ با این عمل خود می خواهد زور آزمایی های سیستم یک قطبی و بخت آزمایی های امریکا و اسرائیل را در میدان رقابت های جهانی به خصوص با جهان اسلام بیازماید؛ تا با این ترتیب، توانسته باشد سرپوشی بگذارد بر همه شکست‌ها و ناکامی‌های که امریکا در افغانستان ، عراق ، سوریه از خود بجا گذاشته است. انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس، تصمیمی است نا عاقبت اندیشانه و غیر عقلانی. به باور من، تصمیم شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل با انتقال سفارت خانه امریکا به بیت المقدس از سوی ایالت متحده امریکا پا گذاشتن به روی قلب مسلمانان جهان است. این تصمیم خیلی ظالمانه، نا عاقبت اندیشانه بی رحمانه، خشن و اصلاً قابل قبول هیچ مسلمان حقیقی شده نمی تواند. امر دین مقدس اسلام است تا در مقابل ظالم باید با تمام توان و نیرو در کنار مظلوم ایستاد. باور دارم جهان اسلام این حرکت ظالمانه را بی پاسخ نخواهند گذاشت .
از سوی دیگر، هرچند ممکن است این اقدام به خاطر فشارهای گسترده بین‌المللی تحقق و عملی نیابد و تنها منحیث یک فرمان در روی کاغذ باقی بماند.
چنانچه همین دیروز شورای امنیت سازمان ملل متحد به صورت قطع اعلام کرد که این تصمیم رییس جمهور امریکا که سفارت آن کشور را به بیت المقدس انتقال دهد غیر عملی و علمی است زیرا با این کار امریکا یک جنگ مذهبی را به جنگ سیاسی تبدیل می کند که دامنة آن از کنترول خارج خواهد بود.
متاسفانه با گذشت چند روز یک عده از سیاستمداران روباه صفت در بعضی از کشور های اسلامی که جرأت محکوم کردن این عمل خائنانه و ظالمانه را ندارند در داخل کشور های خود به شمول بعضی از امریکایی ها وکشورهای اروپایی خصوصاً متحدان منطقه‌ای امریکا از پیامدهای خطرناک این تصمیم ترامپ، به خود می‌لرزند و هر اتفاقی را برای خودشان احتمال می‌دهند.  امریکا نیز از این فیصلة رییس جمهور دونالد ترامپ تشویش دارد چنانچه بعد از اعلام بیت المقدس منحیث پایتخت اسرائیل به سفارتخانه‌های امریکا در کشورهای اسلامی و غرب آسیا، تفنگدارانی را بخاطر حفظ امنیت نماینده گی های سیاسی امریکا اعزام کرده اند!
از سوی دیگر، علاوه بر آن، سفارتخانه‌های امریکا در کل جهان سطح هشدار امنیتی خود را افزایش داده‌اند. نوع و میزان واکنش‌ها و نگرانی‌ها در کنار همة این تحرکات علاوه بر اهمیت این رویداد، نشان می‌دهد، دنیا نگران تبعات پیش‌بینی نشده این تصمیم نا عاقبت اندیشانه است.
در هر حال، حالا دونالد ترامپ این خط قرمز جهان اسلام را شکسته و با غرور مخصوص خودش، فرمان انتقال سفارت امریکا را به بیت المقدس داده است. با این اعلان، خیلی دشوار خواهد بود که بعد از این بتواند شرایط را در امریکا و منطقه به درستی کنترول و مدیریت کند.
از چند روز به این سو به شمول مردم افغانستان، اکثر کشور های اسلامی با بیانیه مشترکی
خواستار برگزاری تظاهرات در سر تا سر کشور های اسلامی شده اند. روز پنجشنبه و جمعه در اکثر کشور ها در تظاهراتی که صورت گرفت تصاویر ترامپ و بیرق امریکا به آتش کشیده شد. این خود نمایانگر خشم و نفرت مردمان مسلمان از این اعلان است که نه تنها فلسطینی ها، بلکه رییس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان در بیانیة خود، در پارلمان آن کشور، بیت‌المقدس را خط قرمز مسلمانان خواند از سوی دیگر از چند روز به این سو خبرها حتی از آغاز درگیری در بیت‌الحم واقع در کرانه غربی، حکایت می‌کند. این درگیری با گذشت چند ساعت محدود قبل از سخنرانی ترامپ، میان فلسطینیان خشمگین و نظامیان رژیم اسرائیل رخ داد و معترضان خشمگین تصاویر دونالد ترامپ و بیرق امریکا را آتش زدند. نظامیان اسرائیل  نیز برای ممانعت از شیوع اعتراضات و درگیری به سایر مناطق، در کرانه غربی بیت المقدس، حالت فوق‌العاده اعلام کرده اند.
نگرانی شدید متحدان امریکا نیز قابل درک است همان طور که اشاره شد، تصمیم دونالد ترامپ، متحدان امریکا را در غرب به شمول کشورهای آسیایی به شدت نگران کرده حتا آن ها را مجبور کرده که علی‌رغم میل باطنی خود، مقابل این تصمیم بایستند، به همین خاطر، کشورهای وابسته به غرب و امریکا پس از چند دهه، طی 70 ساعت گذشته، مواضع متفاوتی گرفتند؛ سفیر فلسطین در انگلیس گفت: اقدام ترامپ، بوسة مرگ بر صلح بود. مصر اعلام کرد، وزیران خارجه اتحادیه عرب هفته آینده درباره بیت المقدس، تشکیل جلسه می‌دهند. ترکیه خواستار نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره بیت المقدس شد چنانچه چاوش اوغلو وزیرخارجه ترکیه، اقدام ترامپ را اشتباهی بزرگ خواند. عبدالله دوم پاد شاه اردن که تاکنون دوست نزدیک امریکا بود، اظهار داشت که انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس، پیامدهای خطرناکی خواهد داشت. پادشاه اردن نیز مثل سران قاهره، خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تحرکات دوناد ترامپ شد.
 از سوی دیگر، احمد الطیب شیخ الازهرمصر، به امریکا درباره پیامدهای انتقال سفارت به بیت‌المقدس، هشدار داد و گفت که هرگونه تعرض به بیت المقدس، تهدیدی علیه صلح جهانی است. در ضمن عربستان سعودی که روابط نزدیک با امریکا دارد، توسط خالدبن سلمان پسر پادشاه آن کشور که در حال حاضر سفیر سعودی در امریکا است طی بیانیه‌ای، هشدار داده که انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس، صلح را تهدید می‌کند و باعث تنش بیشتر در منطقه می‌شود.
سازمان همکاری اسلامی هم طی نشستی در جده، اعلام کرد که صلح فراگیر در منطقه، جز با بازگرداندن بیت المقدس اشغالی به فلسطینی‌ها به عنوان مرکز و پایتخت کشور فلسطین، هرگز محقق نخواهد شد.
البته در این میان، موضع کشورهای اسلامی، از پیش مشخص است؛ ارگ ریاست جمهوری افغانستان طی اعلامیه ای  تشویش و نگرانی عمیق خود را در رابطه به رسمیت شناختن بیت المقدس و انتقال سفارت ایالات متحدۀ امریکا به آن شهر، قبلاً از مجراهای دیپلماتیک به رهبری آن کشور ابراز نموده است. به باور دولت افغانستان تصمیم اتخاذ شده باعث جریحه‌دار شدن احساسات تمام مسلمانان جهان گردیده و پروسۀ صلح در خاورمیانه را به مخاطره می اندازد، از این جهت هر اقدام یک جانبه در این خصوص بدون اشتراک فلسطین و راه حل دولت مستقل، به نتیجۀ مثبت و راه حل دایمی منتج نمی‌گردد.
به همین ترتیب عراق اقدام ترامپ را شدیداً محکوم کرد و حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق نیز به امریکا درباره پیامدهای انتقال سفارت به بیت المقدس، هشدار داد. حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران نیز طی گفت‌وگوی تلیفونی با همتای ترکی خود، درباره تبعات این اقدام دونالد ترامپ هشدار داد و گفته است مسؤولیت عدم امنیت و ثبات بعد از اعلان بیت المقدس بحیث پایتخت اسرائیل  در منطقه مستقیماً برعهده امریکا و اسرائیل خواهد بود
در اروپا نیز موج واکنش به اقدام ترامپ، نیز گسترده بوده؛ مسکو که اصولاً مخالف سیاست‌های امریکا در غرب آسیا است، این اقدام ترامپ را زمینه‌ساز ناآرامی در منطقه دانسته ولی مخالفت متحدان سنتی امریکا در اروپا با اقدام ترامپ، نکته‌ای قابل تأمل است و به نظر می‌رسد که این کشورها مخالف ماجراجویی‌های کاخ‌سفید شده اند. از طرف دیگر وزارت خارجه سویدن نیز اعلام کرده که به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، اقدام فاجعه‌بار است. وزارت خارجه آلمان نیز درباره پیامدهای خشونت‌آمیز تصمیم ترامپ، به وی و دولت امریکا هشدار داد. اتحادیه اروپا نیز همین موضع مشابه را درباره تصمیم ترامپ گرفته. از طرف دیگر، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هشدار داده که اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، باعث آشوب می‌شود.
 پیامد تصمیم دونالد ترامپ :
رییس‌جمهور امریکا که طی 11 ماه حکومتش، ثابت کرده اصولاً مرد پیچیده گی‌های دیپلماتیک سیاسی نیست، ممکن است برای امریکا، اروپا و متحدان منطقه‌ای واشنگتن، فردی نامطلوب باشد، ولی برای جهان اسلام و فلسطین یک فرصت است. ترامپ می‌خواهد با اقدام خود، قضیه هفت دهه‌ای فلسطین را یکسره کند؛ این اتفاق ممکن است رخ بدهد، اما نه براساس ذهنیتی که خود دونالد ترامپ دارد، بلکه براساس خواستة به حق مردم فلسطین و ملت‌های منطقه، تحولات به پیش خواهد رفت. از این پس، شرایط برای اسرائیل به شدت سخت خواهد شد، چرا که حتی قوی‌ترین متحدین امریکا در دنیای اسلام در هر کشوری که باشند برای این که در قدرت بمانند،  مجبوراند که مقابل اسرائیل و امریکا بایستند و البته که این اتفاق، فرصت مغتنمی برای جهان اسلام و محور مقاومت است. امیدوارم رهبران کشور های اسلامی و شخصیت های وفا دار به ارزش های اسلامی، مهر سکوت را بشکنند و این تصمیم دونالد ترامپ را در نطفه خنثا سازند .