X

آرشیف

اشتراکات و افتراقات دو تیم مذاکره کننده!

به تعداد ۴۲ نفر اعضای هئیت مذاکره کننده صلح از تحریک طالبان (۲۱ نفر) و هئیت دولت جمهوری اسلامی افغانستان (۲۱ نفر) قرار است در دور یک میز گردهم آمده و روی سرنوشت افغانستان چانه زنی نمایند. هردو تیم خود را هم نماینده جناح شان و هم نماینده جامعه افغانستان میدانند، آیا اینها نماینده جامعه افغانستان که متشکل از اقوام، زبان ها و مذاهب مختلف هست بوده میتوانند؟ هرچه وجوه اشتراک این هیات بیشتر باشد، میزان امیدواری بالا میرود و میتوان زودتر به نتیجه رسید و هرچه وجوه افتراقات و اختلافات زیادتر باشد ما را تا رسیدن به سرمنزل مقصود سرگردان میکند.

وجوه اشتراک اینست که: 
۱- هر دو طرف مذاکره کننده افغان و مسلمان اند؛
۲- تعداد اعضای هردو تیم ۲۱ نفر اند که در مجموع ۴۲ تن میشوند؛
۳- هردو در ظاهر امر طرفدار مصالحه و آماده شدن به گفتگوهای بین الافغانی اند.

وجوه افتراق:
۱- هئیت دولت جمهوری اسلامی افغانستان متشکل از اقوام، مذاهب و زبان های مختلف بوده و به تعداد چهار خانم نیز در آن حضور فعال دارد و از نگاه تحصیلات همه اعضا از تحصیلات عالی برخوردار اند. و همچنان در این میان یک و دو تن شان از علمای جیهد میباشد. 
اما در تیم طالبان اکثر اعضا مربوط به یک قوم، زبان، جنس و مذهب می باشند…در بین شان هیچ خانمی حضور ندارد. از سوی دیگر اکثریت این اعضا از تحصیلات پوهنتونی و عصری برخوردار نیستند زیادتر ملا، ملا امام مسجد و طالب مدرسه اند که بیشتر در مدارس پاکستان درس خوانده اند. این ترکیب هئیت طالبان در ذاتش توهین و بی احترامی به همه اقوام افغانستان، به زنان، جوانان و دیگر مذاهب میباشد. از اقوام دیگر که در این سالها بدنبال طالبان دویدند و خون دادند باید ببینند که طالبان به آنها هیچ ارزش و اهمیتی نمیدهند.
بدون شک هئیت طالبان هم نمیتواند همه جانبه تصمیم بگیرد باید به رهبری خود و با مقامات پاکستانی مشوره ی داشته باشند، و هئیت افغانی هم دست آزاد در تصمیم گیری ها را ندارد باید به کابل مراجع کنند و از رئیس شورای عالی مصالحه، ریاست جمهوری و جامعه مدنی مصلحت بجوید. 
شاید در روز اول نشستی صورت گیرد که آنهم تشریفاتی باشد و در روزهای بعدی وقتیکه خواسته ها مطرح میشود این بازی و این کشمکش ها میتواند سرنوشت افغانستان را رقم بزند. 
در حین مذاکرات هئیت دولت جمهوری اسلامی افغانستان تاکید بر حفظ جمهوریت، حفظ دستآوردها، برقراری آتش بس دایمی و حفظ قانون اساسی خواهد داشت. اما برعکس هئیت طالبان تاکید بر انحلال حاکمیت موجود، برقراری امارت اسلامی، تجزیه قوت های مسلح، حضور پر رنگ طالبان در ارتش و نظام آینده دارند. با این حال اشتراکات دو طرف نسبت به افتراقات و اختلافات شان کمتر است. در نتیجه نشست های صورت خواهد گرفت، اگر مردم افغانستان انتظار داشته باشند که با نشست اول و دوم ما به نتایج مطلوبی میرسیم اشتباه خواهد بود، مذاکرات ادامه خواهد یافت و بزودی نتایج که باعث ختم جنگ و خونریزی در افغانستان شود و افغانستان را متحد و مستحکم بسازد از نظر من عجالتآ باید امیدوار نبود. ولی در دراز مدت امیدواریم که آهسته آهسته ما بجای برسیم.

 
X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.