آرشیف

2016-10-16

محمد عالم افتخار

استوپیدیای روزهِ مرگ، ساتی و مُرده هراسی!

در همین نزدیکی؛ دخترکی سیزده ساله از اقلیت مذهبی «جین» در هند، پس از ۶۸ روز؛ روزه گرفتن متوالی جان خود را از دست داد. پلیس هند در مورد چگونگی مرگ او؛ والدینش را تحت بازجویی قرار داده است.
مقامات پلیس در حیدرآباد جنوبی به بی ‌بی‌ سی گفته‌ اند که هدف آنها از تحقیقات آن است که بدانند آیا آرادهانا سامداریا وادار به گرفتن روزه شده است یا خیر.(چرا که در آئین «جین» و خیلی از آئین های دیگر بشری «روزه مرگ» وجود دارد و فرد بشری «میتواند» تصمیم به ختم حیات خویش به طریق روزه داری ممتد بگیرد.)
والدین او ادعا می‌کنند که آرادهانا داوطلبانه و بر اساس تعلیمات آیین «جین»، که از قدیمی ترین مذاهب جهان است، روزه گرفت.
والدین آرادهانا که جواهرفروشان بسیار متمولی هستند انکار کرده اند که دخترشان را مجبور به روزه گرفتن ساخته باشند. برعکس به ادعای آنان، دخترشان از آنها برای گرفتن روزه اجازه گرفته بود ولی ایشان بعد از ۵۱ روز از او خواستند تا روزه را متوقف کند اما او ادامه داد.
فعالان اجتماعی میگویند "جامعه ما باید از وجود چنین مراسمی خجالت بکشند".
آچیوت رائو، فعال اجتماعی به بی‌بیسی گفت: "خانواده آرادهانا بر اساس توصیه گورو (راهنمای مذهبی) به منظور رونق بخشیدن به تجارت، دخترشان را مجبور کردند که برای ۶۸ روز؛ روزه بگیرد؛ طوریکه فقط آب جوشیده بدون نمک، لیمو یا هر چیز دیگر بنوشد."
آقای رائو میگوید: والدین در مراسم خاکسپاری، از دخترشان به عنوان یک "قدیس کوچک" یاد کردند و شوک آورترین جنبه این که خانواده او از این که "خدا؛ دخترِ شان را برای بُردن انتخاب کرده" خوشحال هستند.
مرگ اینچنینی آرادهانا؛ یک بار دیگر بحث‏های گسترده ای را برانگیخته است.
برخی مردم هند از شبکههای اجتماعی برای ابراز خشم خود نسبت به فاجعه استفاده کرده و اینگونه سخن ها درج کرده اند:
ـ "واقعا شرم‌آور است، افراطیگری مذهبی. کودک آزاری. مگر «جین» ها قرار نیست برای زندگی ارزش قائل باشند؟"
ـ "یک دختربچه باید به نام مذهب؛ آنقدر زجر بکشد تا بمیرد؟"
ـ "آیا این واقعیت دارد؟ در کدام قرن زندگی میکنیم؟ از همه بدتر اینکه این دختر از یک خانواده تحصیلکرده است."

 

ادامه مطلب در اینجا