آرشیف
آیا استعانت از اهل الله٬ در تضاد روحيه توحيد است؟
محمد آصف فقیری
به علت اینکه: با گفتن یا محمد یا پیر و یا علی… بعضی حتی حکم تکفیر و شرک را٬ بالای گوینده وارد کرده اند – که مسبب چند پارچه شدن مردم ما می شود.
شرح ژرف نگری:
در سوره البقرة – آیه ۴۵ آمده است: واستعينوا بالصبر و الصلاة … یعنی از صبر و نماز استعانت کنید. و یکی از نام های حضرت محمد صلوات علیه ناصر می باشد – ناصر به معنی مددکار٬ یاری کننده و کمک کننده …که در خلقت آدم و بنی آدم از مصطفى حبيب الله کرده٬ کسی مقرب تر به الله نیست. ثانیاً فیض روحانی که در صلوات گفتن حضرت محمد نبی مکرم نهفته می باشد که: مسبب صبر٬ تقوا و مجموعه اعمال احسن در روح یا جان یا ذات گوینده تفويض می شود.
مخاطب قرار دادن یا:
در سوره مزمل خداوند٬ نبی مکرم را٬ خطاب قرار می دهد: یا ایها المزمل …. که یا به معنی ای یعنی حبیب الله در عالم برزخی حیات می باشد و در شب و روز جمعه بیدون واسطه ملک٬ درود و صلوات امت خودرا٬ می پذیرد.
حالا سوال این است: دیگر قرآن تلاوت نکیم؟ چون اینجا با مخاطب قرار دادن یا مزمل و قرآن هم معجز در همه زمان یکسان.. و یا اینکه در التحیات در قعده های نماز میخوانیم: السلام علیک ایها النبی …
پس گفتن یا به اهل الله که اکنون در دنیا حیات نیستند٬ ایراد توحیدی ندارد. که توحید٬ رسالت و معیاد هم به واسطه و وسیله اهل الله چون: پیامبر معظم و أصحاب و تابعین … برای ما رسیده است. از طرفی اهل الله اذن شفاعت دارند که جایگاه و مقام ولایت اهل الله را٬ به حضور الله در دعا ها٬ وسیله برای استجاب دانست٬ که فضلیت است و رحمت …
احد بودن الله:
الله واحد بی عدد می باشد. نه آنچه در توهم و خیال ایمانی فاقد عرفان اذعان می شود٬ زیرا جوهر خدای محیط همه عالم و ممکنات٬ که همه پدیده را٬ مبداء خلقت بوده و در امر ربوبیت حق استکه: برگ بی اراده او در زمین نمی آید. بیدون شک که الله حبل الورید یا از رگ گردن کرده باما نزدیک است – ولی ما به سبب نفیر یا نفس فرسنگ ها دوریم٬ که نزدیک و رسیدن به الله و قرب او طبق گفته او کونو مع الصادیقن … کسانیکه قبل از ما به قرب رسیده اند. چون پیران کامل و همنشینی و صحبت ایشان می شود٬ به معنی: کونو…
البته هرکجا صدیقی باشد زندیق هم است. مانند ابوبکر و أبو جهل پس مبحث پیر کامل و ناقص که مولوی هم در مثنوی پرداخته است٬ باید دانستی ما می باشد.
در نتیجه:
علم توحید در وهابیت و ابن تیمیه فرق ژرف با تابعین و أصحاب دارد٬ یعنی: خدای داعش یا وهابی ها بسیار بی رحم و سنگ دل و همیشه قهر بوده٬ برخلاف خدای مولانا که: از شناخت و قرب او٬ خار ها گل می شود و سنگ ها موم …
نوت: عرفان در همه ادیان وجه مشترک دارد٬ و فضیلت است تا به همه انسان های عصر ما ارتباط ایجاد کرده و فیض انسانی ببریم – البته اینکه قرآن گفته: یهود و نصارا دوست شما نمی شود که دوست از دیدگاه الله به مفهوم عدم ارتباط نبوده٬ بلکه دوست و حب قرب به ذات الله از مسیر قلب دانسته شده و در نوشته های قبل آنرا تذکر داده ام…
– اندر گدای٬ او!
دانهِ پُرباری٬ هم دانه و زمین و بهاری
انجام و آغاز٬ نامتناهی و انجامی
در صحرای دل٬ تیر و هـــدف یکسانی
آشیانه و دانه٬ هـــر دامت به آزادی
جمله زتو باشم مـــن٬ رمز گدا و شاهی
تو پیدا در من٬ من گم شده در بی پایانی
کز پرده بی پرده٬ تو خود بگفتار ای باقی
من و منی هــایم٬ در سیر شما فنای
هم ذلیق و سامع شد٬ موحد را وحدتی
جذبه جان باد٬ جانستانی یکتایی
برشمع دیدار٬ مرغ دل را شکاری
گر بی خبری مخوان٬ نطق فقیری
کز دیــوان و دفتر٬ نشد سِر جانی
محمدآصف فقیری
نوشتن دیدگاه
دیدگاهی بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
مطالب مرتبط
پر بیننده ترین مقالات
مجلات و کتب
پیوند با کانال جام غور در یوتوب
صفجه جام غور در فیس بوک
Problem displaying Facebook posts.
Type: OAuthException
Subcode: 460
گزارشات و مصاحبه ها
-
قاری رحمت الله بنیان گزار گروه داعش و سرکرده گروه طالبان ولایت غورطی یک عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولایت فاریاب کشته شد
-
کارگاه سه روزه آموزش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه برای نیروهای امنیتی و دفاعی در ولایت غور
-
گرامیداشت شانزدهمین سالروز تأسیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ولایت غور
-
امضاء تفاهمنامه نشر برنامه های حقوق بشری با چهار رادیو در ولایت غور