X

آرشیف

آدمیزاد, ترکیبی از خوبی ها و بدیها
هانا آرنت فیلسوف و تاریخ‌نگار زن آلمانی می‌گوید: این همه فجایع هولناکی که از آدمیزاد سر می‌زند، ریشه در چه چیزی دارد. آیا شر فقط یک امر متافیزیکی فرا‌بشری است که ناخواسته و ناگاه بر فرد فرود می‌آید؟ آیا طبق قصه‌ها و روایان ادیان، شیطان همچون موجودی مستقل با اراده‌ای آهنین و مصمم گلچین می‌کند دست پرورده‌هایش را تا از آن‌ها «آیشمن»‌هایی بسازد که بتوانند همنوعان خود را در کوره آتش بیندازند و با شکنجه‌های سرخ و سیاه و سفید، پرهیاهو و یا خاموش، از درون و بیرون آدم‌ها را فرو بشکنند؟

برعکس خانم آرنت، به عقیده من،( آدمیزاد) ترکیبی از خوبی ها و بدیها است. چنانکه حکومت های استبدادی، خودکامه، دیکتاتوری و ارتجاعی، به شدت در اعمال خشونت ها و نابرابری ها دست بلند دارند و به وسیله آنها، مستبدین از قانون های انسانی گذشته و از قوانین کور و میان تهی پیروی می‌کنند و اشکال حقیقی انسانیت و عدالت را به خاک و خون می‌کشانند، نهادهای حقیقی و پنهان در مافیای قدرت و بربادی دنیا هستند. ما هر قدر در نظریه‌ها و میتودهای سیاسی دقت کنیم، در میانه های قرنها پرسه بزنیم، در سطح جهانی به گذشته، حال و آینده ی مبهم چشم مطالعه و پژوهش را بگشاییم، با گونه های ایدئولوژی ارتجاعی، کمونیستی، دین گرایی، سوسیالیستی تندرو، فرقه ها و احزاب، گروه‌ها و گرایش‌های سیاسی…..نزدیک می‌شویم؛ و هر قدر به عمق بحرانها پی می‌بریم به دانستنی های شگفت انگیز نزدیکتر می‌شویم… و هر دانستنی باورنکردنی به درک ما کمکی می کند تا بدانیم که نتیجه همه اختلافات و آموزه‌های ارتجاعی و بد سیاسی و دینی در بهینه و بیشینه بربادی اصالت آدمیزاد نقش مهم و سهم عظیمی داشته اند. و این فقره اصلی را هرگز نباید فراموش کرد که ادیان مختلف، فرقه‌های مذهبی گوناگون، باورها و هزاران فرهنگ بومی، مراسم و آيين‏هاى ملى متفاوت هماهنگی اجتماعی، آزادی فردی، ترحم به کودکان و حیوانات، و تناسب استقلال در جهان را برخلاف علم و دانش تحت تاثیر خود قرار داده اند و مسیر حساسیت جوامع مختلف را در برابر چیزهای بسیاری که دارای ارزش و اهمیت اند به سوی نابودی و بدبختی باز کرده اند. با تحقیق یا پژوهش، همان جستجوی منظم و آگاهانه درمی‌یابیم که در سراسر جهان، آدمیزاد در مراحل خاص بومی و فرهنگی و دینی و سیاسی با نیروهای جهالت و طمع و کینه ورزی به قوه ای ظلم و کشتار و جادو و قوم گرایی و قبیله پرستی پناه برده اند. بار بار صلح و مقدسات طبیعت و شرافت آدمیزاد را به تصرف خود درآورده اند. برای فراوان ساختن قدرت، محصول غذایی و رفاه خودشان به جنگ و کشتار و مراسم و روش های قربانی کردن انسان و حیوان پرداخته اند. که در نتیجه, سایر نقاط دنیا از لحاظ تمدن خیلی عقب تر مانده اند, عناصر وحشیانه زیادی را از خود بروز داده اند و به راه و رسم زندگی برخلاف تایید عصر مدرن، به برکندن ریشه و اصالت آدمیزاد موفق شده اند. به نظر من چنانکه (آدمیزاد) به شور و شوق و عشق و هنر و مذهب و آیین و صلح نیاز دارد; می بایست در قبال همه اعتراض و طغیان نیازهای اساسی خود بی آنکه چیزی را به افراط بکشیم، نیروی منطق را محدود بسازیم، تا اندازه ی زیاد زیر رسوم کهنه و عقاید مخرب و برباد دهنده مدفون شویم; باید به طور مستقیم یا غیر مستقیم مطابق قوانین انسانی رفتار کنیم. به دو قوه ای نیرومندتر یعنی ساینس و دانش توجه کنیم. خواهان کسب دانش در موضوع های مهم و حیاتی باشیم و به حقوق انسان و حیوان و عدالت نسبت به همه (موجودات) اهمیت بدهیم. تا بتوانیم روزی با هماهنگی و همنوایی در هیچ چیزی زیاده روی نکرده، در آمیزش علم و منطق توجه کرده, و آگاهانه به راه عقل رفته و آهسته آهسته بر اهداف والای زندگی، صلح و برقراری ارتباط آدمی با دیگران و حیوانات و طبیعت مستولی شویم

شهلا لطیفی
(بیست و پنج ماه مارس ۲۰۲۰(میلادی
Shahla Latifi
March 25th, 2020

https://www.facebook.com/shahla.wallizada
 

 
 
 
 
 
X

به اشتراک بگذارید

Share

نظر تانرا بنویسد

کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.