X

آرشیف

در ۴۰ روز دست‌کم ۱۸ تن در حملات منسوب به داعش در غور کشته شدند

طالبان بارها حضور داعش در افغانستان را رد کرده و آن را تبلیغ دشمنان خود خوانده‌اند، اما یافته‌های روزنامه ۸صبح نشان می‌دهد که در ۴۰ روز گذشته تنها در ولایت غور، ۱۸ تن در حملاتی که داعش مسوولیت آن را برعهده گرفته، کشته شده‌اند. در این میان، چهار عضو طالبان نیز از سوی این گروه به قتل رسیده‌اند.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که در جریان بیش از یک ماه گذشته، ۱۸ تن در حملات منتسب به داعش در ولایت غور کشته شده‌اند که در میان آن‌ها، چهار عضو طالبان نیز به ‌دست داعش کشته شده‌اند. این در حالی است که طالبان همواره حضور داعش در افغانستان را رد کرده‌اند.

براساس یافته‌های گزارش، داعش در ۲۲ سنبله سال جاری، ۱۳ تن از هزاره‌های روستای قردوال دایکندی و یک تن از باشنده‌گان غور را در منطقه مرزی میان دایکندی و غور تیرباران کرده و شش تن دیگر را زخمی کردند. این حمله واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت و طالبان نیز آن را محکوم کردند.

همچنین گروه داعش در ۲۱ میزان اعلام کرد که سه جنگ‌جوی طالبان را در منطقه «شاه‌تیغ» در مسیر ولسوالی چهارسده – فیروزکوه تیرباران کرده است. در عین حال، این حمله را جبهه مقاومت ملی نیز برعهده گرفته بود.

به دنبال آن، در کانال تلگرامی منسوب به داعش جزییات بیش‌تری از افرادی که در بند «شاه‌تیغ» تیرباران شدند، منتشر شد. داعش تصاویری از تذکره، مبلغ پول و سلاح یکی از جنگ‌جویان طالبان به نام عبدالحمید را منتشر کرد که عضو ریاست استخبارات طالبان برای پنجشیر بوده است.

در آخرین مورد، جنگ‌جویان داعش و طالبان در منطقه «نرکوه/نورکوه» از مربوطات فیروزکوه مرکز غور درگیر شدند که در نتیجه این درگیری، یک عضو کلیدی استخبارات طالبان و دو عضو داعش کشته شدند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز این درگیری را تایید کرده و ادعا کرده که یک مرکز مهم داعشیان را از بین برده‌اند که براساس ادعای او، از بلوچستان پاکستان هدایت می‌شدند.

پس از کشته شدن سه عضو طالبان در غور، روزنامه ۸صبح به تصاویر و نوارهای صوتی از ریاست استخبارات این گروه دست یافت که طالبان داعش را مسوول کشتن جنگ‌جویان خود معرفی کرده بودند. ریاست استخبارات طالبان در غور با ارسال تصویر به ایست‌های بازرسی و مدیریت‌های استخبارات ولسوالی‌های این ولایت گفته بود که این داعشی به سوی ولسوالی دولت‌یار در حرکت بوده و از طالبان خواسته بود که به آن توجه کنند. هنوز یک روز از این خبر نگذشته بود که منابع از درگیری میان طالبان و افراد داعش در منطقه «غارک نرکوه» از مربوطات فیروز کوه مرکز ولایت غور خبر دادند.

یک منبع مطلع گفت که به دنبال حضور داعش در غور، قطعه‌ای از ریاست ۰۴۰ استخبارات طالبان از کابل برای انجام این عملیات به غور آمده بود. حوالی ساعت ۵:۳۰ عصر یک‌شنبه، ۲۲ میزان، این نیروها در منطقه «غارک نرکوه» با هم درگیر شدند. گفته می‌شود که یک عضو کلیدی ریاست عمومی استخبارات طالبان به نام سیف‌الله سعید، مشهور به جواد الله‌بدر، در این درگیری کشته شده است.

پیش از این، طالبان بارها ادعا کرده‌اند که داعش در افغانستان وجود ندارد و آنان توانسته‌اند برخی از جنگ‌جویان این گروه را که در افغانستان حضور داشتند، از بین ببرند. همچنین، روزنامه ۸صبح در گزارشی تحقیقی دریافته بود که داعش خراسان در افغانستان، علاوه بر جنگ‌جویان بومی، شمار زیادی از جنگ‌جویان خارجی را نیز به تشکیلات خود اضافه کرده است. شورای لجنه مرجع تصمیم‌گیرنده داعش خراسان است و تصامیم رهبر این شاخه را ارزیابی و نهایی می‌کند.

X

به اشتراک بگذارید

Share

نظر تانرا بنویسد

کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.