X

آرشیف

چالش کمبود پزشکان زن؛ شفاخانه ولایتی غور تنها دو پزشک زن دارد

شفاخانه ولایتی غور در شهر فیروزه کوه، مرکز این ولایت با «کمبود جدی» پزشک زن مواجه است. در حال حاضر در این شفاخانه دو پزشک زن فعالیت دارند.

فعالان حقوق زن و شماری از باشندگان غور می‌گویند که به‌دلیل کمبود پزشک زن در شفاخانه‌ی این ولایت، خدمات صحی به‌گونه‌ی درست به زنان ارائه نمی‌شود.

فایقه، از فعالان حقوق زن در غور می‌گوید که کمبود پزشک زن یک چالش جدی است و سبب افزایش مرگ‌ومیر مادران و نوزادان در این ولایت می‌شود.

او افزود: «یک زن وقتی در شفاخانه مراجعه می‌کند، نمی‌تواند به پزشک مرد تمام مشکلاتی که دارد را راحت بگوید، ولی اگر پزشکان زن وجود داشته باشند، بسیار راحت است. این موضوع در ولایت محرومی مثل غور واقعا نگران‌کننده است.»

امان‌الله، از باشندگان غور هم می‌گوید که به‌دلیل کمبود پزشک زن، بیماران توسط پزشکان مرد تداوی می‌شوند.

او گفت: «در شفاخانه ولایتی غور خصوصا در بخش نسایی ولادی پزشک زن بسیار کم است. به بیماران درست رسیدگی نمی‌شود. بیمار ما عملیاتی بود، پزشکان مرد او را عملیات کردند.»

مسئولان شفاخانه مرکزی غور نیز کمبود پزشکان زن در این شفاخانه را می‌پذیرد و می‌گوید که در حال حاضر دو پزشک زن در بخش نسایی ولادی کار می‌کنند.

آنان می‌گویند که چالش کمبود پزشک زن در شفاخانه ولایتی غور را با مسئولان مرکزی و نهادهای غیردولتی امدادرسان در میان گذاشته‌اند.

مراکز درمانی در سایر ولایت‌ها نیز با کمبود پزشکان زن مواجه‌اند. این در حالی است که طالبان دروازه‌های دانشگاه‌ها و مکاتب را به‎‌روی دختران بسته کرده‌اند؛ اقدامی که باعث می‌شود افغانستان در آینده با چالش جدی نیروی حرفه‌ای مواجه شود.

طالبان اخیرا کار زنان در نهادهای غیردولتی داخلی و خارجی را نیز منع کرده‌اند. برخی از این نهادها کمک‌های صحی ارائه می‌کنند.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.