X

آرشیف

در دو سال اخیر چهار و نیم هزار بیمارسرطانی در هرات ثبت شده است.

مسوولان صحی هرات امرزو یک شنبه با تجلیل روز جهانی سرطان، در شفاخانه حوزه وی این ولایت از افزایش بیماری سرطان در غرب افغانستان ابراز نگرانی کردند.

به گفته آنان در دوسال اخیر چهار و نیم هزار بیمار در مرکز کنترول بیماری های سرطانی شفاخانه حوزه وی هرات به ثبت رسیده است.

فاروق احمد صدیقی، مسئول حوزه وی برنامه ملی کنترول سرطان وزرات صحت عامه در این محفل گفت که سرطان های معده، شش وپروستات در نزد آقایان و سرطان های سینه، رحیم و تخم دان در نزد زنان در ولایت هرات بیشتر به ثبت رسیده است.

موصوف گفت« متاسفانه که واقعات سرطان خیلی روبه افزایش است، ما در ظرف دوسال که از افتتاح مرکز ما می گذرد بیش از چهار ونیم هزار مریض سرطان را ثبت کردیم، خیلی بیشتر از آن چیزی بود که گمان می رفت»

ازسوی هم مسئولان در شفاخانه حوزه وی هرات نیز می گویند که روزانه بین 10 تا 20 بیمار سرطانی به شفاخانه حوزه وی این ولایت مراجعه می کنند.

به گفته آنان بنابر کمبود امکانات صحی نمی توانند که به تمام بیماران سرطان رسیدگی کنند.

فیض محمد فیضان، سرپرست شفاخانه حوزه وی هرات می گوید:« روزانه حدود 10 تا 20 مریض تحت تداوی و درمان قرار می گیرند که البته ده بستر می باشد، بسترها کمتر است مراجعین زیادتر است، وسایل و امکانات ما کم است و همچنان اشخاص مسلکی که کار می کنند نیز کم است، اینها باید افزایش پیداکند و این از جمله برنامه های مااست که انشاءالله ما سرآن درآینده کوشش می کنیم که بتوانیم خدمات بهتری را به مردم ارایه بکنیم.»

در همین حال بیماران سرطانی نیز از کمبود امکانات صحی شکایت دارند.

بی بی نور می گوید:« بسیار به عذابیم، شی نداریم، قرض می کنیم، هربار 9 هزار 8 هزار دوا میگیریم، یک روز می آیم یک روز میرویم تا نوبت برسد، همین قسم به عذابیم، چیزی نداریم قرض می کند تا تدوای کنیم.»

عبدالخلیل از دیگر بیماران سرطانی می گوید:« اینجا کمبود داکتراست، کمبود دوا است دیگه چیزی نیست، به کلنیک های شخصی هم که میرویم یک هفته دویدیم تا که دوای خود را برابر کردیم که تقریبا15 هزار افغانی شد.»

مسئولان صحی هرات، از مسئولان مرکزی امارت اسلامی می خواهند تا برای درمان بیماران سرطانی توجهی جدی کنند و درکنار رفع چالشهای دارویی، تعداد بسترهای این مرکز درمانی را نیز بلند ببرند.

نویسنده: معروف سیدی

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.