X

آرشیف

بیهوده زحمت نکشید
نوامبر 5, 2017

بیهوده زحمت نکشید، زبانها بر اساس معاملات سیاسی و (پولی) شکل نگرفته اند. زبانها لزوماً به قومیت، تبار و نژاد هم ربطی ندارند. زبانها اکثرن فرا قومی و فرا مرزی اند. حال هرکس انگلیسی زبان باشد از نژاد (آنگلوساکسون) نیست. به همین ترتیب میلیون‌ها انسانی که فارسی صحبت میکنند از یک قوم و تبار خاص نیستند. فارسی یکی از زبانهای کلاسیک جهان است که اقوام و قبایل مختلف ی مانند هزاره و تاجیک در کشور های افغانستان، ایران، تاجیکستان و ازبکستان به آن سخن میگویند.

آخر، زبان یک حکومت نیست که توسط تاکتیک های فریبکارانه و بر اساس توافقنامه های مزورانه زیر نام وحدت ملی شکلش داد.

زبانها در طول تاریخ بشریت به تدریج شکل گرفته و تکامل پیدا کرده اند. حال شما چگونه میتوانید زبان به این عظمت و شکوه و زبان با این ادبیات غنی را که در آخرین هزاره عمرش تغییرات اندکی داشته است به دو قسمت کاملا متفاوت و جدا از یکدیگر تقسیم کرد؟ بهتر است از این بیشتر خود را مسخره نسازیم.
 حالا هم دیر نیست بیایید به هر قوم و زبانی که تعلق داریم، رنگ و اخلاق دیگری انتخاب کنیم. بیایید بجای فصل کردن وصل و بجای متفرق ساختن خود را باهم نزدیکتر سازیم و
 بجای ایجاد دیوار  های سنگین تحجر و استبداد؛ ریشه های درخت استبداد را که از چشمۀ تاریک اندیشی سیراب میشود برای همیشه بخشکانیم.
همه میبینیم که شیوه ها و سیاست های سرکوبگرانه و فاشیستی دو و نیم قرن اخیر؛ جز بی آبرویی و ذلت چیزی دیگری برای مردم افغانستان به ارمغان نیاورده است. بیایید بجای زبان و قوم؛ انسانیت و صداقت را معیار قرار داده و مانند دندان های شانه پهلو به پهلو و برادرانه سرنوشت زندگی جمعی خود را رقم بزنیم. این ما هستیم که میتوانیم خانه خود را آباد و یا ویران کنیم، همسایه اگر بد باشد، شاید بنحوی به ویران کردن تشویق کند اما عامل اصلی خود مان هستیم.

با حرمت
اوشانی

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.