X

آرشیف

رئیس جمهور و جامعۀ اکادمیک افغانستان

 روز پنجشنبه 26 اسد 1396 رئیس جمهور توسط طیاره به پوهنتون کابل رفت . طبعاً طی مراسمی بیانیه های رد وبدل گردید و شخص خود شان گویا با دست پر ، اعتماد بنفس و دست آورد های کم نظیر، صدایش را زیر و بم  نمود ، بلی ظاهراً چنین هم هست. قانون تحصیلات عالی را نو و سچه ساخته ، استادان پیرکی و کهنه پخ را تقاعد داده ، کانکور را صدو هشتاد درجه اصلاح کرده ، عرصه را برای نسل جوان باز نموده و امور اکادمیک رامستحکم ساخته . او بعد از یک سلسله خیالبافی ها ، ضمن اعتراض از کهنه بودن مفردات درسی، به استادان گفت« شما موضوعاتی را به شاگردان تدریس می کنید که ، سابق به پدر کلان من تدریس می کردند» ، راست می گوید سالها قبل به پدر کلانش قرآن شریف تدریس می شد و حالا هم همان را تدریس می کنند، همچنین نظریات و آثار  دانشمندانی چون فیثاغورث، کوپرنیک ، انشتین ، مندلیف ، ژان ژاک رو سو ، حافظ ، مولانا و خوشحال ختک هنوزهم تدریس می شوند و در زمان ریاست ایشان هم ، چنین بود.
می گویند، یک سال قبل روزی که اشرف غنی، قانون  تحصیلات عالی را امضاکرد ، خطاب به وزیر تحصیلات گفت ، جناب وزیر! ، بروید این قانون را تطبیق کنید و مرا از شر « پوهاندیزم » نجات دهید. در این زمینه اشاره اش به آن مادۀ قانون بود که استاد با تکمیل سن 65 سالگی متقاعد می شود و قابل تمدید نیست . درسابق ، کار استادان بعد از تقاعد طبق ضرورت همه ساله تمدید می شد ، معرفترین آنها تا 20 سال بعد از تقاعد نوبتی تمدید شده بودند، این بار از تحصیلات عالی بیشتر از60 متخصص ، مجرب و کار کشته تصفیه شدند و رئیس جمهور از« شر آنها خلاص گردید». آری، اکنون تحصیلات عالی  و پوهنتون ها توسط جوانان اداره می شود : وزیر( خارج از کدر علمی) ، معین پوهنیار ، رئیس پوهنیار، آمردیپارتمنت پوهنیار و استاد پوهنیار (دوران پوهنیاریزم، رتبۀ علمی هر استاد که بالاتر باشد ، بی کفایت تر جلوه می کند).
مقصد رئیس جمهور از«پوهاندیزم»  آن بوده که پوهاند یعنی انسان پیر و مضر ، پوهاند یعنی استادی که از روی یادداشت های چهل سال پیش درس یومیه اش را به پیش میبرد ، پوهاند یعنی شخصی که راه جوانان را سد کرده ، پوهاند یعنی کسی که دیپارتمنت را در اختیار گرفته و پوهاند یعنی آنهای که علمیت تمام شان ارزش یک صدم علمیت رئیس جمهوررا ندارد ، چون او عقل عالم است و پوهاند هم نبوده، چنین نظریاتی از زبان اطرافیان رئیس جمهورشنیده می شود.
هموطن عزیز !  بیائید انصاف کنیم آنهای که بلندترین تحصیلات و بیشترین تجربۀ تدریس را دارند ، ده ها پوهنتون دنیا را دیده اند ، در روزگار رنج و زحمت مملکت با کلوش های کهنه و دستارهای فرسوده، دامن پوهنتون را رها نکردند ، صدها اثر علمی آفریدند ، آیا درست است که به آدرس همۀ آنها بلا استثنا، اوصاف « پوهاندیزم »، اطلاق گردد؟ واقعیت این است که در کشورما سیاستمدار ، تحلیلگر ، شاعر و نویسنده بسیار زیاد اند اما درتمام ساحات علوم طبیعی ،انجینری ، زراعت ، جیولوژی و معدن ، نفت و گاز، تکنولوژی معلوماتی و کمپیوتر، تعداد انگشت شمار افرادمتخصص ، کارکشته ، فرهیخته و فداکار وجود دارند و اطلاق « پوهاندیزم » به همۀ آنها حرف مفت و مزخرفی است که بحیث لکۀ ننگی در تاریخ علوم مملکت ثبت می شود .
هرچند تعداد زیادی استادان متقاعد، به پوهنتون های خصوصی جذب می شوند  اما بعضی از آنها هنوز با کارت سابق خود به پوهنتون می روند ، در اتاق ها می نشینند، خاطرات روزهای بی عزتی و بیکاری را که در زمان طالبان داشتند، تازه می کنند، یکی از ایشان گنگه شده ، به شاگردانش می بیند گریه می کند ( پوهاند داکتر آرزو استاد و متخصص وترنری)، تعدادی هم حدود یکسال دروس ماستری و دکتورا را مفت ، ادامه دادند با دست خالی، کمرشان خم گشت و از تدریس منصرف شدند.
بالآخره می پرسیم آنهای که نیم قرن به پوهنتون خدمت کردند و متقاعد هستند ، چند نفر ایشان به افتخارروز آمدن رئیس جمهورمنحیث وارثان امور اکادمیک، در پوهنتون دعوت شده باشند؟
خوانندۀ عزیز ! در این نوشته فقط یک مورد قانون جدید تحصیلات عالی  و آرزوهای خیالی رئیس جمهور یاد آوری گردید، اما این قصه سری دراز دارد : ریشخندی قانون به سرنوشت استادان جوان(پوهیالی ها) ، خلا های پذیرش اعضای جدید کدرعلمی، شیوع سیستم کریدیت که با شرایط ما همخوانی ندارد  ، انتصاب روئسای ادارات اکادمیک و صلاحیت های آنها ، حق تحقیق ، تالیف و ترجمه استادان ، پشتیبانی از انتشارات کتاب و ده ها مورد دیگر. یار زنده و بخت باقی .
مبری گمـان که گـویا به خـدا رسیده باشی
تو زخود نرفته بیرون به کجا رسیده باشد

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.