X

آرشیف

سوُالات تطبیقی
سپتامبر 30, 2016

 

سوال اول: معنی این شعر که در باب رضاعت سروده شده چیست ؟

از جانب شیر ده همه خویش شوند
از جانب شیرخواره زوجان و فروع

جواب سوال اول

معنی شعر فوق بدین شرح است :
از جانب شیرده همه خویش شوند

یعنی زن شیر دهنده ، شوهر شیر دهنده « در صورتی که شیر مال او باشد» واولاد واقارب شان برای شیرخوار محرم میگردند.
مثلاً زن شیر دهنده ، مادر ، و شوهر زن شیرده پدر شیرخوارمی‌گردد، و پسران و دختران قبلی و بعدی زن شیرده وشوهرآن ، برادران و خواهران شیرخوارمی‌شوند، و نوه‌های دختری و پسری شان برادرزاده ها و خواهرزاده‌های شیرخوار می‌گردند
همینطور مادرزن شیرده ، و مادر شوهر زن شیر ده  ، مادر بزرگان ، و پدر زن شیرده  و پدرشوهر زن شیر ده ، پدر بزرگان ، و خواهر زن شیرده خاله و برادر زن شیرده ماما ، و برادر شوهر زن شیرده کاکا ، و خواهر شوهر زن شیرده عمه‌ شیرخواره می‌شود.
.
از جانب شیرخواره زوجان و فروع
وازجانب شیر خوار فقط زوجان وفروع محرم میگردند
زوجان یعنی زن وشوهر ، جهت روشن شدن و توضیح بهتر زوجان ، لازم است مثالی بیاوریم :
مثلاً فاطمه از پستان زهرا، شیر نوشیده ، شوهر فاطمه داماد زهرا ، و زهرا مادر زن داماد ، و شوهر زهرا پدر زن داماد میگردد
 معنی فروع این است که: خود شیرخوار، و اولادش، و نوه هایش تا آخرین نسل ، قرابت شیرخوارگی دارند ، و با همه کسانی که در مصرع اول تشریح شد ، محرم میگردند ، یعنی شیرخوار هرگاه بچه رضاعی زن شیرده شد، اولادش نوه‌های زن شیرده ، و شوهر زن شیرده می‌گردند تا آخر.
سوال 2
حکم رضاعت وشیر خوارگی چیست ؟
جواب – 2
حکم آن طبق قرآن و سنت و اجماع علماء ، ایجاد محرمیت است یعنی اگرطفلی از زنی طبق شرایط معینی که شرع تعیین کرده است شیر بخورد، آن طفل به آن زن و خانواده اش نسبت محرمیت پیدا میکند، یعنی این کودک فرزند شیرخوار آن خانواده میگردد ، بناءً  اصول و فروع و برادران و خواهران و کاکا هاو عمه های آن زن وشوهر بر این طفل شیرخوار محرم میشوند ، زیرا پیامبر صلی الله علیه و سلم  فرموده است که:
« یحرم من الرضاع ما یحرم من النسب » حرام می شود بواسطه رضاعت وشیرخوارگی آنچه که حرام میشود به سبب نسب
سوال 3
فلسفه ی مشروعیت حکم رضاع چیست؟
جواب 3
رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:
«لا رضاع إلا ما أنشز العظم , وأنبت اللحم – رواه أبو داود -» رضاع نیست مگر آنچه که محکم کند استخوان را وبرویاند گوشت را .
برخی در فلسفه تحریم محارم رضاعى گفته‌اند ،  با توجه به اینکه رشد بدن طفل در دو سال اول عمر بسیار سریع و حساس است ، پرورش گوشت و استخوان آن با شیر ، بدنش را ، جزئی از بدن شیر دهنده میگرداند ، و این جزئیت وبعضیت بین شیر ده و شیر خوار ، فلسفه مشروعیت حکم رضاع را شکل میدهد ، چنانچه حدیث رسولخدا ص موِید همین حقیقت است .
مثلاً زنى که کودکى را شیر می‌دهد، بدن او با آن شیر رشد مخصوصى می‌کند ، و در اثر این رشد یک نوع شباهت در میان آن کودک و سایر فرزندان آن زن پیدا می‌شود ، و در حقیقت هر کدام جزئى از بدن آن مادر محسوب میشود ، بناءً  دو نفر که هم شیر بوده اند، یعنی هردو از یک زن با شرایطی که در احکام آمده ، شیرخورده اند ، با هم محرم هستند و با تمام فرزندان آن زن هم محرم می شوند.
سوال 4
می شود راجع به کیفیت وکمیت رضاع محرم معلومات دهید ؟
 
 
جواب 4
در ارتباط به کیفیت شیر خوردن طفل به شرط اینکه به معده طفل برسد ، اختلاف قابل ملاخظه بین فقهاء به چشم نمی خورد ، اما در کمیت شیر محرم نظرات مختلفی دارند .
احناف و مالکیها و به روایتی  امام احمد و جمهور علماء  بر این باورند که با یکمرتبه شیرخوردن وحتی با یک قطره شیربه شرط اینکه به شکم طفل برسد ، محرمیت ایجاد میشود ، زیرا خداوند ج رضاع محرم را بطور عام و مطلق ، بدون ذکر تعداد دفعات شیر خوردن ، ذکرکرده است « وَأُمَّهَاتُکُمُ اللاَّتِی أَرْضَعْنَکُمْ وَأَخَوَاتُکُم مِّنَ الرَّضَاعَة » و پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده است: « إنما الرضاعة من المجاعة صحیح البخاری» یعنی همانا رضاعت محرم از واسطه گرسنگی است .
 اهل ظاهر « به استثنائی ابن حزم » وتعدادی از علماء بر این باورند که حد اقل باید سه دفعه طفل شیر خورده باشد تا  محرمیت ایجاد شود، زیرا پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده است اند « لا تحرم المصة ولا المصتان » صحیح مسلم  – یعنی  یکی یا دو مکیدن حرام نمیکند ، واز حدیث فوق دانسته میشود که از دوبار به بالا محرمیت ایجاد میگردد.
 
درحالیکه امام شافعی ، ابن حزم ، ابن تیمیه ، شوکانی ، ابن قیم جوزی و برخی دیگر از علماء نظر به حدیثی که از حضرت عایشه رضی الله عنها روایت شده است ، پنج دفعه شیر خوردن معلوم را معیار ایجاد حرمت می دانند .
 

ادامه مطلب در اینجا

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.