X

آرشیف

ملا مصطفی به دولت پیشنهاد صلح داد

ملا مصطفی، یکی از قوماندانان طالبان در مسیر شاهراه غور-هرات به وساطت ارگانهای اداره محلی هرات، به دولت افغانستان پیشنهاد صلح داد.

ملا مصطفی، یکی از قوماندانان طالبان در مسیر شاهراه غور-هرات به وساطت ارگانهای اداره محلی هرات، به دولت افغانستان پیشنهاد صلح داد.
ملا مصطفی حقانیچند سال پیش هم به دولت پیوست، ولی پس از مدتی دوباره وارد همکاری با طالبان شد که اخیراً بحیث قوماندان قطعه سرخ این گروه گماشته شده است.
پیشرط های نیز برای پیوست شدن ملا مصطفی به پروسه صلح از دوجانب (دولت و ملا مصطفی) ارایه شده است.
 
جانب دولت از ملا مصطفی خواسته است که ضمن بلند نمودند بیرق دولت در مناطق تحت تسلط اش (دره تخت و دهن مرغه)، سپردن۶عراده وسایط که شامل تانکهاو رنجر های نیروهای ارتش ملی است، به دولت،و همچنان تامین امنیت شاهراه غور-هرات بخاطر عبور قطار های اکمالاتی نیروهای امنیتی نیز در لست پیش شرط های دولت است.
 
در همین حال، ملا مصطفی نیز شرایط را برای پیوستن اش به صلح مطرح نموده است که این پیش شرط علاوه بر شمولیت 300 تن از افرادش در چوکات پولیس محلی، رهایی خسر بوره اش از قید امنیت ملی هرات و تعین دوباره ملا مرتضی (برادر ملا مصطفی) به عنوان قوماندان شاهراه غور-هرات است.
 

ملا مصطفی، یکی از قوماندانان طالبان در مسیر شاهراه غور-هرات به وساطت ارگانهای اداره محلی هرات، به دولت افغانستان پیشنهاد صلح داد. 

یک منبع معتبر اداره محلی هرات که خواست نامش فاش نشود، گفت:" ملا مرتضی(برادر ملا مصطفی)بخاطر امضای تعهدنامه و اعتماد سازی با دولت، با یک مقدار جنگ افزار ها و وسایط دولتیبه ولسوالی چشت هرات رسیده و قرار است صبح روز شنبه (۱۶ قوس ۹۷) وارد شهر هراتشود.
اما، ملا مصطفی برای طالبان گفته است که برادرش ملا مرتضی خلل اعصاب داشته و بعد از جنجال لفظی قهر و راهی هرات شده است.
 
دلیل پیشنهاد صلح آقای حقانی به اداره محلی هرات، ظاهراً اختلاف میان وی و مولوی احمدشاه بر سر عایدات اخاذی های غیر قانونی در شاهراه غور-هرات عنوان شده، اما یک منبع معتبر اداره محلی غور به بخش خبر وبسایت جام غور گفت که دو روز قبل ملا مصطفی و مولوی احمدشاه با دیگر سران این گروه در منزل ملا مصطفی در ولسوالی شهرک ولایت غور طی جلسه ی به توافق رسیدند که ملا مصطفی برای پیاده سازی اهداف ایران به گونه نمادین با پروسه صلح دولت یکجا شود.
این منبع که خواست نامی از وی برده نشود، گفت:" اسرائیل، برادر ملا مصطفی با ۷نفر دیگر یک هفته قبل به دعوت کشور ایران به شهر مشهد رسید، قرار است ایران این افراد را برای پیاده سازی اهداف آن کشور در حوزه غرب افغانستان، بخصوص تخریب بند سلما حمایت مالی و تسلیهاتی نمایند".
به نقل از منبع، یکی دیگر از دلایل پیشنهاد صلح آقای حقانی به دولت، آزاد کردن خسربوره اش از قید امنیت ملی هرات و همچنان مسلح کردن و گرفتن اعاشه برای ۳۰۰تن از افرادش از دولت است که بعدا به گونه یک قدرت منطقه ی برای پیاده سازی اهداف ایران وارد عمل شود.
ملا مصطفی حقانی، قوماندان قطعه سرخ طالبان، ضمن درگیری های مسلحانه با دولت و مخالفانش در ولسوالی های شهرک و دولینه، بیش از یک دهه به گونه غیر قانونی در مسیر شاهراه غور-هرات (در مربوطات ولسوالی چشت هرات و ولسوالی شهرک غور) اخاذی میکند، که به گفته اهالی منطقه عاید روزانه این قوماندان طالب به بیش از صدها هزار افغانی میرسد.
ملا مرتضی، برادر ملا مصطفی که مسوول تامین امنیت شاهراه غور-هرات بود، دوسال قبل با یک موتر رنجر و 14 نفر تحت امرش با تمامی تجهیزات نظامی به طالبان پیوست.
باشندگان غور می گویند که ملا مصطفی برای بدست آوردن اهداف شخصی اش به دولت پیشنهاد صلح داده است و این کار آقای حقانی نه تنها که قابل اعتماد نیست، بل از وجوددولت به نفع استخبارات کشور های منطقه استفاده خواهد کرد.
حاجی محمد عثمان که به گفته اش از ملا مصطفی شناخت خوبی دارد، می گوید:"برای ملا مصطفی نه دولت اهمیتی دارد و نه هم امارت، او تنها به فکر منفعت شخصی اش است، اگر طالبان دوباره تمامی عایدات (عاید اخاذی های غیر قانونی) سرک غور-هرات را به ملا مصطفی دهند او طالب است ورنه با دولت خواهد ماند"
اما برخی مردم از دولت انتقاد میکنند و می گویند ملا مصطفی برای اولین بار که به پروسه صلح یکجا شد امکانات مالی و تجهیزات جنگی بیشتر رااز دولتبدست آورد و برادرش ملا مرتضی نیز به عنوان قوماندان شاهراه غور-هرات گزیده شد، اما دیری نگذشت که دوباره در مخالفت با دولت قرار گرفت.
عبدالمنان صدیقی باشنده ولسوالی شهرک ولایت غور می گوید:"هرزمانیکه طالبان غور به پروسه صلح پیوستند، نه تنها کهبه زندگی عادی بر نگشتند، بلکه دوباره در مخالفت با دولت قرار گرفتند و از قبل مجهز تر و خشن تر در برابر مردم و دولت عمل نمودند".
پیشنهاد صلح آقای حقانی به اداره محلی هرات پرسش های برانگیخته که این قوماندان طالبان درحالی که فعالیت های ضد دولتی و کشتار نیروهای ارتش ملی و افراد غیر نظامی را در غور مرتکب شده، اما چرا پیشنهاد صلح را به اداره محلی هرات داده است؟
با تلاش های پی هم موفق به دریافت نظر ملا مصطفی و منابع نزدیک به وی نشدیم.
در این رابطه هم اداره محلی غور و هم اداره محلی هرات ابراز بی اطلاعی کرده‌اند، طالبان هم به این قضیه تا کنون اشاره‌ای نداشته‌اند.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.