X

آرشیف

واکنش ها در پیوند به امضای غیرقانونی قرارداد استخراج معادن طلای بدخشان در امریکا

واگذاری قراردادهای معادن طلای بدخشان و مس بلخاب سرپل با دو شرکت امریکایی و انگلیسی که سید منصور نادری از سهامداران اصلی آنها میباشد؛ با واکنش های تند فعالین مدنی و دیدبان شفافیت افغانستان مواجه شده است.

قراردادهای استخراج طلای بدخشان و مس بلخاب سرپل در سال 2012 به داوطلبی گذاشته شده بود. چند ماه بعد از اعلام داو طلبی شرکت سید منصور نادری برنده اعلام شد ولی برای اینکه منصور نادری وزیر شهر سازی مقرر شد و طبق قانون معادن افغانستان شرکت های خصوصی یک وزیر نمی توانند در جریان ماموریت اش جواز قراداد های مندرج قانون معادن را کسب کنند؛ این روند ملی چندین سال بخاطر محبت رهبری حکومت به آقای نادری معطل شد.

منصور نادری که فقره پنجم ماده 16 قانون معادن را نخوانده بود چند ماه پیش از وظیفه‌اش استعفا کرد و پس از استعفایش دوباره قراداد طلای بدخشان با شرکت آقای نادری امضا شد؛ البته در واشنگتن. اما طبق فقره پنج این ماده وزرا و سایر اشخاص مندرج فقره های 1 و 2  پنج سال بعد از انفصال وظیفه میتوانند قراداد های مندرج این قانون را بدست آورند.

امضای غیر قانونی معادن طلای بدخشان و مس بلخاب با واکنش تند کاربران شبکه های اجتماهی و فعالین مدنی مواجه شد.
مهدی ثاقب در پیوند به این چنین نگاشته: "آقای رئیس جمهور! قرارداد معادن طلای بدخشان و مس بلخاب با دو شرکت امریکایی و انگلیسی به نام های افغان کرستال و طلای افغان بر خلاف تمام قوانین نافذه در افغانستان است.
جناب آقای اشرف غنی شما امروز رئیس جمهور کشور هستید، محکمه، پولیس، نیروهای ویژه و ابزارهای نیرومند اجرائیه برای سرکوب حقایق در اختیار دارید، اما فردا شما رئیس جمهور نخواهید بود و شاید نزد فرزندان تان در امریکا برگردید، به چشمان مردم افغانستان خاک نپاشید، اجازه ندهید سرمایه های هنگفت طبیعی کشور غارت شوند، شما در نزد مردم افغانستان و آیندۀ این سرزمین مسوول هستید، کاری نکنید که در آینده گان، کودکان این خاک و بوم در کتاب های تاریخ ابتدائیه و متوسطه شان از شما بعنوان خائن نام ببرند.
آقای رئیس جمهور ! این مملکت میراث هیچ گروه و جریان سیاسی نیست، از شما هم نیست، میراث پدران طالب و مجاهد و تکنوکرات هم نیست، سرمایه های این کشور را به قدر کافی خائنان و جنایتکاران و متملقان کشورهای دیگر به تارج بردند، خاک خاک این سرزمین مربوط به مردم افغانستان است، نگذارید این سرمایه ها بار دیگر غارت شود.
آقای غنی بعنوان یک فرزند این خاک با تاکید بر حفظ سرمایه های میهنِ بیچاره و تنهایم می گویم که قرارداد این معادن بر خلاف ماده 16 قانون معادن افغانستان است، لطفا حیثیت حکمروانی خود را بدانید و همدست با مافیای بین المللی تاراج و تباهی افغانستان نشوید و بگذارید این طلا و مس و یورانیوم و لاجورد این خاک پشتوانۀ بزرگی برای افغانستان و مردمش باشد."

«سید اکرام افضلی» رئیس دیدبان شفافیت افغانستان  نیز در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که دولت افغانستان می‌خواهد معادن این کشور را به صورت غیرقانونی در اختیار آمریکا قرار دهد. وی اشرف غنی رئیس جمهور را به معامله با آمریکا متهم کرد و استخراج غیرقانونی معادن افغانستان توسط آمریکا را یک توطئه و دزدی بین‌المللی عنوان کرد. این قراردادها شش سال پس از اعلام داوطلبی در واشنگتن با دو شرکتی امضا شده است که سید سعادت منصور نادری وزیر پیشین شهرسازی نیز سهامدار آنها می باشد."

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.