X

آرشیف

کمپاین جلوگیری از گسترش «تب کانگوی حیوانی» و رعایت بهداشت طویله‌ها در غور آغاز شد

کمپاین آگاهی‌دهی جلوگیری از مصاب شدن حیوانات به تب خونریزی‌آور کریما کانگو و دواپاشی طویله‌ها در غور آغاز شد.
با توجه به این که یکی از راه‌های جلوگیری از سرایت این بیماری کشنده‌ی انسانی، از بین بردن کنه‌های ناقل این مرض است، ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت غور بر علاوه‌ی تشویق مالداران برای مراعات کردن حفظ‌الصحه طویله‌های حیوانی، کمپاین دواپاشی طویله‌ها و حیوانات را به صورت نمایشی و تشویقی آغاز کرده است.
این کمپاین در چهار ولسوالی غور راه‌اندازی می‌شود که تا حال حدود یک هزار و ۲۵۰ طویله و شماری از حیوانات توسط کارمندان مسلکی آمریت مالداری و صحت حیوانی این اداره دواپاشی شده است. هدف این کمپاین آگاهی‌دهی مالداران از این بیماری و تشویق و ترغیب مالداران به مراعات کردن حفظ‌الصحه طویله‌ها و حیوانات و هم‌چنین ترویج دواپاشی طویله‌ها است.
ریاست زراعت ولایت غور می‌گوید: «تب خونریزی‌آور کریمیا کانگو یک بیماری کشنده‌ی میکروبی «ویروسی» است که از طریق گزیدن کنه داخل بدن حیوان می‌شود و بدون این که حیوان بیمار شود، در بدنش باقی می‌ماند و در صورتی که کنه‌ی میکروبی به ویروس تب کانگو، شخص را بگزد در دوره‌ی ۱ تا ۳ روز خودنمایی می‌کند و در صورت تماس با خون و مایعات بدن، انساج میکروبی و به ویروس تب کانگو باشد، خودنمایی بیماری از ۵ تا ۶ روز را در بر می‌گیرد.»
زراعت ولایت غور می‌گوید: «منبع اصلی این بیماری حیواناتی مانند گاو، گوسفند، بز و دیگر حیوانات خرد و بزرگ است. این ویروس با روش‌های مختلف مانند تماس با خون و مایعات آلوده به ویروس، گزیدن کنه‌ی آلوده، تماس با خون و مایعات شخص مصاب به مرض تب کانگو و کشتن کنه‌ها توسط دست بدون دست‌کش به انسان انتقال می‌یابد.»
باید گفت که سال‌های قبل هم این بیماری در ولایت غور مبتلایان زیادی داشته، اما در سال ۱۳۹۷، یک تن به دلیل آلوده‌گی به این ویروس، به دلیل این که خیلی دیر به یک مرکز صحی در هرات مراجعه کرده، جان باخته است.
 
شنبه ۲۹ ثور ۱۳۹۷ برابر است با ۱۹ می ۲۰۱۸
نویدالله پژواک
وبسایت جام غور
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.