X

آرشیف

معلولين درغور از نگاه های تبعيض آلود جامعه می‌نالند

افراد دارای معلوليت در ولايت غور از آنچه که نگاه هاى تبعيض آلود در برابر شان مى خوانند شکايت نموده و مى گويندکه از امکانات و تسهيلات دولتی در بخش های آموزشی، صحی و حکومتداری برخوردار نيستند
 
چهار دهه جنگ، حملات انتحاری، انفجار ماين‌های کنار سرک و مرض پوليو تقريباً همه روزه توانايی حرکت شمارى را افراد را از ناحيه دست و پا مى گيردکه دراين ميان معلولين ولايت غور که تعداد شان به بيش از دوهزار تن ميرسندمى گويندکه وضعيت خوبی زنده‌گی برخوردارنمى باشند.
 
عبدالقيوم بهبودی، مسئول انجمن معلولين در ولايت غور به آژانس خبری پژواک گفت که افراد دارای معلوليت در اين ولايت در فقر اقتصادی زندگی مى کنند.
 
وى با بيان اين مطلب که دولت در بخش های کاريابی، فراهم کردن برنامه های آموزشی و امکانات صحی برای معلولين هيچ کاری نکرده است اين‌گونه از درد دلهای معلولين می‌گويد:"ما در ولايت غور معلولين تحصيل کرده داريم که برای شان هيچ کار فراهم نشده چون معلول هستند کس در قصه شان نيست، مکتب برای اين قشر جورنشده در بخش های صحی کس توجه نمى کند اصلامسئولين دولت به غير ازاينکه از نام اين مردم استفاده کند هيچ کار نکرده اند."
 
اما در اين ميان دو معلول بنام های نجلا و فريدون که در چشمان شان دنيايی از رنج پيوسته با نااميدی موج می ‌زند با صدای غم‌انگيز که با حسرت جسم سالم آکنده است به آژانس خبری پژواک از بی‌ برنامهگی حکومت در زمينه فراهم سازی فرصت‌های شغلی،عدم توزيع نمرات رهايشی و امتيازات ناچيز اين قشر شکايت کردند.
 
نجلا بعد از مکثی کوتاه به لحن تلخ افزودکه در قانون اساسی افغانستان برای معلولين حقوق خاص داده شده است اما نهاد‌های حکومتی کار چشم‌گيری برای پشتيبانی و کمک به آن ‌ها نکرده‌است.
 
اين دو معلول مى گويندکه  دولت نتوانسته اند به اين قانون اساسى عمل کند و حتا نهادهای حامی معلولين و نهاد های حکومتی هم کمک و پشتبانی نکردند که معلولين به حق خود برسند.
 
بيشتراز هر موضوع ديگر معلولين از آنچه رنج مى برند ذهن و زبان تبعيض آلود جامعه‌است، چنانچه در ذهن بسياری از مردم معلولين ناتوان گفته می‌شوند.
 
سواد، آموزش و آموزه‌های حرفه‌ای مشکل ديگری است که معلولين غوری در گفتگو به آژانس خبری پژواک از آن ياد کردند.
 
با اين همه مسئولين در رياست کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولين، همچنان مشکلات معلولين را می پذيرند و از ايجاد مرکز توانمند سازی معلولين در بهار آينده درولايت غور خبر مى دهند
 
غوث محمد سهيل سرپرست رياست کار وامور اجتماعی،شهدا و معلولين ولايت غور مى گويد که آنان در نظر دارند که برای رفع مشکلات معلولين مرکز توانمند سازی معلولين را در بهار آينده ايجاد نمايند.
 
به گفته سهيل، هم اکنون ٢٠  در صد از افراد دارای معلوليت در ادارات دولتی ولايت غور مصروف کار های اداری هستند و به تعداد ٢٥٠٠ معلول در اين رياست ثبت  است که برای شان حقوق و امتيازات پرداخت مى گردد.
 
وی افزود:" ما برای اينکه معلولين غور آدرس مشخص داشته باشند و به امکانات و تسهيلات دسترسی پيدا کنند مصمم به آن شديم که يک مرکز توانمند سازی معلولين را به وزارت کار پيشنهاد کنيم که  در بهار آينده آن ايجاد خواهد شد، هم اکنون ٢٠ فيصد کارمندان ادارات دولتی را معلولين تشکيل ميدهد، ما به تعداد ٢٥٠٠ معلول ثبت داريم که معاش می‌دهيم."
 
پنجشنبه ۲۴ حوت ۱۳۹۶ برابر است با ۱۵ مارچ ۲۰۱۸
نویدالله پژواک
وبسایت جام غور

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.