X

آرشیف

داکتر عبدالله با هیئت بلندپایه دولتی به غور سفر کرد

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، در رأس یک هیئت بلندپایۀ دولتی، صبح روز دوشنبه به هدف بررسی وضعیت امنیتی و ارزیابی حکومت محلی به فیرزوکوه، مرکز ولایت غور، رفت.
رئیس اجرایی حکومت در میدان هوایی فیروزکوه مورد استقبال گرم مقامات اداره محلی و بزرگان این ولایت قرارگرفت، وی قبل از حضور در مجلس عمومی، در نشست شورای نظامی آن ولایت به هدف بررسی وضعیت امنیتی اشتراک نمود.
این نخستین سفر داکتر عبدالله عبدالله بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی به ولایت غور است، وی که حدود 80 درصد رای مردم این ولایت را در انتخابات ریاست جمهوری از آن خود کرده بود، با انتقاد های مبنی بر عدم توجه به انکشاف و عدم حضور غوری ها در مشارکت سیاسی از سوی برخی از سخنرانان نشست عمومی مواجه شد.
الحاج کماالدین مودودی رئیس شورای صلح از بی مهری و کم توجهی دولت در قبال انکشاف و امنیت مردم غور صحبت نمود و گفت:"مردم غور تنها در زمان انتخابات در نظر استند، اما بعد از اخذ رای، دولت مردان ما بنام غور هیچ جغرافیه را به یاد نمی آورند".
آقای مودوی گفت:"ما بشما رای دادیم، اما کسی به غوریها توجه نکرد، به یاد داشته باشید که شما در امنیت غور به فرصت کمک نکردین، نه در جنگ سال گذشته علیه داعش و نه هم در جنگ سقوط تیوره و جنگهای پسابند".
وی گفت خطاب به رئیس اجرایی حکومت گفت:"از انکشاف متوازن و عادلانه بی بهره شدیم، لطفن امنیت را از ما نگیرید".
حاجی فضل الحق احسان رئیس شورای ولایتی غور بر ازدیاد نیروهای امنیتی، منظوری مرغاب به عنوان ولسوالی، سرعت کار بند برق پوزه لیچ، منظوری پوهنځی های زراعت و انجینری پوهنتون غور و اعمار سرک های عمومی و فرعی که غور را با ولایات کابل و هرات و همچنان با ولسوالی ها وصل نماید، تاکید نمود.
مولوی عصمت الله ندیم، رئیس شورای علمای غور خطاب به حاضرین در مجلس گفت "ما امروز بعد از سالها انتظار داکتر صاحب عبدالله را دستگیر نمودیم و امیدواریم به خواسته ها و فریاد مردم غور توجه نمایند".
آقای ندیم گفت، در سه دور انتخابات ریاست جمهوری مردم غور با حضور گسترده شان بیشترین رای را به صندوق های رهبران جهادی ریختند، اما رهبران که به قدرت رسیدند، نه تنها که مردم غور را به پاس آرا شان فراموش کردند، بلکه، غوریها را از انکشاف متوازن نیز بی بهره نمودند.
حاجره بشیری به نمایندگی از زنان غور از افزایش خشونت ها علیه زنان و توجه کمتر به کیفر رسانیدن عاملان این کار، بسته بودن دروازه های برخی مکاتب دخترانه، عدم موجودیت مختصصین صحی اناث و حضور کمرنگ زنان در ادارات دولتی سخن گفت، وی همچنان از بی توجهی دولت و بویژه ریاست اجرایه که به گفته اش بیشترین رای مردم را گرفت، به بی مهری و بی توجهی در قبال مردم غور، انتقاد نمود.
در همین حال، غلام ناصر خاضع والی غور سخنرانی اش را با این جمله که خطاب به رئیس اجرایی حکومت بود، آغاز نمود:" از کوتاهی نیروهای امنیتی در امر دفاع از ولسوالی تیوره گلایه داریم".
آقای خاضع گفت، ولایت غور بر بنیاد داشتن چغرافیای کوهستانی همواره با تحدید های امنیتی مواجه است، ولسوالی پسابند در تهدید بلند امنیتی قرار دارد، مردم غور قربانی های زیادی را متحمل شدند و انصافن به خواسته های شان توجهی صورت نگرفت است.
والی غور از موجودیت زورمندان و اخاذی های، به گفته اش کمر شکن، در مسیر شاهراه غور-هرات یاد نمود:"افراد دزد و گرگ های درنده در لباس میش در مسیر شاهراه غور-هرات اخاذی های بیرحمانه ی را بالای مردم تحمیل میکنند، از بین بردن این اخاذی ها و عاملان شان به همکاری جدی دولت مرکزی نیاز است".
والی غور از کندی کار پروژه بند برق پوزه لیچ نیز سخن گفت و بهره گیری غوریها از برق آبی را، به "رویایی دست نیافتنی" تشبیح نمود.
سناتور داود غفاری یکی دیگر از سخنرانان مجلس بود که دولت مرکزی و خصوصا ارگ ریاست جمهوری را به ترور شخصیت های مردمی و با نفوذ، انحصار قدرت توسط رئیس جمهور و در انزوا قراردادن مردم غور متهم کرد.
وزرای انکشاف، معارف، صحت و معین انرژی و آب نیز از پروژه های در حال تطبیق در غور صحبت نمودند و در عین حال توجه به انکشاف غور را به گفته آنان در اولویت های برنامه های شان قرار خواهند داد.
نصر احمد درانی وزیر احیاء و انکشاف دهات گفت که در سال روان 12 میلیون افغانی را به انکشاف روستاها در غور اختصاص داده است و در بودجه سال آینده به این ولایت توجه بیشتر صورت خواهد گرفت.
اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف در این نشست گفت، امسال 36 میلیون افغانی برای رفع نیازمندی های مکاتب غور فرستاده شده و این هزینه برای برطرف ساختن موانع موجود بر سر راه مکاتب در این ولایت، مبلغ اندکی نیست.
این درحالی است که همواره از مسدود بودن برخی مکاتب و موجودیت مکاتب خیالی در این ولایت و همچنان پرداخت معاشات شماری از مکاتب مسدود شده به زورمندان و طالبان از جمله مواردی اند که از سوی فعالان مدنی و منتقدین این بخش، مورد انتقاد گرار گرفته اند.
داکتر فیروزالدین فیروزکوه وزیر صحت نیز از دست آورد ها و توجه این وزارت به غور سخن گفت:"در دوسال گذشته 67 مرکز صحی در سراسر غور ایجاد شده و این یکی از دست آورد های بزرگی است که تا حال در ولایات کمتر انکشاف یافته بی نظیر است".
کندی کار بند برق پوزه لیچ و دست به دست شدن قرارداد این پروژه یکی از موضوعات داغ روز در بین مردم غور بحساب می آید، لغو قرارداد با کمپنی افغان شاهین و عقد قرارداد با کمپنی فعلی بند برق پوزه لیچ امیدواری ها را بیشتر ساخته بود، اما درحال حاضر کُندی کار این پروژه ضمن انتقاد شهروندان بی باوری آنان را بر حکومت وحدت ملی افزایش داده است.
معین وزارت انرژی و آب که در سفر با داکتر عبدالله عبدالله رئیس تاجرایی دولت به فیروزکوه آمده، کُندی کار بند برق پوزه لیچ را از مشکلات موجود میان شرکت قرارداد کننده (روسی) طرف دولت و شرکت قراردادی داخلی عنوان میکند.
وی ضمن اشاره به حل مشکل بند برق پوزه لیچ گفت، وزارت انرژی و آب به ظرفیت 5 مگاوات برق آفتابی/سولری را برای ولایت غور در نظر دارد که درسال آینده کار آن آغاز خواهد شد.
داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت شکایت ها و خواسته های مردم غور به آدرس دولت را حق مسلم آنان عنوان نمود و گفت، مشکلات یاد شده تماما بررسی میگردد و برای حل آن راه های معقول را به همکاری بزرگان غور و اداره محلی جستجو میکنیم.
آقای عبدالله در مورد سرک غور-کابل و غور-هرات گفت، کار ساخت و ساز سرک از زمان تشکیل حکومت وحدت ملی آغاز شده، اما اینکه چی زمانی تکمیل میگردد، نمیدانم و ما به این خواست شما که یکی از مهمترین موضوعات است، احترام میگذاریم و کار آنرا تسریع میبخشیم.
از صحبت های رئیس اجرایی دولت معلوم میشد که در برخی از تصمیم گیریهای امنیتی و حتی انکشافی بی خبر بوده است، وی به انتقادات شماری از سخنرانان مبنی بر عدم حمایت از عملیات سال پار زیر نام "خشم فیروزکوه" که علیه گروه داعش بعد از کشتار دسته جمعی حدود 30 غیر نظامی در شمال فیروزکوه، راه اندازی شد، چنین گفت:" کورشوم اگر در مورد عملیات خشم فیروزکوه دربرابر داعش در شمال فیروز کوه خبر باشم."
به باور آقای عبدالله، اگر طالبان در ولایت غور موفق میشدند، برای ولایات دیگر نیز زنگ خطر بود، اما وی از مقاومت مردم و نیروهای امنیتی در برابر طالبان توصیف نمود و از توجه بیشتر دولت در تامین امنیت اطمینان داد.
در این سفر؛ رییس اجراییۀ کشور را وزرای معارف، انکشاف دهات، مبارزه با حوادث، صحت و معاونان ارگان‌های محل، انرژی و آب، امنیت ملی، رییس دارالانشای شورای وزیران، شماری از نمایند‌گان شورای ملی و مشاوران ریاست اجراییه همراهی می‌کنند.
 
دوشنبه ۹ اسد ۱۳۹۶ برابر است با جولای ۲۰۱۷
نویدالله پژواک
وبسایت جام غور
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.