X

آرشیف

نمایندگان دو قوم بزرگ در غور برای سومین بار آشتی کردند

پنجشنبه ۹ میزان ۱۳۹۴ برابر است با اول اکتوبر ۲۰۱۵
نویدالله پژواک
وبسایت جام غور
 
 
نمایندگان اقوام تایمنی و زی رضا که از سه دهه به اینسو درگیر اختلافات قومی بوده و در طول حدود 4 سال برای سومین بار، یکدیگر را به آغوش کشیدند.
این دو قوم حدودآ ۳۰ سال درگیر اختلافات قومی بودند که علاوه بر خسارات مالی و مهاجرت های خانوار حدود ۱۵۰ تن از طرفین در این مدت کشته شدند.
نمایندگان قوم تایمنی و زی رضا به وساطت شورای ولایتی و افراد خیرخواه طرفین در مناطق شان با هم صلح نمودند و بمنظور مستحکم شدن هر چی بیشتر این تعهد، روز پنجشنبه در شورای ولایتی غور گرد هم آمده و بعد از صدور قطعه نامه ۱۲ ماده ی، یکدیگر را به آغوش کشیدند.
 
در قطعه نامه آمده است که: قتل و قتال و زخمی شدن طرفین زیاد بوده که بررسی و حل و فصل این قضایا به اقدام قوی و عادلانه حکومت ضرورت داشت، به اساس حسن نیت و کمال عفو هر دو قوم در قبال همدیگر به رضایت کامل سران اقوام و ورثه مقتولین جانبین قضایای مربوطه به عفو انجامید.
در ماده دوم این قطعنامه آمده است:" خسارات جانبین با گماشتن هیئت از کمیسیون موظف به قریجات متضرره کاملاً بررسی ومحاسبه گردید که خسارات قوم زی رضا (۱۰۷۲۶۰۰۰) یکصدو هفت لک و بیست و شش هزار افغانی؛ و خسارات قوم تایمنی (۶۹۲۳۰۰۰) شصت و نه لک و بیست و سه هزار افغانی بوده که در این میان خسارات قوم زی رضا مبلغ (3800000)  افغانی اضافه تر است، اما در نتیجه قوم زی رضا از روی حسن نیت و به اساس لزوم دید و عذر کمیسیون موظف، حقوق مالی را عفو نمودند.
ماده سوم بر تخلیه سنگر ها علیه یکدیگر و گشت و گذار مسلحانه در مناطق را، منع قرار داده است.
 
قابل یاد آوری است که سران این دو قوم 4 سال قبل در زمان داکتر عبدالله هیواد و حدود 3 سال قبل در زمان سید انور رحمتی والیان اسبق غور با هم آشتی نمودند و با صدور قطعه نامه ها، تعهد بستند که منبعد طرفین در صلح و آرامش کامل در مناطق شان بسر میبرند و در صورت تخلف از تعهدات به همکاری اداره محلی و بزرگان قومی، مجازات خواهند شد.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.