آرشیف

2014-12-20

بنیاد فرهنگی جهانداران غوری

گرد همآیی اتحادیه زوری ها (سوری) های هرات

  
روز شنبه 19حمل 1391 گردهمایی بزرگ اقوام زوری در تالار الهام شهر هرات دایر گردید ، در این گرد همآیی علاوه از اراکین دولتی ، اعضای شورای ولایتی هرات و بعضی از نمایندگان مردم در پارلمان نیز شرکت ورزیده بودند ، سخنرانان این محفل روی پالیسی های جاری دولت صحبت نموده ووضیعت امنیت را در شهر هرات مورد ارزیابی قراردادند.
در سخنرانی که آقای  غلام فاروق مجروح نماینده پارلمان در این محفل ایراد نمود مردم را به وحدت و یکپارچگی دعوت نموده و از اتحادیه زوری ها نسبت برگزاری محفل شان تشکر نمود.
همچنان آقای محمد اسحق صابری غوری ، جناب آقای مخلص رئیس مؤسسه باز سازی انصاری ، آقای انوری عضو شورای ولایتی و عده ای از جوانان صحبت های توضیحی داشته همه مردم را به یکپارچگی و اتحاد دعوت نموده پشتیبانی عمیق خود را از پالیسی ها شورای مردمی زوری ها علام نمودند.
در این محفل رئیس بنیادجهانداران غوری حوزه غرب و تعدادی از هیأت رهبری بنیاد دعوت  شده بودند  اشترک نموده که با استفاده از فرصت پیام بنیاد فرهنگی جهانداران غوری زون غرب توسط محترم سید محمد درفیق « نادم » رئیس بنیاددر محفل قرائت گردید که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت .
در ختم این محفل محترم غلام فاروق مجروح  نماینده مردم در پارلمان کشورتحفه تهیه شده ای را به نمایندگی از اتحادیه زوری ها به محترم الحاج سید محمد رفیق " نادم " رئیس بنیاد جهانداران غوری زون غرب طور یاد گار اعطا نمود.

متن پیام بنیاد فرهنگی جهانداران غوری حوزه غرب در محفل پر شکوه اتحادیه اقوام زوری

متن پیام بنیاد فرهنگی جهانداران غوری حوزه غرب در محفل پر شکوه اتحادیه اقوام زوری

 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
قال الله و تعالی فی کتاب الکریم  : واعتصموابحبل الله جمیعأ و لاتفرقو
حضرات کرام ، شرکت کننده های محترم محفل شانداری اقوام زوری ، مهامانان گرامی ، علاقمندان محترم و جوانان برومند کشور اسلام علیکم و رحمت الله  !
مسرت دارم من و هیأت رهبری بنیاد فرهنگی جهانداران  غوری در گردهمآیی اشتراک می نمائیم که بر مبنای آیه مبارکه تلاوت شده فوق تدویرگردیده و کاملأ صبغه اسلامی ، اجتماعی و مردمی دارد .
بلی ؛  انسان موجود اجتماعیست که به هیچ وجه طور فرد و مجرد زندگی کرده نمی تواند ، این امر مستلزم آنست تا تمام افراد در کتله های اجتماعی فشرده شوند و اصول زندگی اجتماعی  سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی خود را پی ریزی نمایند ، زندگی حق مشروع و قانونی هر فرد است ، این حق و سایر مکلفیت ها ووجایب آن زمانی تحقق پیدا می کند که وابسته به اجتماع باشد ، قانون اسلام در تشکل ،وحدت ، همبستگی و همکاری تأکیدات فرا وانی دارد، طوریکه رسول اکرم (ص) می فرمایند : " المسلم للمسلم کالبیانی لیتده بعضه بعضأ " و در جایی دیگر چنین بیان می دارند : « انماالمؤمنین  که جسد واحد اذا اتکی عضوأ تدعو سایر العضابالتهه والهم »
بنیاد فرهنگی جهانداران غوری ذون غرب که بر شالوده ای فرمایشات فوق بوجود آمده دارای استرا تیژی عالی ، اجتماعی و فرهنگی مخصوص خود است و از تدویر محفل امروز به تمام معنی پشتیبانی می نماید ، زوری ها در حقیقت همان سوری های با افتخار غور می باشند که سالهای متمادی سلطنت کردند ، هفت اختر پسران هفتگانه ملک عزالدین سوری سر زمین خراسان کبیر را تحت قلمروی خویش رهبری و اداره می نمودند ، افتخارات تاریخی شان نزد اهل تاریخ و فرهنگ مشعشعتر از آفتاب است ، این دود مان طور فوق العاده مؤفقیت های عظیمی را در عرصه ها ی چون ؛ خدمات اجتماعی ، حکومت داری خوب ، فرهنگ ، سیاست و اقتصاد حاصل داشتند ، تا آنجا که سلطان علاالدین حسین یکی از هفت اختر امپراطوری غور را اساس گذاشت ، سلطان غیاث الدنیا والدین امپراطور غوری ها را به پایه اکمال رسانید ، خدمات شایان و قابل قدری را برای پیشرفت اسلام و مسلمین نموده ، به جای رسید که در کشور پهناور هند ، خراسان کبیر و ماوراالنهر خطبه به نام نامی غیاث الدین غوری خوانده می شد که امروز غوری ها و غوری تبار ها به آفریده های تاریخی و میراث های بزرگ فرهنگی شان افتخار می کنند .
ماهویه سوری ، شیر شاه سوری حکمروای هند نیز از همین خانواده اند که شهکار ها و با احصائیه کشیدن خدمات شان از حوصله ای این وقت خارج است.
بلی ؛ بنیاد جهانداران غوری یک سال می شود در حوزه ای غرب اعلان موجودیت نموده ، طی این مدت ده ها عنوان کتب از طریق رهبری مرکزی این بنیاد به ارتباط معرفی سلسله غوری ها  به چاپ و نشر رسیده است ، ما براساس استراتیژی و اهداف والای خویش سخت علاقمند می باشیم تا به تمام غوری ها و غوری تباران ، همه دانشمندان و فرهنگیان روابط تنگاتنگ بر قرار نمائیم باشد تا درنتیجه دید و بازدید ها و تدویر همچو محافل زبان مشترک پیدا نموده ، آثار فرهنگی ، تاریخی خدمات عالیقدر غوری ها را در جامعه افغانی و خارج از کشور معرفی نمائیم ، به شور و مشوره و خرد جمعی و عمومی زیر لوای وحدت و همبستگی کار های فرهنگی ودیگر مسایل اجتماعی را که در شرایط موجوده سخت نیاز مند آن می باشیم انجام دهیم و از دیگران و نیرو بجوئیم ، با قدرت و همت خود متکی گردیم ، گام بگام طرف تحقق آرزومندی ها ی مان به پیش برویم .
 ماکه عقب نگهداشته شده ایم بیشتر ازین تن به ذلت در ندهیم ، این طلسم اهریمنی  عقب ماندگی را را درهم کوبیم، با مشت فشرده در اعتلای کشور مان و احیای مجدد فرهنگ غنا مند خویش راه مانرا ادامه  داده و به همت جوانان خویش مؤفقانه به اهداف والای مان خواهم رسید . انشاألله. با تشکر بی پایان
هیأت رهبری بنیاد جهانداری غوری حوزه غرب