آرشیف

2014-12-20

بنیاد فرهنگی جهانداران غوری

شب شعر وسخن در بنیاد فرهنگی جهانداران غوری

 
شب 20/21 میزان 1390 محفل بزمی در تالار رستورانت شاهی ولایت هرات آراسته بودند ، این محفل به یاد و بود و عملکرد جهانداران غوری گشوده شد .
محترم سید محمد رفیق نادم رئیس بنیاد فرهنگی جهانداران غوری بعد از تلاوت آیات از کلام الله مجید توسط یکی از قاری صاحبان در بیانیه افتتاحیه  ای از کار کارد های سلاطین غوری تصویر واقعی را به حاضرین ارائه نموده گفت : آنان رزمیدند ، کشور گشایی نموده در هر محل و منطقه ای که تسلط حاصل نمودند بنای اعمار نمودند که صدایی استاد و شاگردی گوش شنونده را نوازش میداد و برای مردم آن سر زمین عشق خداوندی ، وطندوستی  عدالت و دادخواهی تدریس میکردند.

 شب شعر وسخن در بنیاد فرهنگی جهانداران غوری

آقای نادم به جوانان غوری و غوری تباران اشارتی داشت و اضافه نمود : امروز با الهام از فرهنگ به جا مانده نیاکان تان در زنده نگهداشتن هویت ملی خویش مساعی بیدریغ نموده و در این راه از هیچگونه عرق ریزی تعلل نورزید.
متعاقبأ قاری علی احمد غور دروازی شخصیت علمی ، فرهنگی و سیاسی در مورد موضوع صحبت نموده بالای حفظ فرهنگ ملی کشور عزیز ما افغانستان تأکید نمود ه از همه شخصیت های حاضر در گرد همآیی خواست تا فرهنگ غنامند غور را به قلل شامخ کشور ارتقا بخشیده و نگاهی ژرفی را به زندگی کنونی دیار باستان غور انداخته و به حالت کنونی آنها تغیرات مثبی را وارد سازید.
در همین راستا محترم مولوی غوث الدین مستمند غوری ، استاد رسول فایق غوری ، آقای حاجی مخلص شخصیت ادبی فرهنگی هرات و عده از نوباوه گان و جوانان غوری و هراتی اشعار و مقالات شانرا ارائه نموده که مورد استقبال گرم حاضرین قرار گرفت.

 شب شعر وسخن در بنیاد فرهنگی جهانداران غوری

کار محفل توسط آقای محمدناصر ناهظ تیموری شخصیت فرهنگی کشور جمع بندی شد، ایشان در خلال بر شمردن نکات مثبت ارائه شده گفت : دو قوم بزرگ غوری و تیموری در خراسان بزرگ از خود شهکاری های فرهنگی بجا گذاشتند که در جهان بی بدیل است ،او اشارتی به مسجد جامع بزرگ شهر هرات انداخته گفت : ما در جهان اسلام این معبد را در درجه سوم الی چهارم می شماریم و سایر بنا های تاریخی غوری ها مشعل های است که از دهلی تا اصفهان روشنی انداز مغز هر متفکر است.

 شب شعر وسخن در بنیاد فرهنگی جهانداران غوری

در اخیر قطعنامه  محفل توسط استاد سروری شخصیت علمی فرهنگی و استاد پوهنتون هرات قرائت شد ، که در بخش از قطعنامه آمده است :
مسجد جامع بزرگ شهر هرات زیر پوشش مؤسسه بین المللی یونیسکو قرار گیرد تا از کمک های که از آنطرف صورت میگیرد در ترمیم این بنای تاریخی به کار برده شده و از تخریب تدریجی آن جلو گیری گردد ، به همین منوال در جای دیگری از قطع نامه تذکررفته بود که :
سرک هرات – کابل از مدتیست سر زبان دولت مدار ها قرار دارد ، اما تا کنون هیچ اقدام به کار آن صورت نگرفته  دولت مداران و مسئولین هرچه زود تر در قسمت تمدید این راه به صورت پخته و اساسی اقدام نمایند تا مردم غور بتوانند از طریق همین را ه به بازار های داخلی کشور دسترسی حاصل نمایند.
محفل حوالی ساعت 10:00 شب با صرف شام که از طریق بنیاد جهانداران غوری آماده شده بود و بدعای موفقیت های این بنیاد خاتمه یافت.