X

آرشیف

کتاب شعر: عشق و تنهایی

مقدمه

شعر با خیال، احساس، عاطفه، موسیقی و روياهای لطیف شاعرانه پرورش میيابد و از اقیانوس بیکران عشق و محبت سیراب می شود. غزل بیشتر از شور و جذبۀ عشق مايه می گیرد و نجوای رنگین و آهنگین دل است. اگر عشق، مستی و طرب را از غزل بگیريد چیزی جز واژگان مرده و بی روح باقی نمی ماند. بی سبب نیست که عشق در قلب عرفان پويا و مثبت نهفته بوده و در تاريخ ادبیات خراسان زمین خاصه در اشعار تغزلی و غنايی جايگاه ويژه يی دارد.
به راستی اگر آدم در اعماق وجود خود، در ژرفنای امواج مغز و در البالی دلهايی که چون چشمۀ حقیقت پاک و شفاف اند، به سیر و سیاحت بپردازد به چیزهايی دست می يابد که در زندگی عادی و روزمرۀ هرگز به حاصل آمده نتواند. از اين جاست که هرکسی شاعر شده نمی تواند و هردلی ويس و رامین، مجنون و لیلی، فرهاد و شیرين، رابعه و بکتاش ، جاللی و سیاه موی و … شده نمی تواند. آنچه ما در فرهنگ و مدنیت خود به عنوان ارزشهای ناب داريم با عشق، محبت، صداقت، نیکی، بی ريايی، صفای دل و عرفان مثبت آمیخته است. اگر اين ارزشها را از فرهنگ، ادبیات و مدنیت خود بگیريم جز افراطیت کور، تعصب هستی سوز و تح ّجر تاريک چیز ديگری باقی نمی ماند.
هرگاه انسان ها به آوازهای جان و دل که از نای عشق، محبت و هنر بدرآيد گوش فرا دهند و لحظه يی در خلوت دل به خود بینديشند، آن انرژی های پاکیزه و نابی که در فطرت انسانی نهفته است و از امواج بیکران مغز متجلی می شود، آنان را از بدی، دل آزاری، توهین به ديگران، ظلم، ستمکاری و هیوالی حرص و آز )به طور حقیقی نه رياکارانه( دور می سازد.

مجموعه شعر در اینجا

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.