آرشیف

2017-7-2

غلام رسول مبین

چغچران نامه

بنام خداوند رحمان و رحیم

جلالتمقام محترم دکتر محمد اشرف غنی احمدزی – رییس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان !
نخست از همه عرض سلام، درود و احترام دارم خدمت شما که یگانه زعیم، رهبر و پیشوای سیاسی و مملکتی مردم افغانستان هستید.
من این نامه را از چغچران مینویسم، شهریکه به درازنای تاریخِ افغانستان از چشم زعمای ملی وطن دور نگهداشته شده و از دید بازسازی و انکشافی نیز عقب نگهداشته شده است. اینجا غور است، ولایتی که ادعای باستانی بودنش سنگِ سینه یی همه ساکنین اش میباشد و به امپراطوری بزرگان خود میبالند. در شرایط کنونی افغانستان اما، این ولایت کمتر شاهد ساخت و سازهای زیربنایی و اساسی بوده است که این امر باعث شده است تا این ولایت از زمره ولایات عقب مانده و درجه سوم درج جراید دولت و حکومت افغانستان گردد.  
این نامه یی من، نه برای درخواست پروژه است و نه خطی برای ادعای تاریخ 5000 ساله. بلکه انسان های تعلیم یافته و تحصیلکرده نیک میدانند که حکومتداری و دولتداری ؛ کاریست دُشوار و امریست سخت که در لابلای آن بتوان عدالت اجتماعی، مشارکت سیاسی و انکشاف متوازن را طبق خواسته یی مردم و ملت مراعات کرد و به مسیرِ تعدُل سوق داد. لاکن اینقدر حرف را میخواهم یادآور شوم که جامعه وقتی سیرِ صعودی خود را میپیماید که بیسوادی در آن جامعه نابود ویا به حداقلی خود برسد چه در افغانستان ستون باسوادان شوربختانه گراف نزولی خود را دارد طی میکند که این قضیه باعث نفوذ بیشتر مخالفین و دشمنان افغانستان در تمام حصصِ خاک کشور شده است.
طوریکه شما میدانید و در دواین اداری گذشتگان نیز مسجل است، شهر چغچران از بدو درج و شناختن ساحه یی غور و غرچستان تاریخی که زمانی آنقدر تاریخ آفرینی ها نمودند که به تمام کتب کهن تاریخی از قبیل: تاریخ یمینی یا عتبی، تاریخ یعقوبی، تاریخ بیهقی، تاریخ طبقات ناصری، زین الاخبار گردیزی و ده ها تاریخ کهن و عصری دیگر دارای نام و افتخار آفرینی های بودند، مذکور است. چغچران به حیث مرکز ولایت غور توسط حکومت وقت اعلیحضرت محمد ظاهر شاه شناخته شده است. ازینکه افغانستان هممانند بعضی کشورها، دارای ملیت های کثیر و مختلف میباشد، برخی متاسفانه تفرقه مزاج اند و بعضی ها مجهول کنندگان تاریخ؛ درین عرصه عده یی باج بگیر مصمم اند که تا گذشته تاریخی و کهن شهر چغچران را به فیروزکوه که گویا پایتخت امپراتوری غوری ها بوده است تغییر نام دهند. گرچه از قدامت فیروزکوه هیچکس کتمان کرده نمیتواند اما، این نام قبلا ازآنِ ایرانی ها شده است که شهری به این نام دارند و همچنان موقعیت اصلی فیروزکوه را تا حال هیچ مورخ، جغرافیدان و سیاحی به صورت قطع – تعیین و تثبیت کرده نتوانسته است. برخی بنابر قلت مطالعه و کمبود منابع نوشتاری و گفتاری و با ارایه ادعاهای میان تهیِ مبنی بر اینکه چغچران در کتب کهن تاریخی مذکور نیست؛ برای رد این ادعای ناقص و نامعتبر میخواهم فقط چهار منبع کهن و عصرِ تاریخی را به شرح زیر یادآور شوم که پاسخ باشد برایشان و اینست؛ مشت نمونه یی خروار:

  1. جغرافیای حافظ ابرو.
  2. بابرنامه.
  3. سراج التواریخ.
  4. افغانستان اقوام – کوچ نشینی.  

از حضور مبارک شما متمنی ام که راجع به حفظ نام "شهر چغچران" و موقعیت آن به حیث مرکز ولایت غور از دل و جان با مطالعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، بین المللی و مرزی که دارید – فرمان روا دارید تا که از دوگانگی در امورات رسمی و تفرقه افگنی در بین ملت غور جلوگیری به عمل آید و فرمان مرحوم محمد ظاهر شاه ، آخرین شاه افغانستان پابرجا بماند.  
من ، دیگر چیزی ندارم که با شما در میان بگذارم چون در مقام و منصب والا و عالیِ نیستم که حرفم شنیده شود و سخنم پوییده. فقط اینرا صادقانه برایت اظهار میدارم که خون شهدای کاسی (قتل عام 30 مظلوم) در شمال شهر چغچران که توسط گروه های مخالف به صورت دسته جمعی تیرباران و به شهادت رسیدند در طی حکومت شما به هدر رفته است و آن عملیات شمال چغچران که جناب تان به تاریخ 14 عقرب 1395 وعده یی پاکسازی ساحه را از لوث دشمن در طی نخستین سفر خویش به چغچران داده بودید، به یاد فراموشی سپرده شد که این خود نشان دهنده عدم تامین و تحکیم عدالت اجتماعی در کشورداری شما را متاسفانه نشان میدهد.
اگر از نگاه سیاسی و حکومتداری بحث نماییم، درست هویداست که تصامیمِ از قبیل تغییر نام ها و شناخت ثغور کشورها مثل خط مرزی دیورند و ازین قبیل مسایل، نیاز به یک بازپرس عمومی (ریفرندام) دارد که اقلیت و اکثریت – طرفداران و حامیان شان، این اقدام را تایید ویا رد نمایند. اگر حکومت مرکزی به تغییر نام چغچران تصمیم قاطع دارد که قطعا این امر را ندارد، باید که در برگزای بازپرسی عمومی این کار انجام شود. همه چیز به اثر پیشنهاد و مظاهرات ممکن است ولی من مخالف تغییر نام اماکن تاریخی از طریق پیشنهادِ عده یی مطلب طلب و کوتاه اندیش هستم.
در فرجام رجامندم که به این نامه یی کوتاه، با متن ساده یی آن عزم ساطع و پاسخ محکم ارایه فرمایند تا معدلت درین مُلک ماندگار بماند.

باحرمت فراوان
غلام رسول مبین
شهر چغچران، ولایت غور
10 سرطان 1396 هـ.ش.
شماره تماس: 0798992909