آرشیف

2014-12-3

غلام رسول مبین

پُلچک یا اُلچک
 

بنام خداوند بخشاینده و مهربان
 
ریاست بدست کسانی خطــــــاست
که از دست شان دستها بر خداست
 
وقتیکه لب از سخن بازسازی، نوسازی، انکشاف و ترقی میگشاییم و خوشحال میشویم که در والسوالیها، قریجات و اطراف و اکناف شهر چغچران پروژهِ به نام بازسازی شروع میشود و به پایهِ اکمال میرسد بی نهایت به خود میبالیم و از مرجع تمویل کننده و کمک کننده بی اندازه سپاس و تشکری میکنیم. ولی بیخبر از آنکه پروژه 100 فیصد تکمیل میشود و به بهره برداری سپرده میشود و به سوابق موسسه یا شرکت که این کار را انجام میدهد گنجانیده میشود و تصدیق نامه های رنگارنگ را از مقامات و مراجع زیربط بدست میآورد. اما، هنگامیکه یک سال ویا نیم از مدت عمر آن میگذرد نتیجه آن را دیده و این یگانه ضربه اقتصادی و زیربنایی است برای تمام مردم و اجتماع غور.
ذیلاٌ تصاویری را به خدمت دوستان و هموطنانم قرار میدهم که خدمات شایسته موسسه گروپ انکشافی آسیای مرکزی [1] (این همان دفتر است که یک خارجی آن بنام داکتر کالن رید در جریان سال گذشته به دین اسلام متشرف و به عبدالرحمان نامیده شد) و بعد ازینکه عبدالرحمان مسلمان شد، بعد از وقوع این واقعه کمک و امداد این موسسه در غور قطع شد و دفتر آن نیز از غور بسته و به هرات منتقل گردید. یکی از پروژه های انجام شدهِ این موسسه بازسازی سرک و پلچک در 200 متری سمت شرق مرکز والسوالی پسابند ولایت غور است، که به پایه اکمال رسیده، تابلو های آن هم نصب است، هنگامیکه تیم کاری ما در والسوالی پسابند رفته بودند چشم شان به تابلوهای جدید و پلچکهای ریخته خورده و چند عکس را میگیریند که از اوضاع بازسازی و اعمار این پلچک حکایت میکند:
 

پُلچک یا اُلچک
 
پُلچک یا اُلچک
 
پُلچک یا اُلچک
 
پُلچک یا اُلچک

چیزیکه به تابلو این پروژه ساختمانی تذکر یافته تا هنوز یک سال هم از عمر این پروژه نمیگذرد. طبق اطلاعات دست داشته این پروژه ها به هزینه های بسیار بالا و توسط انجینران ولایتی این ولایت طرح و ساخته شده است. ازینکه انجینران و هموطنان ما درین پروژه زحمات ارزندهِ کشیده اند جای سپاس و قدر است، اما اگر از دوران تحصیل خود هم کمی به یاد بیاورند که به چی مشکلات درس خواندند تا به این مرحله رسیدند که به خانهِ خود خیانت کنند جای شرم است. برای وضوع بیشتر این مطلب تابلو را قرار ذیل ببینید:

 پُلچک یا اُلچک
 
پُلچک یا اُلچک

 طوریکه در تابلو و نوشته های آن میبینید، مدت زمان بازسازی و احداث 25 کیلو متر سرک و اعمار 6 پلچک به طور پخته در جریان 40 روز (یک ماه و ده روز) کاری است بسیار تیز و عاجل. این پروژه به بسیار زود به بهره برداری سپرده شده است. بلی، کاری که زود به بهره برداری سپرده شود باید که زود مردم از آن بی بهره شوند. از دوستانیکه درین عرصه مسوول بودند و صلاحیت داشتند و این کار را به این کیفیت ساختند، امید میبرم که از نوشته من رنجور نشوند.
 
با احترام
غلام رسول مبین
غور/چغچران
21 جوزا  1391 هـ. ش.

 


[1] . CADG (Central Asia Development Group)