آرشیف

2019-10-13

احمد سعیدی

پارلمان افغانستان کمال کرد

مطابق قانون نشست و اعلام وضعيت اضطراری در حالات فوق العاده به دستور رئيس جمهور که بقای یک کشور و ملت زیر سوال رفته باشد صورت میگیرد با اعلام حالت اضطرار گاهی تمام مواد قانون اساسی یا بخشی از مواد تا عادی شدن وضعیت به تعلیق در می آید.
اما مجلس نماینده گان ما جلسه اضطراری را زمانی دایر نمود که پولیس موتر حامل یک عضو پارلمان را در یک پاسگاه بازرسی توقف داده احترامانه از عضو پارلمان مطابق قانون کارت حمل سلاح را خواسته بود. نه تنها من تعداد زیادی از مردم افغانستان جمعه شب  از طریق رسانه ها برای اولین‌بار شاهد برگزاری نشست اضطراری مجلس نمایندگان بودیم، در ساعات نخست برای لحظه‌ی فکر کردم شاید موضوع خیلی حساس ملی رخ داده باشد، یا شاید کودتای صورت گرفته یا کدام کشور خارجی به حریم افغانستان تجاوز نموده باشد که نمایندگان ملت نسبت به وظیفه ملی و وجدانی خود احساس مسئولیت نموده این نشست اضطراری را در نیمه شب برگزار کرده اند اما بعداً دانستم که مشکل چی بوده و از کجا آغاز گردیده به گفته وزارت امور داخله این وزارت چندی پیش برای تامین امنیت شهریان کابل دستور داده بود که  موتر های بدون اسناد، بدون نمبر پلیت و موتر های با شیشه های سیاه بدون استثناء باید بررسی شوند .
بربنیاد این فیصله، شام روز جمعه زمانی که پولیس موتر یکی از اعضای مجلس نمایندگان را هنگام عبور از منطقه گمرک کابل به خاطر بازرسی توقف داد، با واکنش تند وکیل پارلمان رو به رو شد. به گفته مسئولین امنیتی بخاطر توقف موتر عضو پارلمان از طرف پولیس اعضای این مجلس شب هنگام در پارلمان نشست اضطراری برگزار کرده و آقای مسعود انداربی، سرپرست وزارت امور داخله را برای پاسخگویی در ساعات 11 شب  فرا خواندند. در ا ین نشست وکیل مربوط ادعا داشت  که  از سوی پولیس به ما هتک حرمت و بی احترامی شده است
بدون تردید مطابق قانون تنفیذ قانون و حفظ امنیت و نظم عامه از وظایف اصلی پولیس می باشد، اما نمایندگان ادعا داشتند که پولیس در برابر آنان بی حرمتی کرده است. به عقیده من متاسفانه تعداد زیادی
از نمایندگان در خانه ملت فراتر از قانون عمل می کنند. و خود را مافوق قانون میدانند این وکلا به هر نامی چه زور و چه به زر حالا که به خانه ملت راه یافته اند حد اقل باید این نکته را بدانند که پولیس مسؤل تامین امنیت و مبارزه با جرایم است حق دارد  و باید وسایط را چک و بررسی کند.
متاسفانه تعداد زیادی از اعضای پارلمان موجود با وظایف و مکلفیت های قانونی خود آشنایی ندارند. بعضی از اعضای پارلمان فکر میکنند وقتیکه وکیل شده اند باید او پیش پیش و قانون در عقب اش حرکت کند.
بهتر است برای تعدادی از اعضای پارلمان کورس های آموزشی بخاطر درک از قانون و قانون پذیری دایر شود تا بدانند که ما یک اداره قانون گذاریم کسانیکه قانون گذار اند باید خود قانون پذیر باشند اما قانون گذاران ما نسبت به دیگران گریز تر اند.
در کجای قانون آمده نمبر پلیت ( و ج ) در کجای قانون آمده چندین واسطه نقلیه با یک نمبر پلیت باشد.
وکلای محترم شما روزانه اضافه تر از 6500 افغانی امتیاز میگیرید از ماه ها و هفته ها بدینسو در مجلس نصاب وجود ندارد شما تلاش کنید اگر کوچکترین درد این ملت را دوا کرده نمیتوانید جز از مشکل نشوید متاسفانه پارلمان موجود در حال حاضر جز از حل مشکل نیست بلکه جز از مشکلاتی است که دامنگیر مردم است . مردم امید دارند که اعضای پارلمان منافع ملی را بر منافع شخصی قومی و زبانی مقدم بدانند اما متاسفانه تعداد زیادی از اعضای پارلمان ما منافع شخصی، قومی و زبانی را بر منافع ملی ترجیح میدهند. بهتر است همه ای ما یکجا بشمول اعضای پارلمان  با یک صدا از فداکاری و جان فشانی قوت های مسلح خویش حمایت کنیم نه از زور گویان.

پارلمان افغانستان کمال کرد