آرشیف

2020-2-2

وزارت امور خارجه افغانستان را دریابید

آغاز تصفیه قومی، زبانی، یکجا با عالمی از عقده گشایی ها وزارت امور خارجه را بطرف نابودی سوق میدهد.
ذات بد نیکو نگردد، چون که بنیادش بد است من زیاد آدم های  بی سوادانی را میشناسم که بوی انسانیت میدهند، عاری از تبعیض و تعصب اند، به مردم و وطن شان علاقه و محبت دارند. مسایل قومی، سمتی، تیمی و زبانی در ضمیرشان نمیگنجد. اما تحصیل کرده گان، غرب رفتگان و داکترانی را هم میشناسم که تا هنوز نتوانستد از چهاردیواری قوم، زبان، سمت و تیم شان فراتر بروند، فراتر فکر کنند و فراتر عمل نمایند. این بدین معناست که ذات بد، قومگرایی، تعصب و فاشیستی مرضی بدیست که متاسفانه با غرب رفتن و تا سطح ماستری و دوکتورا تحصیل کردن نمیتوان آنها را از وجود شخص دور ساخت.
از بدو حکومت اشرف غنی تا هنوز همه ی ما و شما بارها و بارها شاهد تصفیه های قومی، سمتی، تیمی، حزبی، زبانی و مذهبی در وزارتخانه های مختلف، بخصوص وزارت خارجه سفارت ها، بخش های نظامی و ملکی از سوی اشرف غنی و افراد نزدیک به او بوده ایم. مشخصآ اشرف غنی از اواخر سال ۲۰۱۸ و اوایل ۲۰۱۹ میلادی تصفیه ها را در وزارتخانه ها شروع کرده است. سوالی هم خلق میشود که هدف اشرف غنی در سرپرست نگهداشتن وزارتخانه ها چیست؟ 
 
۱– اشرف غنی میداند افرادی را که به عنوان نامزد وزیر معرفی میکند لیاقت و شایستگی این مقام را ندارند از این خاطر احتمال این هم وجود دارد که در پارلمان رای اعتماد را بدست آورده نتوانند پس علاقمند است تا سرپرستی ها ادامه پیدا کند.
۲–  از سوی دیگر اشرف غنی  میداند تا وقتیکه اشخاص سرپرست باشند تمام صلاحیتهای اداری و اجرایی به عهده شخص رئیس جمهور است. یعنی شخص سرپرست در یک وزارت فقط نمایشی است تمام صلاحیت ها بدست رئیس جمهور است هرچه بخواهد انجام میدهد.
 
اشرف غنی در حال حاضر با نصب کردن عمدی سر پرستان در وزارتخانه ها و ایجاد ادرات موازی در چوکات ارگ در مجموع تمامی صلاحیتهای اداری و اجرایی را به عهده شخص خود گرفته است؛ و خود را به منزله یک پاد شاه دیکتاتور و خود کامه رسانده است وی بدون گروه باجه ها که تعداد شان انگشت شمار است به هیچکس دیگری اعتماد ندارد؛ و این مسله وی را از مردم جدا ساخته وقتی رهبری در یک کشور مورد تنفر اکثریت قاطع مردم قرار بگیرد دست به دیکتاتوری می زند و بزور خود را بر مردم تحمیل میکند این است وضعیت آقای غنی در افغاستان؛ در حالیکه آمریکا، پا کستان و طالبان در دوحه بر سرنوشت افغانستان تصمیم میگیرند اما غنی با حرکات ناشیانه تباری، فاشیستی و انحصارقدرت حکومت خود را بیشتر از پیش در بین مردم منزوی تر می سازد.
و اما در مورد تصفیه سازی اشرف غنی و تیم فاشیست او در وزارت امور خارجه چند نکته قابل ذکر است، مردم افغانستان و پارلمان کشور و همه آگاهان سیاسی باید در جریان باشند که اشرف غنی و تیم فاسد آن تصمیم دارند تا کدرهای مسلکی و تحصیلکرده وزارت امور خارجه را با بهانه های مختلف سبکدوش نمایند. بیشتری کارمندانی که ممکن است بزودی با بهانه ها و امتحانات دروغین برکنار شوند سند دوکتورا، ماستری و لسانس دارند؛ اما افرادی که به دستور غنی قرار است امتحان بگیرند اکثر شان حتی سند لیسانس ندارند چه رسد به سند دکتورا و ماستری بگونه مثال کارمند وزارت امور خارجه در قدم اول باید به یکی از کورس های انگلیسی که قبلاً معین شده برود امتحان زبان انگلیسی بدهد بعد از سپری شدن امتحان آقای اجمل احمدی سر پرست وزارت تجارت کامیابی و ناکامی این شخص را تائید نماید امتحان بخش اقتصاد را باید خانم ناهید ایثار معین وزارت امور خارجه اخد نماید امتحان نویسنده گی و اندیشه های فرهنگی مربوط به آقای شاه حسین مرتضوی است امتحان روابط بین المللی را آقای هارون چخانسوری به عهده دارد. این است نمونه ی از عدالت عمری اشرف غنی احمد زی.
شما خوب نگاه کنید، هارون چخانسوری در روز اول ماموریت خود در وزارت خارجه خواهر خود را بنام هیله  در وزارت خارجه مقرر کرده است. چخانسوری کسیکه یک ورق نوشته ی فارسی یا پشتو را از روی خوانده نمیتواند او از دیگران امتحان میگیرد. 
مردم افغانستان این را باید بدانند که یکی از دشمنان اصلی صلح، ثبات، توسعه و ترقی افغانستان همین رهبران فاشیست و قومگرا میباشد، اینها هرگز کلی، سرتاسری و عمومی نمی اندیشند به دستور بیگانگان کمر بسته اند تا ارزش ها و معیار های همکاری و همگرایی را از افغانستان برای همیش محو و نابود کنند.

نوشته : محمد شعیب سمیر