آرشیف

2015-2-17

عبدالکریم تایب شریفی

هدف نامه مجمع مشورتی هراتیان مقیم آلمانَ

 
هرات يكي از سی وچهار خانه این وطن است كه با ساختن هر خانه ، اين وطن ، وطن ميشود. .

ما هراتيان مهاجر مقيم شهر هامبورگ  وسراسر شهرهای آلمان ، عزم خويش را جزم نمودیم كه ديگر در قبال جامعه ي چند هزار نفري هراتي هاي اين شهر و همين طور در ارتباط به ساختار سياسي ، اقتصادي و فرهنگي زادگاه خويش هرات بي تفاوت نباشيم . اين بي تفاوتي را  تنها به صلاح و مصلحت اولياي كشور ندانسته ، بلكه آنرا به عَنوان يك گناه نابخشودني مي دانيم كه نسل هاي بعدي ، بهاي آنرا ، همراه با فرستادن نفرين ، بما خواهند پرداخت.
لذا بر باشنده گان هرولايت افغانستان لازم مي نمايد كه نخست توجه را از ولايت و زادگاه خویش شروع كنند و بدانند كه امنيت و رفاه و پيشرفت بدون همبستگي و همدلي و همصدايي شهروندان و خدمات صادقانه ي مسؤولين اش نمي تواند محقق گردد.
اين يك امر مسلم است كه ثبات و امنيت ولايات ، منجر به تحكيم و استحكام پايه هاي نظام کشور مي گردد و عكس آن مي تواند تضعيف و فروپاشي نظام را به همراه داشته باشد.
ما شهروندان هرات كه ميراث دار سلسله ي عارفان ، مفسران ، شاعران ، هنرمندان و قيام گران ستم ستیز اين خطه ي تمدني و مدنيت پرور مي باشيم ً، نمي توانيم نظاره گر وضع نا هنجار ولايت خويش باشيم كه سايه ي شوم نا امني و چالش هاي سياسي هدايت شده ، فضاي زنده گي باشنده گان اش را تيره وتارسازد.    .
بر ماست كه اعتماد به نفس از دست رفته ي خويش  را دوباره بدست آريم و نگذاريم كه روحيه ي آرام شهروندانه و مدنيت پرورانه  ما به بازي گرفته شود.

بدينوسيله لازم ديده مي شود كه در گام نخست در سطح هامبورگ ، سقفي و يا چتري بنام هرات از تمام هراتيان عزيز مقيم اين شهر ساخته شود كه هيچ باد و توفاني نتواند آنرا بلرزاند و ستون هاي اين سقف  بزرگ را تمام هراتيان ، از هر تبار و مذهبي كه اند ، فقط با نگاه شهروندي بالاي شانه هاي خويش استوار نگهدارند.
چون هرات در گستره ي تاريخ نقطه ي وصل تمام لايه هاي تباري و مذهبي و پيشقراول تمدن و مدنيت درين خطه بوده است ، بر ما است که اين  رسالت را  بيشتر از گذشته دراين مرحله ي حساس از تاريخ كشور بدوش کشیم.  .
ما با احساس مسؤوليت در برابر زادگاه خويش و در رابطه به جايگاه فعلي خويش كه در حقيقت وطن دوم ما ناميده مي شود ، مسؤوليت هاي مهم وبس بزرگ اخلاقي را بدوش داريم كه در هردو حوزه، مسؤوليت و ايفاي نقش ما محدود به ميدان عمل و حيطه وظايف اخلاقي ما خواهد بود .
در اين راستا كسي ملزم و يا مجبور به اطاعت امري يا انجام كاري نمي باشد ولي با احساس خيلي ازکمبودهاي مهم ديني ، اخلاقي ، فرهنگي و اجتماعي در بين جامعه مهاجر افغانستان در این دیار و وجود چالش هاي فراوان سياسي و اقتصادي در داخل ، بصورت ناگزير ، همه استعداد ها و توان ها را بدون استثنا جهت رفع اين كمبود ها و نيازها با داشتن روحيه ي فداكارانه و رضا كارانه به ميدان عمل مي طلبد .
بطور فشرده ، شامل اين اهداف و بر نامه ها مي تواند باشد :

1- بر ماست كه در ارتباط با رخداد هاي داخل ، از خواسته هاي بحق و عدالت پسندانه مردم و از اقدامات نيك جامعه ي مدني ، فعالان فرهنگي سياسي و اجتماعي و شورا های مردمي كه در حقيقت ممثل اراده مردم اند و در جهت امنيت و ارتقاي سطح فكري و سياسي و اقتصادي جامعه گام بر ميدارند ، حمايت و پشتيباني خود را همواره اعلام نماييم .

2- جاي شكي وجود ندارد كه مهاجرين تمام ولايات كشور مقيم آلمان بطور عام و هراتيان بطور خاص از پراكنده گي و دوري خويش رنج مي برند كه با ساختن اين سقف ، طنين آهنگ مشاركت در رفتار، كردار و پندار مان به صدا در خواهد آمد . وهمه به مسؤوليت هاي اخلاقي خويش باورمند خواهيم گرديد.
٣- بعنوان يك ضرورت اجتناب ناپذير لازم مینماید كه ابتدا در سطح هامبورگ و بعدن در كل آلمان زمينه هاي نشست و گفتگو را بين جوانان خويش بخاطر شناخت بيشترشان از همديگر، همه ساله آماده سازيم ، اين نوع نشست ها و تبادل نظرات توسط خودشان و به زبان خود شان مديريت و برنامه ريزي گرددد و ما به عنوان هدايت كننده و حمايت كننده ، نقش خود را در قبال شان ايفا نماييم .

4- ما ضرورت را براين مي دانيم كه در زير اين سقف اطفال ، جوانان و پيران خويش را بصورت جداگانه در يك مشاركت جمعي در حوزه هاي مختلف اجتماعي ، فرهنگي و هنري مطابق خواستگاه سني شان داشته باشيم تا بتوانند در محدوده ظرفيت ها ي سني خويش با ابتكار بيشتر در جهت حفظ هويت ، ديانت ، زبان و فرهنگ خود دست  بازی داشته باشند .
ایجاد مراکز بیشتربخاطر آموزش زبان مادری و آموزه های دینی برای اطفال ونوجوانان و نشریک ماهیانه به دو زبان فارسی دری و آلمانی که معرف هویت وجایگاه حوزه تمدنی ما باشد وتحولات وانکشافات داخل کشور و پیرامون محل زندگی ما را هم بازتاب دهد ، میتواند به هدف فوق  کمک نماید    
 
5- بخاطر برداشتن فاصله ها ونزدیک کردن دید گاها ی دانش جويان و دانش پژوهان و متخصصين خويش در آلمان و هرات ، بايد زمينه مسافرت هاي كوتاه مدت دسته جمعی را به داخل هرات سروسامان دهيم تا این نسل دوم ازین طریق بتوانند با شناخت و معرفت بیشتراز همديگر ، به تبادل تجربيات و اندوخته هاي خويش هم به  پردازند که با تدارک يك پل ارتباطي مستمر، مي توان اين فاصله و دوگانگي را در دو حوزه مختلف زنده گي شان کمتر ساخت.  .

6- ما باید در معرفي صنايع دستي و هنر نقاشي و محصولات زراعتي و باغ داري زادگاه خويش ، با راه اندازي نمايشگاه هاي كوچك و بزرگ درآلمان ، از هيچ گونه كوششي دريغ ننمائیم .

7- گسترش روابط هرات – هامبورگ در عرصه مناسبات اقتصادی وتجارتی و برقراری ارتباط بین نهاد های مدنی و تبادل تجربیات شهرداریها و تلاش در جهت خواهر خوانده ساختن این دو شهر از جمله اهداف دیگر این مجمع مشورتی می باشد .
 
مجمع مشورتی هراتیان مقیم  هامبورگ – آلمان
 ارسال کننده: عبدالکریم  تائب شریفی  / هامبورگ – آلمان