آرشیف

2016-5-24

عصمت الله راغب

ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان کشته شد

به نقل از وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، حمله هوایی علیه ملا اختر منصور توسط هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در یکی از مناطق دورافتاده پاکستان در نزدیکی مرز با افغانستان رخ داده است. در بیانیه پنتاگون تنها چگونگی رویداد حمله به دستور بارک اوبا رییس جمهور ایالات متحده امریکا تایید شده اما تا هنوز از وضعیت مرگ و زنده گی ملا منصور از سوی آنها چیزی گفته نشده است.
با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که یک فرمانده ارشد طالبان خبر کشته شدن رهبر این گروه را تأیید کرده است اما برعکس طالبان افغان با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن رهبر این گروه در حمله هوایی آمریکا را شایعه اعلام کرده ادعا می کنند که خبر مرگ ملااختر منصور حقیقت نداشته و تنها دولت کابل و امریکایی ها برای تضعیف روحیه طالبان این خبر را نشر کرده اند.
از سوی هم امنیت ملی و وزارت دفاع ملی افغانستان ضمن تایید حمله هوایی طیاره بی سرنشین امریکایی (شنبه 1 ثور) که موتر حامل ملا منصور را در ساحه‌ی دالبندین، در مربوطات ایالت بلوچستان، در نزدیک مرز با افغانستان هدف قرار داده می گویند که در این حمله رهبر طالبان با یک تن از محافظانش کشته شده است.
ملا اختر محمد منصور سال گذشته پس از اعلام خبر مرگ ملا عمر رهبر سابق گروه طالبان توسط پاکستان به عنوان رهبر جدید این گروه انتخاب شد که شماری از اعضای گروه طالبان در همان آغاز مخالفت خود را با ادامه ی رهبری ملا منصور اعلام کرده بودند.
 ملا منصور، باشنده ولایت قندهار است و در دوران حکومت این گروه، به عنوان وزیر هوانوردی کار می‌کرد.
بعد از سقوط رژیم طالبان در ۲۰۰۱ او به عنوان والی نام‌نهاد این گروه در ولایت قندهار فعالیت داشت. ملا منصور از تبار اسحاق‌زی از قوم پشتون است. او در مدرسه حقانیه در پاکستان آموزش دیده است و براساس گزارش‌های سازمان ملل نقش فعال در قاچاق مواد مخدر نیز داشته است.
به نقل از پنتاگون دلایل دستور بارک اوباما مبنی بر از بین بردن منصور این بوده که رییس جمهور امریکا این رهبر طالبان را سدی بر سر راه مذاکرات صلح و آشتی میان دولت افغانستان و طالبان می دانست. همچنان پنتاگون به نقل از بارک اوباما خاطرنشان ساخت که ملا منصور مسئول کشته شدن هزاران غیرنظامی و نیروهای امنیتی افغان می‌ باشد همچنان  وی تاکید کرده است که ملامنصور در
برنامه‌ریزی حمله علیه ادارات و نهادها در کابل و دیگر نقاط کشور نیز دست داشته است.
3/3/95