آرشیف

2015-1-16

محمد حسن حکیمی

مـردم غور با يک حرکت مدنى خواستار برق شدند

 

صدها تن به شمول فعالان جامعۀ مدنى، شب گذشته درکنار دریای هریرود شهر چغچران، شمع، چراغ تيلى و هريکين روشن کردند و خواستار اعمار بندبرق در ولایت غور شدند.
آنها ميگويند که از جملۀ نفوس بيست هزار نفرى شهر چغچران مرکز غور، کمتر از ١٠ هزار تن از جنراتور ديزلى دولتى استفاده ميکنند که يک کيلو وات برق ٦٠ افغانى است.
معترضين گفتند که اين جنراتور نيز از يک هفته بدينسو، از کار افتاده و مردم با نبود برق مواجه اند.
آنها با شعارهاى "ريیس جمهور وعده هایت چه شد؟ غور باداشتن دریاهای مشهور و خرشان هریرود، فراه رود ومرغاب، درتاریکی تابه کی؟ و مابرق میخواهیم"، بابرگزاری کتاب و شعرخوانی به گردهمايى خود خاتمه دادند.
نبی ساقی يکى از فعالان جامعۀ مدنى، گفت: "تاکنون هیچ پروژۀ مهم زیر بنايی در غور انجام نشده است، مانه سرک داریم و نه برق، رييس جمهور در سفر ده سال قبل به غور وعدۀ اعمار بند برق را داده بود؛ اما اين وعده عملی نشده است."
وی افزود که جاى تعجب است که سه دریای مشهور از غور میگذرد، ولی برق نیست و تنها قسمتى از شهر، توسط یک جنراتور دیزلی روشن میشود که يک کیلووات برق از ٥٠ تا ٦٠ افغانی بوده و براى مردم کمرشکن تمام ميشود.
وى که استاد دارالعلمين نيز است، علاوه کرد که اکثر اوقات جنراتور خراب مى شود و یک هفته و حتى يکماه مردم درتاریکی به سر ميبرند.
خوشدل شاگرد صنف هفتم لیسه سلطان علاوالدین غوری گفت: "ما آب فروان داریم؛ چرا دولت به ما برق نمى سازد، ما در تاریکی زندگی می نمایيم و نمى توانيم درس بخوانیم، ميلیاردها دالر به کشور ما کمک شد، ولی به غور کاری نشده."
محمدگل باشنده دیگر ولایت غور گفت که روزانه، در بدل ١٥٠ افغانى مزدورکارى ميکند و نمى تواند که با فاميل هشت عضوى خود، پول برق جنراتور را بپردازد.
وى گفت: "ما درداخل شهر با چراغ تيلى زندگی می کنيم، آيا ما از افغانستان نیستیم که دولت به ما برق جور نمیکنه."
محمد وزیر نورانی فعال دیگر جامعۀ مدنی گفت که درين شب ها که مرحلۀ ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری و شورا هاى ولايتى جريان دارد، مردم دوست دارند تا ازطريق راديو و تلويزيون، از اوضاع خبر شوند؛ اما به علت نبود برق، از خبرها محروم مى باشند.
نورانى افزودکه دولت بارها وعده داد است که بر فراز دریاى هریرود درمنطقۀ گرمابک در نزدیکی شهر چغچران، بند برق اعمار می نماید؛ اما اين وعده ها به فراموشى سپرده شده است.
اما انجنير محمد ياسين رييس شرکت برشنا در ولايت غور ميگويد که مشکل عمده، نبود شبکۀ درست و سيستم منظم برق رسانى است.
وى افزود که جنراتور ديزلى، کهنه شده و هربار از کار مى افتد و شهريان غور، با مشکل برق مواجه ميشوند؛ اما آنها در حال خريدارى يک جنراتور ديگر به ظرفيت يک ميگاوات برق هستند و قرار است که تا يکماه ديگر نصب شود و تمام شهريان غور را برق بدهد.
انجنير ياسين ميگويد که با آنهم، مشکل مردم به شکل موقت حل خواهد شد و لازم است که دولت، بند برق اعمار نمايد تا مشکل مردم براى دايم از ناحيۀ برق حل شود.
قبل ازين، نهادهاى جامعۀ مدنى با نصب يک هريکين بزرگ در چهارراهى شهر باميان نيز از دولت به خاطر نبود برق، انتقاد کرده بودند.

 

مردم غور با يک حرکت مدنى خواستار برق شدند

 

مردم غور با يک حرکت مدنى خواستار برق شدند

 

مردم غور با يک حرکت مدنى خواستار برق شدند

 

مردم غور با يک حرکت مدنى خواستار برق شدند