آرشیف

2020-2-4

ماریا دارو

معرفی کتاب« افغانستان سرزمین حماسه وفاجعه»اثر میر عنایت الله سادات

معرفی کتاب« افغانستان سرزمین حماسه وفاجعه»اثر میر عنایت الله سادات

کتاب  « افغاستان  سرزمین حماسه  و فاجعه » اثر گران بهاء  جناب محترم  میر عنایت  الله سادات  واقعیت های انکار  ناپذیر از حوادث  جامعه  ما و عوامل  تاثیر گذاری  منفی  کشور های  خارجی  بر وطن  مارا و  پادشاهان  و رهبران الی دو نیم دهه گذشته را همه  جانبه  مورد برسی  قرار داده است.
خوشبختانه  جناب  محترم سادات  کتاب با ارزش  خویش را برایم  اهدا کردند٬ جا دارد که  از این  تحفه  ذیقمیت  شان  اظهار سپاس  نمایم. 
محترم  سادات  با موشگافی  خیلی  دقیق  و صادقانه  حوادث  وطن رااز سالهای کهن  یعنی  آریانای باستان٬ خراسان دیروز  و افغانستان امروز با جزئیات  و اسناد  موثق  و معتبر داخلی  و خارجی  با تحلیل  دقیق  علمی نوشته  است .   بامطالعه  این  کتاب٬ حوادث گنگ  که  تا  هنوز  ذهن عده  از هموطنان  مارا مشکوک  نگهداشته  است ٬ روشن  میشود . وضع  رقتبار  فعلی و آینده  نا مشکوف و پوشش  از تبلیغات از جوانب  مختلف ٬ روی  واقعیتهای  وطن خاک  پاشیده  است   اما وطنداران صدیق  و قلم  بدستان راستکار  مانند جناب  سادات  وظیفه  خویش دانسته اند٬تا تمام حقایق  را بدون  در نظرداشت  ملحوظات سیاسی٬ قومی  و زبانی  برای  نسل  آینده  کشور بیان نمایند.
بنده  کتب  زیادی  در باره  تاریخ  ملت  نجیب  سرزمین  بنام  آریانا٬ خراسان  و افغانستان  مطالعه  کرده  ام اما زمانی که  کتاب محترم  سادات صاحب  را خواندم  و دیدم از جریان  حوادث  که  ما خود شاهد آن بودیم٬ بوقوع  پیوسته  است  با آنکه  اگاهی نسبی داشتم٬ تمام  جریانات  سیاسی  کشور را مانند  آیینه  مقابل  خویش  تماشاه  کردم.
از لابلای  این  کتاب  دلچسب  در یافتم  که  چه باعث  شد تا محترم  سادات  چنین  کتابی  را که بیان  یک  سلسه  زنجیر مانند تاریخی  میباشد٬ بنویسد. روی  این  دلیل  خواستم  این  کتاب  پرُ محتوا را به  سایت  های  انترنتی  معرفی  بدارم.  
آشنایی  دقیق و مستند با پیشینه  تمدن ٬ فرهنگ و تاریخ  اهمیتی  بسزای  در ساختار  آینده  وطن  دارد٬ضرورت  انکار ناپذیر برای  نسلهای  بعدی میباشد.  محققان  آگاه  با مطالعات  و بررسی  اسناد  و مدارک در زمانهای  که ارزش فرهنگی  و تاریخی  وطن در معرض  خطر جدی  و تهدید  قرار میگیرد٬ آثار شان را پیشکش  مینمایند که مبنی بر آن ٬حساسیت  های  فوق العاده  در قلب افراد  وطن  دوست  یک  ملت  برای  پاسداری از این  ارزشها  پدید  میآید.   
 بنا براین  کوچکترین لغزش و کوتاهی  در نگهداری  آثار فرهنگی  و بررسی حوادث  تاریخی که  پدران ما قبلا برای حفظ آن مبارزه  کرده  اند٬ نا بخشودنی  میباشد.                                            
چنانچه دیده میشود که برای  فهمیدن  بیشتر از گذشته تاریخی٬ فرهنگی عرف و عادات ٬ مذهب  و عنعنات به  گذشته  مراجعه  میکنند. مگر  حقیقت  امر  اینست که  مردم  کشور در اعماق  قلب  خویش  با این  ارزشها پیوند  نا گسستنی  دارند.           
مولف ٬ جناب  محترم سادات  واقعیت  های را با تحقیقات  علمی از کتب  معتبر نویسندگان  داخلی  و تحقیق و تتبع     کتابخانه  های  آلمان٬ امریکا  جمع آوری  کرده  است.  جمع  آوری  از منابع  مختلف  و از  زاویه  دید محقیقن خارجی  و داخلی  نکات عمده  زوایای  تاریخ  را روشن  میگرداند.
شناخت  واقع بینانه٬ این  عوامل منفی  بمنظور  مقاومت  و مجادله  علیه آن ٬صرفاٌ در  پرتو اتحاد  شعوری  نیرهای  ملی  و وطن  دوست  ممکن  است که محتوای  اصلی  این  کتاب  را تشکیل  میدهد. 
در این  رستا  قلم  بدستان  مبارز  وطن  قبلاٌ  نیز  گام  های  استور  برای  روشن  ساختن عمال  استبداد و ارتجاع  برداشته  اند که  در خورد  تمجید  میباشند اما مبارزین  و قلم بدستان امروز  در شرایط  که  هیولای جهان خور در بلعیدن  جهان  سربلند  کرده  است٬ خیلی  مهم  و قابل  تقدیر  بوده و  اثر شان  برای  نسل  امروز و فردا  خیلی  خواندنی و ضروری  میباشد. تا عصای  وطن پرستانه  را برفرق  استعمار٬ استبداد و ارتجاع بکوبند.

محترم  سادات این  کتاب  ذیقمیت را به منورین  ملی  افغان  که سر شار از حب  وطن  و بدون  اغراض شخصی  در آغاز  وسط  و اواخر  قرن  جاری٬ بخاطر اعتلای  کشور و ترقی  جامعه ما به  عزم  راسخ  گام  نهاده  اند ٬ اما لطایف الحیل  و دسایس  اجنبی  آنها را در سه  مرحله  ناکام  ساخت ٬ اهدا نموده  است .                              

جناب  سادات   مرواریدهای  پراکنده   تاریخ  رااز  آریانا باستان شروع  و هر کدام  آن مرواریدها را با تعریف  از فتوحات  نظامی٬ جنگها  و نفاق  پراگندگی  اقوام  و خانه جنگی ها٬ تاثیر  عوامل  خارجی  و جنگهای  دول  خارجی  و تاثیرات  آن  همه را قدم بقدم  مانند  امیل  «هار » در  نخ  تاریخ  بسته  است  هرسطر از صفحات  این  کتاب از مسایل  اجتماعی٬ سیاسی  و  عقبمانی  و پیشرفت های  مهم  فرهنگ٬ معارف  و زراعت و  صنعت  آنزمان  را بیان  میکند. هرقدر کوشیدم  که  فشرده  و مختصر بنویسم  اما طرز نوشته و شیوه  بیان  محترم  سادات  آنقدر دلچست  است که   نمیتوانم  قلم  را نگهدارم  و حیف  است  که ننویسم. 
 فصل  اول  این  کتاب  تمام  جوانب  داخلی  و خارجی  را در بر میگیرد اگر اندک  از تاثیرات  کشور های  خارجی  که چه  تاثیر  بالای  مسایل  داخلی  کشور ما داشته  است٬  بنویسم  بد نخواهد بود٬ زیرا در این  کره  خاکی  زندگی  انسانها بالای هم دیگر تاثیر گذار هستند.
این  کتاب دارای  پانزده  (۱۵) فصل  و هر فصل  آن  دارای  جزئیات  و تحت  عنوان مختلف از وقایع  کشور تحریر شده  است.

مطلب کامل در اینجا