آرشیف

2016-7-26

غلام رسول مبین

عیدگاهی در غور مبدل به دانشگاه شد !

بسم الله الرحمن الرحیم
يرفع الله الذين آمنوا منكم والذين أوتوا العلم درجات "المجادله، آیه 11".
ترجمه: "خداوند مؤمنان و افرادي را كه داراي علم‏ اند، به درجاتي بر سايرين ترفيع مي‏دهد".
 

(بازگشایی مدرسه یی خصوصی خاتم الانبیا در شهر چغچران)
 

از وقتیکه من یادی میدهم تپه یی خاکی ولی پهن و هموار واقع به سمت جنوب شهر چغچران که اراضی آن متعلق به باشندگان دهکده یی کندیوال میباشد به نام عیدگاه یاد میشود ولی من شاهد ادای کدام نماز عیدِ درین عیدگاه نبودم به استثنای اینکه ژریم تاریک و خشک طالبان که تمامش به جز خشکی و تعصب چیزی دیگر به مشام نمیرسید چند مرتبه یی نماز استثقا ویا "نماز طلب باران" را در این مکان خواندند ولی با تاسف که هیچ باران رحمتِ در آن وقت نبارید.
از سال های 1390 هـ.ش. به این طرف عیدگاه به یک مکان امن و اسکان پذیر برای ساکنین این ولایت تبدیل شد و هرکس علاقه یی برای خریدن نمره یی زمین گهی به مالکین و گهی به شهرداری شهر چغچران مراجعت مینمودند که به فضل و مرحمت الله بی نیاز فعلا این تپه به یک محل آبادان تغییر وضعیت داده و با ساختن تعمیر ریاست عالی تربیه معلم غور ، تعمیر کمیسیون مستقل انتخابات و درین اواخر بنابر علاقه مندی مردم دانش پرور و وطن دوست و شخصیت های توانا تعمیر مدرسه یی خاتم الانبیا نیز درینجا ساخته ، اعمار و بازگشایی شده است. از دیدگاه من با موقعیت گرفتن این اماکن اکادمیک و علمی فعلا "عیدگاه مبدل به یک دانشگاه" شده است.
در ساخت و ساز تعمیر مدرسه یی خاتم الانبیا تمام مردم غور سهم فعال داشته اند و هرکس توانسته است که حبه و دیناری در اعمار این پایگاه آموزشی، علمی، فرهنگی و اجتماعی اهدا نماید. ولی، از خودگذری، دریا دلی، باذلی و دین دوستی و دانش پروری مردم کندیوال به ویژه ورثه یی مرحوم الحاج وکیل محمد یعقوب جهت وفق نمودن مقدار زیادی از اراضی را برای بلند نمودن این مکان آموزشی نباید از یاد برد و نادیده گرفت. گرچه لازم نیست که از همکاری های همیشگی و صدقات جاریه یی مردم یادآوری کرد ولی نسبت به اینکه اکثریت مطلق مردم غور زیر خط فقر سواد ویا بی دانشی به سر میبرند خوب است که بخاطر جلب و جذب مردم گهگاهی این مسایل زبان زد عام و خاص گردد تا در آینده بزرگان، مالکین زمین، سرمایه داران، تجاران و اهل کسبه بتوانند درین راستا گام های موثر و موقر بردارند و این نمونه یی باشد برای جلب انگیزه یی دیگران. بروی همین ملحوظ است که دانشمندان هنر مدیریت "انگیزه را ایجاد رغبت برای انجام کار" میدانند. آرزومندم که تمام راغبین علم و دانش دیگران را برای حمایت و کسب دانش درین مکان عصری و عمومی ترغیب نمایند.
 

عیدگاهی در غور مبدل به دانشگاه شد !

مدرسه یی خاتم الانبیا به مساحت 5000 متر مربع – دارای ده صنف درسی و اداری که طول هر صنف 6 متر و عرض آن 4 متر میباشد با داشتن یک دهلیز ویا رهرو به طول 36 متر و عرض 4 متر، سه باب دستشویی سیسم نلدوانی و دیوار احاطه آن که از پول و پیسه یی مردم سال پار کار آن شروع و به تاریخ 03 اسد 1395 هـ.ش. با مشارکت وسیع از مردمان قرا و قصبات، اراکین ادارات دولتی و دانشمندان افتتاح و به بهره برداری سپرده شده است.
این مدرسه فعلا به گونه یی خصوصی فعالیت مینماید و تا حال به تعداد 20 تن دانشجو ویا محصل دارد. به امید روزیکه این مکان روزنه یی امیدی باشد برای تمام خانواده های غور تا در آینده بتواند دانشمندان، علما و استادان مسلکی و بادانش را فراغت دهد. همچنین تقاضامندم که درین مکان از جلب و جذب خانم ها از هیچگونه تلاشی دریغ نورزند. درجه و مرتبه یی علم همیش بلند است.

باحفظ حرمت
غلام رسول مبین
غور – چغچران
04 اسد 1395 هـ.ش.