آرشیف

2014-12-30

عبدالوکیل دهزاد

شخصیت که مالیزیا را متحول نمود


 
 

بسم رب الشهدا و الصدیقین
 
مهاتیر محمد در سال 1952 به دنیا آمد و چهارمین نخست وزیر مالیزیا بود .این شخصیت مسلمان توانست در  طول حکومت 21 ساله خود تغیرات بسیار مثبت را در زمینه اقتصاد و رفاه مردمان  کشورش بدست آورد. وی با اندیشه‌ای منسجم و مبتنی بر آزادی‌های اقتصادی، توانست به جاودانه‌ ترین نخست‌وزیر مالزی تبدیل شود ومردمان این سرزمین او را به علت مدرن سازی و رفاه کشور همیشه مورد تحسین قرار میدهند  . بطور مثال او با مدیریت بسیار موثر خود توانست که فیصدی فقر را از پنجاه در صد به شش در صد کاهش دهد.
ولی سوال اساسی اینجاست که چطور یک شخص جراح  توانست  مردم خود را از فقر بیچاره گی نجات داد و مردم  را که از سه نژاد عمده مالیزیای,هندی و چینایی تشکیل شده اند و کاملا فرهنگ  و مذهب شان از همدیگر تفاوت دارد فضا ی صلح و همزیستی را آورده تا مردم بتوانند در پهلوی همدیگر با بسیار صمیمت زندگی کنند .بعضی وقت فکر میکنم اگر ما در افغانستان دارای چنین شرایط میبودیم که چهل درصد از نفوس کشور مان را غیر مسلمانان تشکیل میداد به حق ملت مظلوم  خود چی جفا ها میکردیم . اما در اینجا مسجد در پهلوی کلیسا است و کسی را با کسی کاری نیست و مسلمانان با اینکه و ضع اقتصادی شان  نسبتا خوب است و با دنیای تکنالوژی و دموکراسی امروزی آشنا هستند خوشبختانه همان دین و فرهنگ اسلامیت خود را حفظ کرده اند و بسیار در یک فضای همدیگر پذیری زندگی خود را ادامه میدهند.
من در طول این مدت که در این دیار تحصیل میکنم  و اقعا تحت تاثیر این مردم و شخصیت داکتر مهاتیر قرار گرفته ام .چون این رهبر دلسوز مردم خود را متحد نمود و با اندیشه درست توانست بسیار بطور سریع مالیزیا را به سوی پیشرفت بکشاند . کشور مان افغانستان بدون شک یکی از پیشگامان درست تمدن بوده که مالیزیا نسبت به این هیچ است  اما متاسفانه  رهبران ما نتوانستند و یا اینکه بیگانگان نگذاشتند که ما هم مثل  داکتر مهاتیر  از اندیشه  درست خود استفاده کنیم.
داکترمهاتیر در شروع زمامداری اش نقشه آیند مالیزیا را ترسیم کرد .اهداف و نتایج را که میبایست در مدت 10 سال و بعد 20 که دولت به آن دست یابیند مشخص کرد .
دوم اینکه تصمیم گرفت که فر ا گرفتن علم و فرستادن اطفال به مکتب  را به تمام ساکنین این کشور اجباری کند. و بیشترین قسمت  بودجه را به ریشه کنی بی سوادی کشور اختصاص داد.مهاتیر محمد در همان سالهای اول حکومت خود هزاران نفر از محصلین را به بهترین دانشگاه های جهان ارسال کرد .
سوم اینکه استراتژی و برنامه های خود را بصورت کاملا شفاف و با صداقت با مردم کشورش در میان گذاشت، آنان را با نظام مالیاتی جدید که مسیرکشور را بسوی انقلاب اقتصادی هموار می­کرد آشنا نمود و از همه مهمتر از مردم دست یاری طلبید. مردم نیز چون او را صادق دیدند باورش کردند و همراه و دنباله­ رو گردیدند بنابراین در اولین سال اقدام به کاشت یک میلیون اصله درخت روغنی نمودند که همین امر طی تنها دو سال مالیزیا را بعنوان بزرگترین و اولین کشور تولید کننده و صادر کننده روغن درختی  به دنیا معرفی نمود.و درقسمت صنعت مالیزی پیشرفت های موثر نموده و میتوان گفت که این کشور یکی از یکی از بزرگتری صادر کننده گان  لوازم الکترونیکی  در جهان است. با وضع قوانین شفاف و ضوابط مشخص درهای اقتصادی کشور را بسوی سرمایه گزاران خارجی گشود و با تاسیس شرکت عظیم پتروناس در برجهای دوقلوی کولالامپور بازار بورسی با یک میلیون دلار معامله در روز پایه گزاری نمود
خلاصه اینکه مهاتیر توانست که خدمات نا فراموش شدنی را در قسمت رشد و توسعه اقتصادی مالیزیا انجام دهد.بالآخره در سال 2003 بنا به خواسته خودش استعفا نموده و قدرت را به نیروی جوان واگذار نمود.
در اخیر از خداوند منان برای  افغانستان عزیز و با سباط  آرزوی  هممچنین رهبر و فرشته ء نجات را خواهانم.

عبدالوکیل دهزاد
مالیزیا –کولالمپور